Sida 1 av 6

Ecobox för lägre dieselförbrukning

Postat: lör 15 mar 2014, 08:11
av hlb
Har någon provat ecoboxen från Cobexo Scandinavia. Den lägger ett elektromagnetiskt fält runt bränsleslangen vilket sänker viskositeten och ger 5-20% mindre förbrukning och motsvarande mindre utsläpp. Vilken frekvens och styrka behövs på fältet?
Kan det bara vara ett nytt sätt att lura kunder???

Re: Ecobox för lägre dieselförbrukning

Postat: lör 15 mar 2014, 10:07
av Rolfnilsson400
Låter som en bluff, om dieseln blir varmare sjunker förstås viskositeten, men då sjunker också effekten på en dieselmotor. Detta sker p.g.a. att dieselpumpen pumpar in en bestämd volym varje gång och varm diesel har lägre densitet -> mindre energi in i motorn.
Jag upplevde detta när vi provkörde ett stort reservkraftsaggregat, efter några timmar hade dieseln i matartanken blivit ca 90 grader, då sjönk effekten med ca 5%. Leveranskravet på verket var enkelt, det skulle klara 100% i 24 timmar. Leverantören fick bygga om bränsleförsörjningen så att bränslet inte värmdes upp av avgasröret ( som glimmade klarrött)


Ecobox hemsida säger att de är EU-certifierade, EU certifierar inget.
För att få monteras i fordon ska elektronik följa normen 72/245/EC
Det syns inga märkningar på Ecobox hemsida.


Enligt gällande fordonsdirektivet 72/245/EC, med tillägg ska all elektrisk utrustning i fordon bära den obligatoriska CE-märkningen och dessutom kompletteras med e-märkning (EMC) för att få säljas på den europeiska marknaden. För att få e-märkas måste antingen hela bilen eller komponenter typgodkännas. Själva typgodkännandet utfärdas av myndigheter, i Sverige av Vägverket, men provning och granskning ska utföras av en så kallad teknisk tjänst.

Re: Ecobox för lägre dieselförbrukning

Postat: lör 15 mar 2014, 10:33
av öronbak
Hej!!! Det låter lika trovärdigt som att man får VINGAR när man dricker en burk REDBULL.....

Re: Ecobox för lägre dieselförbrukning

Postat: lör 15 mar 2014, 12:34
av hlb
Det verkar inte som temperaturen höjs, men molekylerna piskas sönder av fältet. Kan detta vara obra för smörjningen av pump och spridare?
Man säger inte att effekten ökar, bara att bränsleförbrukningen går ner vid samma effektuttag. Vill man ha mer effekt får man fixa detta på annat sätt, men kan detta fixas med mindre rök vore det ju intressant även för effektuttaget.

Humbug eller inte. Jag är inte säker, därför frågar jag på forumet där det finns mycket kunskap och erfarenhet. Det låter ju intressant speciellt för gamla diselmotorer med mindre effektiva spridare.

Re: Ecobox för lägre dieselförbrukning

Postat: lör 15 mar 2014, 12:49
av jannee
Bygg om, montera en turbo - fungerar, det andra är ren humbug
Svart avgasrök = oförbränd diesel = före lite med luft

Re: Ecobox för lägre dieselförbrukning

Postat: lör 15 mar 2014, 12:56
av totte
hlb skrev:Det verkar inte som temperaturen höjs, men molekylerna piskas sönder av fältet. Kan detta vara obra för smörjningen av pump och spridare?
Man säger inte att effekten ökar, bara att bränsleförbrukningen går ner vid samma effektuttag. Vill man ha mer effekt får man fixa detta på annat sätt, men kan detta fixas med mindre rök vore det ju intressant även för effektuttaget.

Humbug eller inte. Jag är inte säker, därför frågar jag på forumet där det finns mycket kunskap och erfarenhet. Det låter ju intressant speciellt för gamla diselmotorer med mindre effektiva spridare.


Ren bluff. Kolvätemolekyler påverkas knappast av magnetfält, i varje fall inte fält av den kraft som det kan handla om här. Det enda du uppnår är en grej till som drar ström fullständigt i onödan. Lurendrejeri så det ryker om det.

Re: Ecobox för lägre dieselförbrukning

Postat: lör 15 mar 2014, 13:44
av anersimyra
Varm vätska rinner betydligt lättare än kall dito, den kanske drar än mer med den manicken :surp: :shock: :smile:

Re: Ecobox för lägre dieselförbrukning

Postat: sön 16 mar 2014, 00:23
av Rolfnilsson400
Det går inte att se om den har godkännande så att den ens får säljas inom EU
BLUFF

Re: Ecobox för lägre dieselförbrukning

Postat: sön 16 mar 2014, 08:09
av hlb
I mina ögon är inte ett EU-papper avgörande för om boxen fungerar eller inte. EU är politik mer än kunskap.
Jag studerar de forskarrapporter som jag hittar i ämnet och blir mer och mer ödmjuk innan jag fördömer ecoboxen.

Re: Ecobox för lägre dieselförbrukning

Postat: sön 16 mar 2014, 09:27
av Rolfnilsson400
Om den fungerat, varför inte sälja den till tillverkare av t.ex. lastbilsmotorer eller personbilsdieslar, de hade betalat miljarder för denna besparing.

Re: Ecobox för lägre dieselförbrukning

Postat: sön 16 mar 2014, 12:56
av bengt.a
Om allt som effektboxar m.m vore till godo och nytta för motorerna så hade väl tillverkarna använd dom parametrarna när motorn konstrueras.
Finns nog mycket som vi gemene man inte vet om hur det påverkar själva motorn och transmissioner överhuvudtaget samt allt som idag styr avgasrening.

Re: Ecobox för lägre dieselförbrukning

Postat: sön 16 mar 2014, 13:23
av jannee
Effektbox - ecobox är som att jämföra jordgubbar med potatis.
Effektbox ger bevisligen effekt, som namnet anger, men även LÄGRE dieselförbrukning. Det negativa som alla talat tyst om är att motorn går varmare, utnyttjar dieselns energi effektivare, MEN släpper ut betydligt mer farliga avgaser. Av den orsaken som varken Volvo/Scania/Man/Mercedes/Iveco/Renault själva tillhandahåller några sådan optimeringar.
Varje mekaniker med tillgång till rätt programvara kan enkelt programmera in högre effekt, dock strängeligen förbjudet av tillverkaren, tillverkaren kan dessutom kontrollera detta.

Re: Ecobox för lägre dieselförbrukning

Postat: sön 16 mar 2014, 21:48
av hlb
Fel jannee. Volvo tilhandahåller chiptrimning med fulla garantier. Har själv kört chippade volvodieslar sedan 1999(BSR m fl ), några över 30 000 mil utan problem. Kul att kunna rasta en stor och dyr Mercedes med en D5:a och ändå få i mindre när man tankar.
Har frågat en mycket kunnig person om varför inte motorerna trimmas original och svaret blev att en Volvo måste fungera även på sämre kvalitet på diesel som finns i vissa länder (mest Östeuropa).

Nu kommer vi från tråden som inte gäller effekttrimmning utan renare förbränning med renare avgaser och mindre förbrukning. Det verkar klarlagt i forskarprojekt att ett likspänningsfält över 1000 volt/mm i insprutarna har rubricerad effekt, men ecoboxen verkar ha ett magnetiskt fält enligt bilderna.

Re: Ecobox för lägre dieselförbrukning

Postat: mån 17 mar 2014, 00:27
av jannee
Hlb nu blandar du in personbilar, jag menar lastbilar, de är också där emissionskraven är extremt höga.
Till p- bilar finns manga olika chipssatser att tillgå. Volvos egna, dock med bromsbyte och avgas men även garanti ingår,
Promotec har för både lastbilar och p-bilar.
BSR är dock nog mest prisvärd, dessutom slipper man alla olika boxar, inga glapp här inte.
Måste tyvärr göre ett ytterligare tillrättalägganden.
Enda problemet öststatsdiesel har är parafinutfälllningen när den blir kall. Till minus 15 går den hyfsat sedan måste förfiltret bort + någon dunk bensin eller fotogen i dieseltanken.
För övrigt är effekten av ÖSTSATSDIESEL ca 10% högre än får vanlig macksmörja, det är öststaternas höga svavelinblandning som gör kraften = underverket.
Nu är det tyvärr stopp men för 10 tal år sedan var det inga större problem med att vid vissa mackar köpa sjödiesel.
Ville man få en 580 till att gå riktigt fick man börja med att byta ut alla 8 spridarna mot 8 nya marinspridare, därefter var det finsk röd diesel eller sjödiesel som gällde.
Räckte detta ändå inte till tog kontakt med en kille i Arboga, han hade rätt info inprogrammerade på sin data.
En halvtimmes tryckande (programmering) 7 till10 000 kronor fattigare och V8 känner inte av några begränsningar,
Nu har kunden själv valt effekt och vrid. Vridökningen börjar redan vid 800
(marinspridarnas förtjänst, vad sedan kunder väljer mest effekt variera från fall till fall, oftast trappas effekten ned radikalt från 1600 varv. Försöker lägga max varv (hastighet) + vridet melan 1000 - 1480 varv.Hastigheterna 70 - 90 km/t.
Kör jag samma lass (turer), håller samma fart, utnyttjar inte motorns optimala kunskaper kommer jag att mörka en något minskad dieselförbrukning.
Börjar jag i stället utnyttja motorns kapacitet, ta bra sats i backarna för sedan undan för undan släppa efter, utnyttjar all levande kraft, kan jag säkert köra både 5 % snabbare och 5 till 8 snålare.

Re: Ecobox för lägre dieselförbrukning

Postat: mån 17 mar 2014, 08:16
av hlb
Jannee,
Starta gärna en ny tråd om effektoptimering och låt min tråd vara specialiserad på frågan om ecoboxen verkligen ger mindre bränsleförbrukning och mindre avgaser.