Traktorer och processorer

Belarus - Bra och dåligt, är intresserad av fakta

17 inlägg 22906 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Belarus - Bra och dåligt, är intresserad av fakta

Åke Nilsson  
#289570 Garanti är bra men skulle gärna fått någon sorts av stilleståndsersättning.
Köper du en valmet skogsmaskin fick vi ett tag en lånemaskin när felet kom och gick....

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Belarus - Bra och dåligt, är intresserad av fakta

E-J Eriksson  
#291493 På gården därhemma har vi kört Belarus sen 1986 och är inne på den andra som fortfarande har många timmar kvar att ge. Största smällen hittills har varit ett kopplingshavveri men det är ju mer fråga om slitage. I övrigt har dom mestadels gått och gått. All service och reparation har vi klarat själva. Är ju trots allt fråga om en otroligt enkel kostruktion. Bra markfrigång har dom och det är ju alltid ett plus i skogen. Belarus är ju ingen traktor man ska köpa om man tänker sig att göra fulla arbetsdagar året runt men för oss som kör någon gång nu och då är det en perfekt traktor.

Vad det gäller reservdelar har det inte varit några problem. Generalagenten Noli har allt vi behövt på hyllan och skickar det snabbt och lätt med posten. Ringer man på morgonen har man det med lantbrevbäraren dagen efter och billigt brukar det bli dessutom om man jämför med många andra traktormärken som jag råkat ut för i jobbet.

Dom nackdelar jag upplevt är att en ny Belarus är att likna vid en byggsats. Mycket är dåligt ihopskruvat, men håller man bara traktorn under någorlunda uppsikt dom först hundratalen timmar och drar ihop bultförband med mera så är det bara att tuta och köra. Den andra stora nackdelen åtminstonde på de lite äldre traktorerna är bromsarna som har en tendens att nötas rätt fort. För det första är dom lite underdimensionerade i förhållande till traktorns vikt och allmänt av en svag konstruktion. Vi kör rätt mycket med både grusvagn och skogsvagn och den osynkroniserade växellådan kan bäst liknas med att röra om i en grötkastrull när man ska växla så bromsarna används en del.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).