Traktorer och processorer

Valtra A75 och Hypro 450

15 inlägg 13150 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Valtra A75 och Hypro 450

Ratelle  
#259052 Har en Valtra A75, vad tror ni blir en Hypro 450 med kran för tung för traktorn som väger ca 3500 kg. Med vänlig hälsning Ratelle



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valtra A75 och Hypro 450

Danne  
#259054 Det kan gå, med massa frontvikter. Kanske även vätska i framhjulen vore bra?!

Avatar Fallback

Re: Valtra A75 och Hypro 450

mikael_s  
#259055 Jag vet om en som kör 450 i lättviktsutförande på en liten Valtra, kan den hetat A72? Med tank fram och saltlake i framhjulen går det. Ring Hypro, de har kanske någon som har något liknande i närheten som du kan tala med eller åka och se.

Avatar Fallback

Re: Valtra A75 och Hypro 450

jonsve02  
#259060 Känns som att den skulle vara några nummer för liten.
Det går säkert men sen är det väl frågan hur bra det går och hur mycket det frestar traktorn

Avatar Fallback

Re: Valtra A75 och Hypro 450

OlaE  
#259074 Grannen har en Hypro 450 efter sin Valmet 805.

Hur stor 805an är i jämförelse med en A75 vet jag inte, men tycker nästan 805an är på gränsen med...

Avatar Fallback

Re: Valtra A75 och Hypro 450

Chuck Norris  
#259088 Jag är rätt säker på att den är för tung för en så liten traktor som A75.

( en 805 är nog både längre och tyngre än en A75)

Användarvisningsbild

Re: Valtra A75 och Hypro 450

hlb  
#259129 Har kört 450 XL på A75 i fem år. Gallring och stormfällor. Får ha styrbromsarna i skick när det är brant uppför, men man blir mycket smidig i gallringar. Bränslesnål traktor. Tanken fram och 150 kg plåt under tanken. Hjulvikter i framhjulen hade nog varit ett plus. Jag är nöjd med lösningen. Bor Du inte långt frän Markaryd kan Du ju komma och kolla.

Användarvisningsbild

Re: Valtra A75 och Hypro 450

hlb  
#259130 Glömde skriva att jag har den långa kranen (6m). Jag har också dubbelmontage på gång för myrgallringar.

Avatar Fallback

Re: Valtra A75 och Hypro 450

jonsve02  
#259303
hlb skrev:Har kört 450 XL på A75 i fem år. Gallring och stormfällor. Får ha styrbromsarna i skick när det är brant uppför, men man blir mycket smidig i gallringar. Bränslesnål traktor. Tanken fram och 150 kg plåt under tanken. Hjulvikter i framhjulen hade nog varit ett plus. Jag är nöjd med lösningen. Bor Du inte långt frän Markaryd kan Du ju komma och kolla.


Bra styrbromsar, tank fram, 150 kg plåt under och ändå en fördel med vikter i framhjulen, är den inte något liten då??

Användarvisningsbild

Re: Valtra A75 och Hypro 450

hlb  
#259308 Smidigheten är viktigare. Jag vill inte byta till större.

Avatar Fallback

Re: Valtra A75 och Hypro 450

Ratelle  
#259668 Tackar för synpunkter. Svar till hlb ang visning, jag hör av mig med ett pm. Ratelle

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valtra A75 och Hypro 450

Aqualize  
#259816 Bara för att jämföra traktorerna i fråga (4wd varianterna):
Valtra A75n (moderna utseendet) / Valmet 805 (senare årsmodell alltså)
axelavstånd: 2387 mm / 2327 mm
totalvikt/bruttovikt: 3560 kg / 4130 kg
framaxelvikt: 1350 kg (38%) / 1740 kg (42%)
bakaxelvikt: 2210 kg (62%) / 2390 kg (58%)

längd: 4056mm / 4515 mm

Men nu är ju A75 en trecylindrig också och är angiven med snäppet smalare hjul än A85/A95 & 805, den tappar 120 kg på det jämfört med storebröderna.

Källa: http://www.valtra.se/extras/75.asp

Avatar Fallback

Re: Valtra A75 och Hypro 450

phh  
#379043 Eftersom tråden passar min utrustning blir det en liten rapport på ämnet Hypro 450 Valtra A75 och andra gallring. Några frågor som kommer upp och känns relevanta är tillgänglighet, kapacitet och kostnad.
I år har vi tagit bort lyften helt och ersatt med frontvikter. Även om framhjulen lyfter i kraftiga motlut har det ökat tillgänglighet ordentligt. Istället försöker vi undvika köra i motlut och kör bara i nerförslut genom att vinscha hela avståndet mellan befintliga gallringsvägar från maskinell första gallring till ena gallringsvägen. Hypron klarar andra gallring bra men man måste vara noggrann vid matning av stock så att inte längdmätning blir fel. Det lär behövas en hel del praktik för att bli bra på att se när längdmätning inte är korrekt och varför mäthjulet inte registerar rätt. Vid lång tung stock går gärna stocken upp ur matarhjulen och när man släpper ut matarhjulen för att få bättre grepp uppfattar jag det som att mätningen blir fel då mäthjulet tappar kontakt med stocken. Det tar också tid lära sig sortera i massa, kubb och timmer då de kvarstående träden i en gallring är i vägen båda sidor när man ska lägga av bitarna vid sidan av traktorn. Därför har jag lagt gårdagen på att manuellt se över högarna för att se hur det kan bli bättre. Några bilder bifogas från andra från gallring G30 drygt 30 år på jordbruksmark med 20-25 % uttag, på hur det blev i gallringen och hur det ser ut längs vägen och i högarna efter min manuella sortering. Tips på hur man löser sortering med Hypro i tre sorter emotses gärna. Alt blir det skotaren som får sortera? Även om det blir enklare om man enbart kör stock och massa tror jag att leverera kubb borde öka effektiviteten på Hypron då det är enklare att hantera än klentimmer men nästan lika bra betalt om stocken som här inte blir längre än Max 4,20, vilket det inte blir med Södras prislista. Har någon räknat på detta? Det här var några funderingar kring ämnet i tråden. Hoppas det blir en diskussion om vad som är kostnadseffektiv andra gallring på i stort sett beståndsgående vis.

Användarvisningsbild

Re: Valtra A75 och Hypro 450

Martin Hansson  
#740696 Hej

Är intresserad hur gått för er med hypro 450xl och A75. Funderar lite på att köpa en 300 i stället för en. 450 pga av vikt m.m. Men att lägga riset med hjälp av kranen hade vart smidigt.

Läste kraftigt motlut? Hur många grader då? Funkar den med lastare och skopa för vikten utan de behövdes mer ?

Hur många ha har ni som köpt en Hypro. Vad krävs de för att man ska kunna räcka hem den? 🌳 🌲 🚜

Användarvisningsbild

Re: Valtra A75 och Hypro 450

hlb  
#740706 Vi har ca 200 Ha, varav ca 120 ren skogsmark. 450 XL med kran är ju så snuskigt dyra begagnade att jag har kunnat ha min i 12 år nu (ca 3000 tim) för mindre än 10 000/år inklusive traktorn som sitter på hela tiden. Ca 3 l/tim drar den i bränsle. Suveränt verktyg för att få en dåligt skött skogsfastighet i väldigt fint skick.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).