fre 05 sep 2014, 20:43#289484Jag har en granne som har en Buster 400 med lilla klena framaxeln. Han vill byta till den grova BOXER axeln . Räcker det med axeln eller måste man byta hela vaggan ??? Han skall sätta på frontlastare. Passar den grova rakt av eller ??
Traktorer och processorer
Volvo BM 400 Buster Framaxelbyte
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

lör 06 sep 2014, 19:37#289577Vaggan måste bytas! Till och med rambalkarna är inte lika! men med viss modifiering bör det gå bra! lika så styrstaget mellan snäcka och axel måste skarvas med klen och grova (den mindre klena) delen! Så försök att få med så mycket som möjligt från donator traktorn!
sön 29 okt 2017, 15:28#478726Hej, jag skall montera på servostyrning på min 400:a men man måste veta vilken axel traktorn har idag. Hur ser man skillnaden på grov och klen framaxel? Det sitter en Ålö lastare på som nog varit monterad i många herrans år.
Bifogar bilder från min.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Bifogar bilder från min.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
sön 29 okt 2017, 17:39#478733Av bilderna ser det ut som grov axel medklena spindlar. 6 hjulbultar på klen axel 5 på grova. Bogserögla på framaxel på grova. Men din ser ut som en hybrid. Har monterat servo på en 430 med klena axeln för en månad sen. Så jag vet vad man bör å inte göra. Är det turkiska kitet du ska sätta dit?
sön 29 okt 2017, 17:44#478734Enligt folk på Maskinisten.net så är det den klena zeln pga P-ändarna har mutter på motstående sida. Den grova har tydligen nitade kulleder. Vidare har navkapslarnas utseende betydelse. Fyrkantiga som på min betyder tydligen klen axel, medan den grova har mer bulliga navkapslar.
Skapa konto
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Skapa konto
sön 29 okt 2017, 17:52#478736
Ja man börjar undra vilken axel jag verkligen har. Jag har tänkt på den här https://www.blocket.se/Ostergotland/Ser ... 304228.htm, de har längre garanti än Laholms Traktordemontering.
Ingoberra skrev:Av bilderna ser det ut som grov axel medklena spindlar. 6 hjulbultar på klen axel 5 på grova. Bogserögla på framaxel på grova. Men din ser ut som en hybrid. Har monterat servo på en 430 med klena axeln för en månad sen. Så jag vet vad man bör å inte göra. Är det turkiska kitet du ska sätta dit?
Ja man börjar undra vilken axel jag verkligen har. Jag har tänkt på den här https://www.blocket.se/Ostergotland/Ser ... 304228.htm, de har längre garanti än Laholms Traktordemontering.
sön 29 okt 2017, 18:44#478742Det var ett sånt kit jag monterade. Du ska beställa ett kit till klena axeln om det ens har nån betydelse. Det kitet jag monterade var långt ifrån bolt on. Finns tråd på maskinisten om du letar.
sön 29 okt 2017, 19:10#478749Klen axel. Öglan finns på båda sorterna så det är ingen hjälp för ID. Titta på en BM350 så ser du hur grova axelns nav ser ut.
Morgan
Morgan

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar