Traktorer och processorer

Valtra NX, midjestyrd med twintrac

22 inlägg 20154 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Valtra NX, midjestyrd med twintrac

Seb macahan  
#562473 Jo han berättade en del. Det hade börjat med små saker som att diverse reglage och knappar inte fungerade eller satt lösa, legeringar och ytskikt som släppte sedan var det vissa mindre händelser med växellådan som inte "lydde". Men det stora problemet var styrningen som ibland (och ganska ofta) låste sig i full styrläge, och ibland kunde få för sig att ge fullt styrläge vid vägtransport (kan tänka mig att det kan vara hyfsat obehagligt i typ 40km/h). Efter mycket strulande fick kunden en utbytes maskin. Men även denna strulade med ungefär samma problem, vid något tillfälle hade hela maskinen låst sig (varken styrning eller fram/back gick att påverka). Har för mig att detta var på ett mindre lämpligt ställe som på någon större väg eller liknande så där tror jag han tröttnade. Dessutom var väl styrkolven underdimensionerad och felplacerad. Nu var det ett tag sedan jag pratade med honom men jag tror han är med här på SFO så han får gärna rätta min berättelse samt lägga till. Det var massa smågrejer som jag inte nämnt.
Till slut gick Lantmännen med på att ta in den 2:a NX´n i inbyte mot att kunden fick en ny N163.
Givetvis måste dessa problem vara relaterade till det nya konceptet. Men det var ju längesedan nu. "Man" borde ju ha sett en NX eller åtminstone hört något om den.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Valtra NX, midjestyrd med twintrac

stegmaster  
#562494 Finns den fortfarandet bara som Nx163 och inget från -4 serie, typ NX174?

Avatar Fallback

Re: Valtra NX, midjestyrd med twintrac

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#562499 Ja de var mer än måndags ex, men de är väl ”bara” saker runt styrningen som är special för nx resten borde komma från n modellen och där fungerar de väl?
Att styrningen är dubbel komplicerar de väl men de är en katastrof om de strular på vägen och dåligt utvecklingsarbete.
NHs supersteer har väl funkat utan problem?

Användarvisningsbild

Re: Valtra NX, midjestyrd med twintrac

Seb macahan  
#562509 Tror att Nh super steer har funkat bra,men jag tror det är en hydraulisk lösning med minimalt med styrelektronik. Nx lösning måste vara mer åt styrelektronik hållet med tanke på de funktioner som går att ställa.

Användarvisningsbild

Re: Valtra NX, midjestyrd med twintrac

ss0803  
#562536 AndersSkördare hann ju bygga minst en NX163 som skördare!



(kika från 35s och framåt)

Någon motsvarande midjestyrd variant på Valtra N4 tror jag inte det kommit info om än så länge.

Avatar Fallback

Re: Valtra NX, midjestyrd med twintrac

Amatörhuggare 62  
#562782 I Grannkommunen går en, på kommun. Ser precis ut som den Fredrik lagt ut på första sidan.
Ser roligt ut när bakänden går på gatan, och framdelen på trottoaren.

Har ej hört hur den funkar, men kan fråga någon kompis.
Där i från.

Användarvisningsbild

Re: Valtra NX, midjestyrd med twintrac

Aqualize  
#596937
stegmaster skrev:Finns den fortfarandet bara som Nx163 och inget från -4 serie, typ NX174?

Jag har nog missat den här tråden (i år).
NX4-baserad visades på Agritechnica 2017. Jag har inte kollat upp hur det var i år.
Från sidan sett verkar den inte så lång som NX3. Men kan vara att den är svängd åt det hållet som lurar.

Bild


Bild


Edit:
Bilderna ovan är borta, bild-googlar man rätt så hittar men lite lågupplösta som pekar på denna tråd där de inte finns! Men jag hittade en annan bild på NX4:an från mässan.
Bild

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).