Sida 1 av 1

Valtra A75 och Hypro 450

Postat: sön 19 jan 2014, 21:05
av Ratelle
Har en Valtra A75, vad tror ni blir en Hypro 450 med kran för tung för traktorn som väger ca 3500 kg. Med vänlig hälsning Ratelle

Re: Valtra A75 och Hypro 450

Postat: sön 19 jan 2014, 21:10
av Danne
Det kan gå, med massa frontvikter. Kanske även vätska i framhjulen vore bra?!

Re: Valtra A75 och Hypro 450

Postat: sön 19 jan 2014, 21:14
av mikael_s
Jag vet om en som kör 450 i lättviktsutförande på en liten Valtra, kan den hetat A72? Med tank fram och saltlake i framhjulen går det. Ring Hypro, de har kanske någon som har något liknande i närheten som du kan tala med eller åka och se.

Re: Valtra A75 och Hypro 450

Postat: sön 19 jan 2014, 21:34
av jonsve02
Känns som att den skulle vara några nummer för liten.
Det går säkert men sen är det väl frågan hur bra det går och hur mycket det frestar traktorn

Re: Valtra A75 och Hypro 450

Postat: sön 19 jan 2014, 21:57
av OlaE
Grannen har en Hypro 450 efter sin Valmet 805.

Hur stor 805an är i jämförelse med en A75 vet jag inte, men tycker nästan 805an är på gränsen med...

Re: Valtra A75 och Hypro 450

Postat: sön 19 jan 2014, 22:24
av Chuck Norris
Jag är rätt säker på att den är för tung för en så liten traktor som A75.

( en 805 är nog både längre och tyngre än en A75)

Re: Valtra A75 och Hypro 450

Postat: mån 20 jan 2014, 06:52
av hlb
Har kört 450 XL på A75 i fem år. Gallring och stormfällor. Får ha styrbromsarna i skick när det är brant uppför, men man blir mycket smidig i gallringar. Bränslesnål traktor. Tanken fram och 150 kg plåt under tanken. Hjulvikter i framhjulen hade nog varit ett plus. Jag är nöjd med lösningen. Bor Du inte långt frän Markaryd kan Du ju komma och kolla.

Re: Valtra A75 och Hypro 450

Postat: mån 20 jan 2014, 06:56
av hlb
Glömde skriva att jag har den långa kranen (6m). Jag har också dubbelmontage på gång för myrgallringar.

Re: Valtra A75 och Hypro 450

Postat: mån 20 jan 2014, 21:36
av jonsve02
hlb skrev:Har kört 450 XL på A75 i fem år. Gallring och stormfällor. Får ha styrbromsarna i skick när det är brant uppför, men man blir mycket smidig i gallringar. Bränslesnål traktor. Tanken fram och 150 kg plåt under tanken. Hjulvikter i framhjulen hade nog varit ett plus. Jag är nöjd med lösningen. Bor Du inte långt frän Markaryd kan Du ju komma och kolla.


Bra styrbromsar, tank fram, 150 kg plåt under och ändå en fördel med vikter i framhjulen, är den inte något liten då??

Re: Valtra A75 och Hypro 450

Postat: mån 20 jan 2014, 21:39
av hlb
Smidigheten är viktigare. Jag vill inte byta till större.

Re: Valtra A75 och Hypro 450

Postat: ons 22 jan 2014, 11:31
av Ratelle
Tackar för synpunkter. Svar till hlb ang visning, jag hör av mig med ett pm. Ratelle

Re: Valtra A75 och Hypro 450

Postat: ons 22 jan 2014, 21:44
av Aqualize
Bara för att jämföra traktorerna i fråga (4wd varianterna):
Valtra A75n (moderna utseendet) / Valmet 805 (senare årsmodell alltså)
axelavstånd: 2387 mm / 2327 mm
totalvikt/bruttovikt: 3560 kg / 4130 kg
framaxelvikt: 1350 kg (38%) / 1740 kg (42%)
bakaxelvikt: 2210 kg (62%) / 2390 kg (58%)

längd: 4056mm / 4515 mm

Men nu är ju A75 en trecylindrig också och är angiven med snäppet smalare hjul än A85/A95 & 805, den tappar 120 kg på det jämfört med storebröderna.

Källa: http://www.valtra.se/extras/75.asp

Re: Valtra A75 och Hypro 450

Postat: sön 06 mar 2016, 13:18
av phh
Eftersom tråden passar min utrustning blir det en liten rapport på ämnet Hypro 450 Valtra A75 och andra gallring. Några frågor som kommer upp och känns relevanta är tillgänglighet, kapacitet och kostnad.
I år har vi tagit bort lyften helt och ersatt med frontvikter. Även om framhjulen lyfter i kraftiga motlut har det ökat tillgänglighet ordentligt. Istället försöker vi undvika köra i motlut och kör bara i nerförslut genom att vinscha hela avståndet mellan befintliga gallringsvägar från maskinell första gallring till ena gallringsvägen. Hypron klarar andra gallring bra men man måste vara noggrann vid matning av stock så att inte längdmätning blir fel. Det lär behövas en hel del praktik för att bli bra på att se när längdmätning inte är korrekt och varför mäthjulet inte registerar rätt. Vid lång tung stock går gärna stocken upp ur matarhjulen och när man släpper ut matarhjulen för att få bättre grepp uppfattar jag det som att mätningen blir fel då mäthjulet tappar kontakt med stocken. Det tar också tid lära sig sortera i massa, kubb och timmer då de kvarstående träden i en gallring är i vägen båda sidor när man ska lägga av bitarna vid sidan av traktorn. Därför har jag lagt gårdagen på att manuellt se över högarna för att se hur det kan bli bättre. Några bilder bifogas från andra från gallring G30 drygt 30 år på jordbruksmark med 20-25 % uttag, på hur det blev i gallringen och hur det ser ut längs vägen och i högarna efter min manuella sortering. Tips på hur man löser sortering med Hypro i tre sorter emotses gärna. Alt blir det skotaren som får sortera? Även om det blir enklare om man enbart kör stock och massa tror jag att leverera kubb borde öka effektiviteten på Hypron då det är enklare att hantera än klentimmer men nästan lika bra betalt om stocken som här inte blir längre än Max 4,20, vilket det inte blir med Södras prislista. Har någon räknat på detta? Det här var några funderingar kring ämnet i tråden. Hoppas det blir en diskussion om vad som är kostnadseffektiv andra gallring på i stort sett beståndsgående vis.

Re: Valtra A75 och Hypro 450

Postat: sön 26 dec 2021, 19:34
av Martin Hansson
Hej

Är intresserad hur gått för er med hypro 450xl och A75. Funderar lite på att köpa en 300 i stället för en. 450 pga av vikt m.m. Men att lägga riset med hjälp av kranen hade vart smidigt.

Läste kraftigt motlut? Hur många grader då? Funkar den med lastare och skopa för vikten utan de behövdes mer ?

Hur många ha har ni som köpt en Hypro. Vad krävs de för att man ska kunna räcka hem den? 🌳 🌲 🚜

Re: Valtra A75 och Hypro 450

Postat: sön 26 dec 2021, 20:08
av hlb
Vi har ca 200 Ha, varav ca 120 ren skogsmark. 450 XL med kran är ju så snuskigt dyra begagnade att jag har kunnat ha min i 12 år nu (ca 3000 tim) för mindre än 10 000/år inklusive traktorn som sitter på hela tiden. Ca 3 l/tim drar den i bränsle. Suveränt verktyg för att få en dåligt skött skogsfastighet i väldigt fint skick.