Traktorer och processorer

Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

133 inlägg 73098 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

Seb macahan  
#259044 Utan o på något vis klargöra offerter hit o dit men i grova tal så ser det ut enl.
Hypro 755 hjul ua fällgrip 500tsk
Hypro 755 hjul m fällgrip 600tsk
Cranab fc53 6,7m med EHC, Jake och Abro 350s 550tsk (inkl montering o provkörning)

Bygga dubbelkommando ska jag göra oavsett. Det har jag glädje av vi all körning med traktorn framförallt skotning.
Jag har ju en dubbel nytta av kranmonterat då jag slipper bygga om min bef. skotarkran på huggarvagnen till EHC kostar ca 40tsk (måste ändå, byta) samt att jag kan använda kranen till Bigabvagnen när vi kör entreprenadjobb i firman.
Men det kanske är som Blondin 750 skriver, när köpsuget har lagt sig kanske man blir mer realistisk.
Men jag skulle vilja höra om någon som har Jake-fäste. Hur lång tid tar det att ställa av o på och är det smidigt? Hade även varit intressant o höra någon som har sin kran i trepunkten och vad tycker de i så fall om det?

   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

svampbob  
#259049 [quote="loppan"]Ring och köp :mrgreen: http://www.blocket.se/gallivare/Valtra_ ... ?ca=13&w=3[

Dom ser ut att ha lagt en väldig massa pengar på att tillverka ved.

Avatar Fallback

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

OlaE  
#259058
svampbob skrev:Dom ser ut att ha lagt en väldig massa pengar på att tillverka ved.


Finns en väldig massa pengar i ved.

Se bara vad macken tar för en 40liters säck med ved.


Fin maskin, men är personligen inte så glad i stegmatare.
Har man kört skördare så vill man ha rullmatat. :grin:

Avatar Fallback

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#259064 Ligger en Jake på blocket, ring o hör om ingen här har erfarenhet, jag funderade mycket men lyfte över mitt takmontage istället förra hösten

Avatar Fallback

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

OlaE  
#259068 http://www.nisulaforest.com/index.php/e ... ters/n5-en

Läste nyss på Blocket att den här sortens skördare ska börja säljas i Sverige nu.
Verkar vara traktorbaserad?

Ser ut som Valtras gamla Forestline-maskiner?

Edit: Tror minsann det är Lännen-traktorgrävare till och med, fast utan lastare och parallellkran istället för grävaggregat.

Avatar Fallback

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

torsten83  
#259070 Liknar lite lännen traktorgrävare över den?

Avatar Fallback

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

Ådii  
#259071
OlaE skrev:http://www.nisulaforest.com/index.php/en/harvesters/n5-en

Läste nyss på Blocket att den här sortens skördare ska börja säljas i Sverige nu.
Verkar vara traktorbaserad?

Ser ut som Valtras gamla Forestline-maskiner?

Edit: Tror minsann det är Lännen-traktorgrävare till och med, fast utan lastare och parallellkran istället för grävaggregat.


Det stämmer att den är byggd på Lännen. Vet inte om det är tänkt att vara som komplement nu när Valtra inte har någon Forestline mera. Priset på den så är väl från 250 000€ och uppåt beroende på utrustning.

Avatar Fallback

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

OlaE  
#259072
Ådii skrev:Det stämmer att den är byggd på Lännen. Vet inte om det är tänkt att vara som komplement nu när Valtra inte har någon Forestline mera. Priset på den så är väl från 250 000€ och uppåt beroende på utrustning.


Hmm, ja, med de priserna är det ju direkt lönt att köpa Jake-fäste, aggregat och kran och ny pump...

Men ändå intressant. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

Seb macahan  
#259081 Men är vi i rätt tråd nu??? det där ju en riktig skogsmaskin. Jag har en liten teori om skogsfolk. En maskin ska klara allt. Så är det ingen annan stans. Köper du en båt kan du inte få en som är perfekt till allt. Likadant i skogen, små maskiner gör små jobb stora maskiner gör stora jobb, billiga maskiner är billiga för dom förväntas inte jämföras mot fullstora yrkesmaskiner som går i skift. Jag jobbar som snickare, köper jag en skruvdragare köper jag en Makita 18v för 5000kr. En hemmafixare kan köpa en black o deckar för 600spänn o den gör det han förväntas göra medan jag skulle inte kunna debitera full timpeng om jag hade leksaksverktyg. Men det är lika fel o råda hemmafixare o köpa en Makita bara för att han ska renovera ungarnas rum o bygga ett staket till sommaren.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

Seb macahan  
#259085 Varför har tex varenda skogsbonde en huggarvagn? Den är inte i närheten jämförbar med en skotare. Ändå köper vi huggarvagn från 100-300tsk hur lönar det sig. Det gör det inte men det ger oss en känsla av o kunna sköta sin skog på sitt sätt för en rimlig peng jämfört mot o köpa en skotare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

OlaE  
#259087
Seb macahan skrev:Men är vi i rätt tråd nu??? det där ju en riktig skogsmaskin. Jag har en liten teori om skogsfolk. En maskin ska klara allt. Så är det ingen annan stans. Köper du en båt kan du inte få en som är perfekt till allt. Likadant i skogen, små maskiner gör små jobb stora maskiner gör stora jobb, billiga maskiner är billiga för dom förväntas inte jämföras mot fullstora yrkesmaskiner som går i skift. Jag jobbar som snickare, köper jag en skruvdragare köper jag en Makita 18v för 5000kr. En hemmafixare kan köpa en black o deckar för 600spänn o den gör det han förväntas göra medan jag skulle inte kunna debitera full timpeng om jag hade leksaksverktyg. Men det är lika fel o råda hemmafixare o köpa en Makita bara för att han ska renovera ungarnas rum o bygga ett staket till sommaren.



Man kan ju se den maskinen som en Makita.
Dvs Top-of-the-line när det kommer till "traktor"buren skördare (enligt min åsikt).

Den är baserad på en midjestyrd traktorgrävare.
Det är inte så långt från t.ex. en Valtra X-serie, där midjan kommer från en skotare i 12-tonsklassen.

Som du säger, man kan få jädrans fina grejer om man bara har kapital till det.

Frågan är bara var man bör lägga sig, det ska ju vara en rimlig nivå så man kan sova om nätterna, men inte så dåligt att det är omständigt att använda redskapet.

Avatar Fallback

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

OlaE  
#259089
Seb macahan skrev:Varför har tex varenda skogsbonde en huggarvagn? Den är inte i närheten jämförbar med en skotare. Ändå köper vi huggarvagn från 100-300tsk hur lönar det sig. Det gör det inte men det ger oss en känsla av o kunna sköta sin skog på sitt sätt för en rimlig peng jämfört mot o köpa en skotare.



En skotare är ju låst till skogen.
Du kan inte plöja upp åkern med en skotare.

Köper du en huggarvagn kan du ställa av den och plöja åkern när du vill med traktorn.
Du kan skota ut ditt virke när du vill.

Men du låser inte upp hela maskinen till bara ett ändamål.

Avatar Fallback

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

plutten  
#259099 Har Jake fästen på min valmet. Vill man koppla bort lastaren tar det kanske 30min första gången därefter gör du det på en kvart. Glöm att hänga lastaren i trepunkten, det är att spara på fel ställe.

Användarvisningsbild

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

Seb macahan  
#259112 Det är inte för o spara jag övervägt den lösningen.
Det är det jag menar Ola e att en processor eller stegmatare är en kompromiss lika mycket som huggarvagnen är det.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

Seb macahan  
#259160 Är det fel med 3-punkt även till hobbykörning? Ska man kör på entreprenad med en jätte kran på 8-9meter kan jag förstå att Jake är att föredra men för körning hemma??

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).