Traktorer och processorer

Däckventilen av i skogen

13 inlägg 6556 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Däckventilen av i skogen

Tomas_H  
#270628 Jobbigt problem här. Traktorn fastkörd i lera i skogen. Under mekandet med kedjor och massavedsbitar under hjulen råkade jag dra av en ventil på ett av bakdäcken.


Finns det någon annan lösning än att demontera däcket där jag är? Där är marken verkligen mjuk, inget bra ställe alls att palla upp en traktor.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Däckventilen av i skogen

Ingoberra  
#270645 Har du innerslang i däcken?

Avatar Fallback

Re: Däckventilen av i skogen

mrvimek  
#270649 de är väl bara köra

Avatar Fallback

Re: Däckventilen av i skogen

jannee  
#270653 Du sitter fortfarande fast i surhålet?. Avvägningsfråga, fortsätter du med att använda kätting + massavedsbit riskerar du att klämma sönder corden i däcket, är däcket värt denna risk eller inte.
Risken att du förstör däcket är INTE försumbar.
Har du slanglöst är det bara att skruva dit en ny ventil och pumpa upp däcket.
Troligtvis bör du bita i det sura äpplet och montera väck fälgen.

Avatar Fallback

Re: Däckventilen av i skogen

Tomas_H  
#270684 Innerslang tyvärr. Nu har jag varit ute och arrangerat en plattform av massabitar och 2" plank och börjat jacka upp den...eller pressa ner underlaget i leran, ovist vilket. Får se hur morrondagen går.

Det kostar alltid att göra nått dumt!

   TS
Avatar Fallback

Re: Däckventilen av i skogen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#270704 Men tänk vad man lär sig mycket. Synd att det finns oändligt att lära bara...

Avatar Fallback

Re: Däckventilen av i skogen

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#270727 När du sen tar av däcket av fälgen, svetsa dit en grov rörstump runt ventilen tills nästa länkning med massaved

Användarvisningsbild

Re: Däckventilen av i skogen

halvproffs  
#270732
gnisten83 skrev:När du sen tar av däcket av fälgen, svetsa dit en grov rörstump runt ventilen tills nästa länkning med massaved


Man tycker ju att sånt skulle vara standard. På min gamla MF765- 65 var det så.

Avatar Fallback

Re: Däckventilen av i skogen

ostnordväst  
#271447 svetsa inte med luft i däcket folk har dött av det.

Avatar Fallback

Re: Däckventilen av i skogen

Tomas_H  
#271471 Kan ma svetsa med däcket på då? Även att luften är ur?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Däckventilen av i skogen

totte  
#271473 Om inget gummi ligger emot eller mycket nära fälgen där det skall svetsas.

Avatar Fallback

Re: Däckventilen av i skogen

timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271483 Om det är slang i däcket är risken att den förstörs vid svetsning mycket stor. (egen erfarenhet)

Avatar Fallback

Re: Däckventilen av i skogen

ostnordväst  
#271502 Om man stappar ut luften och sätter en stång i eller ett rör som passar utanpå ventilen och trycker in den ordentligt går det men en del avråder det och säger ta löst däcket.Det går ju att svetsa "kallt"med

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).