Traktorer och processorer

Hypro 300

150 inlägg 75323 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hypro 300

Mossebo  
#605811 Jag har även varit med om att baklampan på traktorn stört fotocellen :-)

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Hypro 300

rokon  
#653707 Hej,
Har funderingar på hur man använder sig av Hypros mätverk C 373 som är det som levereras med Hypro 300.
Ställer man in en önskad längd där man håller in spak för matning tills man når den önskade längden där den stannar av sig själv?
Jag tänker mig en Hypro 300 i framtiden för första gallring till massaved främst 4,9 som ex måste jag då hålla koll på siffrorna på mätverket och backa om det blir för långt?
Om jag vill vill köra hem kvistad långved från Hypron för att på vedbacken köra igenom långveden en gång till för kapning av meterved kommer det att funka bra, ställa in en meter köra matning med spak tills det stannar vid 1 meter, kapa med annan spak.
Hur många förinställda lägen på frammatningen kan man ha med C373, och hur väljer man dessa i så fall under drift?
Hypros mätdator MD 320 går den att använda till Hypro 300?

Användarvisningsbild

Re: Hypro 300

Lillesves  
#653925
rokon skrev:Hej,
Har funderingar på hur man använder sig av Hypros mätverk C 373 som är det som levereras med Hypro 300.
Ställer man in en önskad längd där man håller in spak för matning tills man når den önskade längden där den stannar av sig själv?
Jag tänker mig en Hypro 300 i framtiden för första gallring till massaved främst 4,9 som ex måste jag då hålla koll på siffrorna på mätverket och backa om det blir för långt?
Om jag vill vill köra hem kvistad långved från Hypron för att på vedbacken köra igenom långveden en gång till för kapning av meterved kommer det att funka bra, ställa in en meter köra matning med spak tills det stannar vid 1 meter, kapa med annan spak.
Hur många förinställda lägen på frammatningen kan man ha med C373, och hur väljer man dessa i så fall under drift?
Hypros mätdator MD 320 går den att använda till Hypro 300?

Hypro 300 levereras numera med en mätdator som heter MD430. Denna och den gamla datorn är bara ett räkneverk. Den stannar alltså inte automatiskt matningen vid önskad längd. Man får mata fram själv tills man hamnar ungefär rätt och sedan dutta fram eller bak för att hamna rätt. I ditt fall kanske det är bättre ned en stegmatare där varje steg kan vara 0.5m.

Användarvisningsbild

Re: Hypro 300

Vardon  
#653931
rokon skrev:Hej,
Har funderingar på hur man använder sig av Hypros mätverk C 373 som är det som levereras med Hypro 300.
Ställer man in en önskad längd där man håller in spak för matning tills man når den önskade längden där den stannar av sig själv?
Jag tänker mig en Hypro 300 i framtiden för första gallring till massaved främst 4,9 som ex måste jag då hålla koll på siffrorna på mätverket och backa om det blir för långt?
Om jag vill vill köra hem kvistad långved från Hypron för att på vedbacken köra igenom långveden en gång till för kapning av meterved kommer det att funka bra, ställa in en meter köra matning med spak tills det stannar vid 1 meter, kapa med annan spak.
Hur många förinställda lägen på frammatningen kan man ha med C373, och hur väljer man dessa i så fall under drift?
Hypros mätdator MD 320 går den att använda till Hypro 300?


Hur noga är detvför dig, när jag hugger massaved, så är det ju löpande och är ju inte så noga vad det blir. Även om jag försöker hålla mig på 4,5 m så kan jag ändvända som jag vill...

Lika så på metern

Dessutom kan det ju slira om man hugger grövre / knöligare

Användarvisningsbild

Re: Hypro 300

rokon  
#653944
Lillesves skrev:
rokon skrev:Hej,
Har funderingar på hur man använder sig av Hypros mätverk C 373 som är det som levereras med Hypro 300.
Ställer man in en önskad längd där man håller in spak för matning tills man når den önskade längden där den stannar av sig själv?
Jag tänker mig en Hypro 300 i framtiden för första gallring till massaved främst 4,9 som ex måste jag då hålla koll på siffrorna på mätverket och backa om det blir för långt?
Om jag vill vill köra hem kvistad långved från Hypron för att på vedbacken köra igenom långveden en gång till för kapning av meterved kommer det att funka bra, ställa in en meter köra matning med spak tills det stannar vid 1 meter, kapa med annan spak.
Hur många förinställda lägen på frammatningen kan man ha med C373, och hur väljer man dessa i så fall under drift?
Hypros mätdator MD 320 går den att använda till Hypro 300?

Hypro 300 levereras numera med en mätdator som heter MD430. Denna och den gamla datorn är bara ett räkneverk. Den stannar alltså inte automatiskt matningen vid önskad längd. Man får mata fram själv tills man hamnar ungefär rätt och sedan dutta fram eller bak för att hamna rätt. I ditt fall kanske det är bättre ned en stegmatare där varje steg kan vara 0.5m.

Tack för klarläggandet! Då vet jag att duttandet inte beror på ngn besvärlig kvist eller så, har ju kollat flera filmer, Men förstår inte varför de ej lägger in möjligheten till stopp.
Jag kan tänka mig att kör man fram och tillbaka flera ggr för att kvista ngn besvärlig kvist, att mätfelet kan ökas på, men om man då backar ut hela stammen, innan man kapat ngt och sedan matar igenom igen för kapning, nollar då mätverket om igen så att man på så vis får en noggrannare längd? (förutsatt att man då kapar vid rätt siffra enl mätverket)
Senast redigerad av rokon mån 06 jul 2020, 16:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Hypro 300

rokon  
#653952
Vardon skrev:
rokon skrev:Hej,
Har funderingar på hur man använder sig av Hypros mätverk C 373 som är det som levereras med Hypro 300.
Ställer man in en önskad längd där man håller in spak för matning tills man når den önskade längden där den stannar av sig själv?
Jag tänker mig en Hypro 300 i framtiden för första gallring till massaved främst 4,9 som ex måste jag då hålla koll på siffrorna på mätverket och backa om det blir för långt?
Om jag vill vill köra hem kvistad långved från Hypron för att på vedbacken köra igenom långveden en gång till för kapning av meterved kommer det att funka bra, ställa in en meter köra matning med spak tills det stannar vid 1 meter, kapa med annan spak.
Hur många förinställda lägen på frammatningen kan man ha med C373, och hur väljer man dessa i så fall under drift?
Hypros mätdator MD 320 går den att använda till Hypro 300?


Hur noga är detvför dig, när jag hugger massaved, så är det ju löpande och är ju inte så noga vad det blir. Även om jag försöker hålla mig på 4,5 m så kan jag ändvända som jag vill...

Lika så på metern

Dessutom kan det ju slira om man hugger grövre / knöligare


Tack för svar, för massaveden så är det ju ej noga, vad jag ville ha klart för mig var hur man jobbar med med mätdatorn och vad man kan åstadkomma med den, för mig skulle det kännas bra om jag ej behöver koncentrera mig så mycket pga gammal lösningsmedelsskada som gör att all ansträngning tröttar ut mig och koncentration är en ansträngning.

Ett hjälpmedel för kvistning och kapning minskar fysisk ansträngning som annars är påfrestande vid åkomma nr 2 kroniskt förmaksflimmer.

Våra förutsättningar och önskningar med maskinerna kan se olika ut, jag är ej längre så snabb i reaktionerna länge.

Vad gäller noggrannheten med måtten så vore det ju bra för meterved, men där blir nog min gamla träbänk med kapklinga med eget monterat stopp bättre. Jag eldar ju nästan uteslutande med meterved, och kör man stammarna genom en processor et par ggr tills nävret eller barken fläks upp en del först så behöver ju ej det klenare klyvas sedan.

Användarvisningsbild

Re: Hypro 300

Vardon  
#653965 Då är jag med på dina förutsättningar

Nu kan jag bara gamla mätdatorn och det är du ser längden och när du är nöjd kapa.

Ialla fall är stegmatare inget för dig enligt min erfarenhet. Jag försökte räkna slagen, man ska typ räkna till 5 och på 3 hade jag tappat bort mig :-)


Största fördelen som jag ser med hypron är att man slipper brossla och ändå får högar...


Kanske niab 5-15!c som ska ha nån form av automagic kan vara ett alternativ?

Jag finns i dalarna om du vill provköra efter denna pandemi

Användarvisningsbild

Re: Hypro 300

Mossebo  
#654019 Man ser ganska fort om biten man ska kapa är 3,10 eller 2,90. Likaså lär man sig ganska fort hur länge man skall hålla nere spaken för att det ska stanna vid 3m. Jag hugger fortfarande 3m massaved. Men hugger jag timmer däremot har jag ett måttband sittandes som jag drar ut å kontrollmäter med. Men d stämmer oftast väldigt bra. Men jag vill inte lita helt på hur maskinen mäter. Blir oftast inte mer än en klentimmer å resten massaved på det jag hugger. Då kan man dra ut måttbandet eller om man märker av redan när man fäller å sedan kapar efter märkningen . Ska du kapa enbart 1m bitar så tror jag du väldigt fort får in känslan i kroppen på när du ska kapa.

Användarvisningsbild

Re: Hypro 300

ananders  
#691822 Då var man igång på allvar för denna vinter.
Det är ett varierande område på ca 2,5ha myr och mosse. Vissa delar ska gallras och vissa delar kommer att huggas rent.
Jag har fält allt som just nu går att fälla längsmed första vägen.

1609779715_20210104_155436.jpg


1609779685_20210104_155456.jpg


Efter att jag kört igenom ett par träd upptäcker jag att locket till hydraultanken inte satt på plats. 😰
1609779723_20210104_104851.jpg


Blev lugn när jag såg att det låg kvar under toppstångsfästet. Ganska otroligt att det tyadr ligga kvar med tanke på hur ojämn vägen ut hit är.😀
1609779723_20210104_104856.jpg

Användarvisningsbild

Re: Hypro 300

JohannesG  
#691832
ananders skrev:Då var man igång på allvar för denna vinter.
Det är ett varierande område på ca 2,5ha myr och mosse. Vissa delar ska gallras och vissa delar kommer att huggas rent.
Jag har fält allt som just nu går att fälla längsmed första vägen.

1609779715_20210104_155436.jpg


1609779685_20210104_155456.jpg


Efter att jag kört igenom ett par träd upptäcker jag att locket till hydraultanken inte satt på plats. 😰
1609779723_20210104_104851.jpg


Blev lugn när jag såg att det låg kvar under toppstångsfästet. Ganska otroligt att det tyadr ligga kvar med tanke på hur ojämn vägen ut hit är.😀
1609779723_20210104_104856.jpg


Jag lade en 1/4" plugg bredvid tanklocket på stegmataren när jag mätte lite tryck på denna. Hemma igen efter provkörning i skogen låg den fortfarande där. Hur den lyckats ligga kvar är för mig nära obegripligt.

Avatar Fallback

Re: Hypro 300

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#691891 Jag brukar tänka att ibland har man mer tur än man förtjänar. 😉

Användarvisningsbild

Re: Hypro 300

ananders  
#692809 Efter att ha haft lite tekniska problem med maskinen i veckan och att jag lärt mig maskinens begränsningar så flöt det på riktigt bra idag. Nu är jag färdig med ena sidan längs med första vägen.

1610138676_20210108_142443.jpg


1610138676_20210108_142454.jpg


Det har även kommit lite blötsnö som gör det så härligt fuktigt.

1610138676_20210108_090954.jpg

Användarvisningsbild

Re: Hypro 300

Vardon  
#692817 Min erfarenhet är att orkar inte maskinen vinscha är trädet för tungt. Men med ett brytblock kan man få loss det från marken om det sugit sig fast

Avatar Fallback

Re: Hypro 300

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#692818 Har trädet frusit fast så måste det smidigaste vara att grovkvista lite med sågen. Riv av de understa grenarna i första hand.

Användarvisningsbild

Re: Hypro 300

Vardon  
#692820 problemetkan vara att hitta dem

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).