tis 12 feb 2008, 15:38#19491Hur ser jag om det är ett kopplingsberoende eller oberoende kraftuttag?
Växellådan är knasig och måste bytas, ringde TK:s och pratade med en mycket trevlig kille. Det gick tyvärr inte att se vad det var för låda genom chassienr:t.
Mvh Christian
Traktorer och processorer
Buster 320, kraftuttag
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

ons 13 feb 2008, 01:27#19559Om traktorn går att köra, så prova kraftuttaget. Det skall i så fall finnas två lägen. Går uttaget runt i det ena läget när traktorn står still, så är det vanligt 540-uttag.
Vid användning av det eventuella andra läget, är tappen still då traktorn står stilla och det går inte att dra runt axeltappen; om traktorn körs så går tappen runt. Då är det drivhjulsberoende.
Det blev konstig svenska, men du fattar nog
Vid användning av det eventuella andra läget, är tappen still då traktorn står stilla och det går inte att dra runt axeltappen; om traktorn körs så går tappen runt. Då är det drivhjulsberoende.
Det blev konstig svenska, men du fattar nog
ons 13 feb 2008, 08:50#19570Tack för svaret, konstig svenska eller ej så klarnade det iaf!
Mvh Christian
Mvh Christian
TS
ons 13 feb 2008, 12:51#19590kopplingsberoende eller oberoende har inte ngt att göra med drivhjulsberoende eller ej.
Kopplingsberoende: både växellådan och PTO kopplas ur med samma koppling
Kopplingsoberoende: PTO oberoende av växellådans i och urkoppling. PTO manövreras med separat spak eller med sk dubbelkoppling (dvs kopplingspedalen har 2 steg - först frikopplas vxllådan sedan PTO). Med drivhjulsberoende är PTO kopplat till just drivhjulens rotation.
MVH
MN
Kopplingsberoende: både växellådan och PTO kopplas ur med samma koppling
Kopplingsoberoende: PTO oberoende av växellådans i och urkoppling. PTO manövreras med separat spak eller med sk dubbelkoppling (dvs kopplingspedalen har 2 steg - först frikopplas vxllådan sedan PTO). Med drivhjulsberoende är PTO kopplat till just drivhjulens rotation.
MVH
MN
ons 13 feb 2008, 20:38#19645Mitt kraftuttag snurrar så länge spaken är i läge, trampar jag ned kopplingen i botten borde det stanna om det är dubbellamellkoppling?
Eller har jag fel på kopplingen...
Känns som man får riva isär för att vara riktigt säker.
Mvh Christian
Eller har jag fel på kopplingen...
Känns som man får riva isär för att vara riktigt säker.
Mvh Christian
TS
ons 13 feb 2008, 23:42#19681Hjärnan hängde nog inte med riktigt när jag läste det första inlägget.
Prova att belasta kraftuttaget med någon maskin.
krippe lingon skrev:Mitt kraftuttag snurrar så länge spaken är i läge, trampar jag ned kopplingen i botten borde det stanna om det är dubbellamellkoppling?
Prova att belasta kraftuttaget med någon maskin.
tor 14 feb 2008, 08:05#19692Om du ska testa för å se om du har kopplingsberoende:
Stäng av traktorn.
Lägg i kraftutaget.
Be någon hoppa in i traktorn och tryck ner kopplingspedalen i botten.
Försök nu snurra på kraftutags tappen ta i ordentlligt.
Går det?
Om det går så har du kopplingsberoende!
Koppliongsberoende = Redskapet (kraftutaget) stannar då kopplingen trycks i botten.
Stäng av traktorn.
Lägg i kraftutaget.
Be någon hoppa in i traktorn och tryck ner kopplingspedalen i botten.
Försök nu snurra på kraftutags tappen ta i ordentlligt.
Går det?
Om det går så har du kopplingsberoende!
Koppliongsberoende = Redskapet (kraftutaget) stannar då kopplingen trycks i botten.
Rottne H20 -07. Valmet 860.1 -05. Valmet 860.4 -10. John Deere 4850. JPM Maskintrailer.
Annons:

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).