Traktorer och processorer

Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

133 inlägg 73086 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

plutten  
#258930 Frontpumpen är en Kronos fabriksmonterad, måste kolla upp kapaciteten. Mätsystemet är Arbromat med mäthjul. Jag hör till den typen av skogsägare som INTE vill skruva och mecka så mycket därför håller jag mig med relativt nya och driftsäkra grejor. Arbron är som jag bedömer en sådan, enkel konstruktion och om det behövs enkel att reparera. Är man däremot av den typen att man älskar att skruva och greja, då kan man kanske satsa på en skördare. Alla typer av system har sina för och nackdelar. Jag värderar förmånen av att få sitta i en varm hytt och i lugn och ro välja ut vilka stammar man ska ta högt. Jag skulle kanske jämföra mig med en långdistanslöpare. Farten är inte så hög men håller man på länge får man ändå mycket gjort.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258941 Ja då fattar jag vad du har för pump, har själv bara en 54cc gjutjärnspump i nosen.
Hade Arbromat på den gamla o Arbromit på den nyare, en budgetmodell på Motomit, bägge har sina fördelar .
Velade länge om jag skulle köpt en Rottne 200X eller liknande men efter läst endel om div haverier o priserna på delar så skrinlade jag den iden tillsvidare, behöver traktor till lite annat oxå så de blir många maskiner att hålla igång isf

Avatar Fallback

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

Fredrik N  
#258970 Väldigt intressant tråd detta.
Har funderat mycket fram och tillbaka, om det lönar sig? -det gör det inte.
Jag har för lite skog. Men, jag är i skogen varannan helg. Skulle jag få mer gjort när jag är där? -Ja, det skulle jag.
Vad är det värt? Kan man tänka så?
Nu tänker jag på en Hypro 755 hjulburen.
Lätt att koppla av, ingen extra tank, pump på traktorn.
Har en traktor som jag kan köra bakåtvänd.

Avatar Fallback

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258978 Så var min motivering när jag köpte 1a Arbron, innan var farsan med o jobbade men fick hjärtproblem o orkade inte längre....
Blev lite mer gjort med Arbron när jag jobbar själv bara :)
Kan säkert bli idiotförklarad av vilken ekonom så helst :)

Användarvisningsbild

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

loppan  
#258993
gnisten83 skrev:Kan säkert bli idiotförklarad av vilken ekonom så helst :)

Ekonomer lever på ett kontor,det gör inte vi.
I verkligheten så spelar många faktorer in tex ergonomi.
Små skogsmaskiner är som humlor som inte borde kunna flyga,ändå finns dom.

Avatar Fallback

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

Blondin 750  
#258995 Ni som kör kranhängda aggregat, hur hanterar ni träden i mellanzonen? Det är ju nåt som måste hanteras på nåt sätt och med kranlängder under 11 meter så är det ju svårt att lösa det utan att lämna hytten såvida man inte kör vimek eller rottne av mindre modell.
Själv kör jag Hypro, av både äldre och mindre modell utan matarkran, och jag börjar med att fälla längst ifrån vägen först för att underlätta fällningen men det kan vara nog så bökigt att få omkull träden om det är trångt. Så frågan är väl egentligen om man får köra två ggr på samma stickväg, att först ta det man når och sen fälla manuellt mot vägen så man når toppen och ta en sväng till i samma väg och arbeta upp resten?

Användarvisningsbild

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

Seb macahan  
#259010 Jag har ju som sagt inte varken någon hypro eller aggregat än. Men jag ser nog ett aggregat i kran som delvis beståndsgående. Visst allt kommer man nog inte åt men får man fälla 20-30% manuellt så är man mycket mer produktiv än med bara motorsåg. O dra nu inte upp alla gamla skördare för 200-400tsk. Jag tror att det finns en anledning till att en maskin som kostade 2,5-3 miljoner kostar så lite som begagnad. Visst är den mer produktiv när den fungerar men slår du ut det mot tiden du skruvar o letar delar så är vi nog på en lägre produktionsnivå.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

branndal  
#259011 Slingerkörning i mellanzonen skicka ut virket så långt mot spåret jag tänkt skota det går, eller lägga vägarna så tätt att man når eller kombination av bägge. Brukar ha med massavedsaxen och flytta på det som man inte når från skotningsspåret manuellt så man når, måste ju ändå ut och reka lite nu och då och dra lite timmer nån meter är nog mest bara nyttigt för kroppen. Lyckas man bra blir det 15-20 meter mellan skotarspåren med en kran som räcker 5,7 meter. Det brukar dock gunga ganska duktigt i traktorn när man har fullt utligg med skördaraggregatet och fäller träd av lite grövre modell.

Avatar Fallback

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#259015
Seb macahan skrev:Ja jag tror det kan funka. Ungefär fäste?peng. Som hypro. Vad ska jag Köra på. Hypro lätt o koppla på o av men fälla får jag göra själv. Abro i kran bökigt att ställa på men hyfsat effektivt . Någon som har erfarenhet av Jake fäste???


Köp till fällgripen så kan du hugga ungefär lika mycket inifrån hytten som med kran monterat aggregat.

Ifall det blir lite för högt pris så kanske 755 på vagn kan vara ett alternativ? När processorn åker på så drar man ihop vagnen så mycket det går (så den blir så kort och stabil som möjligt), kanske göra så att grinden går att plocka väck på vagnen så man ser bättre? Samt byta gripen mot fällgrip.

Priset på den hjulburna processorn och vagnsmonterade borde väl vara ganska mycket?

Avatar Fallback

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#259020 Jag har kört småobjekt mest med min så de har oftast blitt så att jag fällt manuellt i mellanzonen o ev vincha in de som jag inte når, dock lätt att skada kvarstående träd då.
Blir rätt mycket i mellanzonen när jag bara har 6,6 i kranlängd men bättre än motorsågen bara...

Avatar Fallback

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

Blondin 750  
#259024 Jag drar mig också för att köpa en skördare pga riskerna för haverier men ser samtidigt att dessa är gjorda för skogen med bra ergonomi och geometri i kran etc. Jag har, som säkert en och annan här på forumet, sneglat på och fantiserat om allt som går att hänga på en jordbrukstraktor och när det värsta "köp-ruset" har lagt sig så inser man att de flesta typer av "skördar-byggen" har någon brist som gör att den ekonomiska insatsen inte står i proportion till den faktiska nyttan. Det gäller då, för mig iaf, att inse att det blir en kompromiss mellan ekonomi, bekvämlighet och vad som är för skogens bästa och därför valde jag en beg Hypro. Att jag sen tycker att hemmafixade skördare baserade på traktorer är skitfräna, det är en annan sak...:-)

Avatar Fallback

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

Blondin 750  
#259027
gnisten83 skrev:Jag har kört småobjekt mest med min så de har oftast blitt så att jag fällt manuellt i mellanzonen o ev vincha in de som jag inte når, dock lätt att skada kvarstående träd då.
Blir rätt mycket i mellanzonen när jag bara har 6,6 i kranlängd men bättre än motorsågen bara...

Det är väl det som är hela poängen, att köra på mindre objekt och inte sitta hela dagar. Ditt bygge är imponerande och det finns väl dagar då gärna skulle byta ekipage.

Användarvisningsbild

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

loppan  
#259032 Ring och köp :mrgreen: http://www.blocket.se/gallivare/Valtra_ ... ?ca=13&w=3

Avatar Fallback

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#259036 Jag vill ha men både ekonomen o bankkontot sa nej :grin: :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

Blondin 750  
#259038 :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).