Traktorer och processorer

Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

133 inlägg 73092 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

OlaE  
#259327 Det är pendelarmar med en hydraulmotor i varje hjul.
Betyder att den är törstig, men väldigt smidig då den kan höja/sänka varje hjul för sig.


Jag åkte en runda i en sådan hos min gamle klasskamrat, och framkomligheten är jag inte sådär jätteimponerad av.
Vi kom en liten bit upp i en backe, inte alls brant, sen började den slira.
Efter att ha försökt diffa oss upp fick vi åka runt istället.

Litet gallringsaggregat också, skulle jag köpa en begagnad skördare för hemmabruk skulle jag försöka få tag i ett allround-aggregat som klarar det mesta.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#259340 Dom ligger på 10L i timmen. Ja fördelen och nackdelen med dom är just att det är hjulmotorer. Dom slirar lite extra men det är billigt då dom är enkelt bygda. Alla hydraulmotorer mm är utbytes på rottne. Många elartiklar är utbytes. Allt sådant sänker underhålls kostnader. Underhåll i övrigt på dom är som en traktor med ett par extra filter.

Användarvisningsbild

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

Seb macahan  
#259364 Hur grovt tar aggregatet på en sån maskin då? Jag har inte hittills hört någon som har en begagnad äldre skördare som bara går dag ut o dag in utan Större kostsamma reparationer. Några filter oljor o slangar kanske någon. Givare det kan jag acceptera. Men ofta tycker jag det är nya navmotorer, sågmotorer, pumpar o annan skitsnygg som kostar plenty och är tungt och svårt att byta. Hur kan tex Malwa överleva på o sälja nya maskiner om begagnade för 300-400tusen är så bra?

   TS
Avatar Fallback

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#259371 Henrik K har rätt i sin argumentering.
Hur mycket har du inte kvar att reparera för?
Du kan till och med leja för reparationerna, åtminstone upp till räntekostnaderna för de andra alternativen.
Det finns ingen ting som säger att de andra alternativen är underhållsfria.
Förra jordbrukstraktorn hoppade växlarna ur vid 26 timmar!
Den jag har nu får elektroniken spel i bland, växlar inte om oljan är kall osv.
Jag håller med Henrik K eftersom jag själv gått igenom din situation.
Du får ½ rätt för oron över kostnaden för en riktig maskin.
Enda sättet att få någon pejl är att föregående ägare renhårig och förklarar vad som är bristfälligt.
Vad gäller Malva, så förstår jag det inte heller.
Terrängen är nog bättre i övriga landet än här hos mig.

Användarvisningsbild

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

Seb macahan  
#259372 Nu har jag ju precis köpt en ny traktor som används i huvudsak till annat. När den ändå står där och är skogsutrustad o vill ha ett nytt EHC-paket till huggarvagnen då måste ni förstå hur lockande det är att bygga kran. Köper jag en beg skördare så: Får jag ingen ny EHC-till min kran. jag kan inte använda kranen på min skördare till mer än i skogen. Plus att jag ska vara skiträdd för reparationer. Traktorn jag har ska repareas ändå om den går sönder. Den traktorn jag har, har Ls.hydraulik och de som lämnat offert tror jag ska ligga någonstans på 3,5-5L/h i förbrukning (bara där skiljer det ca 70-80kr/timme i förbrukning. Vill jag kan jag ta min traktor o köra hem varje dag plus att om jag ska köra borta så kör jag dit och tar vagnen med mig för att kunna skota. Jag fattar att jag inte är i samma nivå produktionsmässigt. Men om jag skulle bli anlitad av andra o se att aggregatet inte håller måttet så kan jag sälja det för 120-150tsk o byta till rullmatat i stället.
Och hur många som ska sälja något säger hela sanningen om du inte frågar? Jag kan både elektronik och lite hydraulik till husbehov men det är ju så förebannat tråkigt när man bestämt sig för o jobba i skogen en helg, så kör man 2timmar för att lägga resten av helgen o hitta ett fel, kommande vecka för att lossa delar, veckoslutet för att leta "billiga" reservdelar o nästa helg för o skruva dit grejerna. Är det inte någon som känner igen sig i detta med gamla maskiner? Jag bytte bil för jag orkade tillslut inte ens byta bromsar när dom pajade. När den nya börjar krångla så ska den härifrån den med. Saker som inte fungerar är inte värda ett skit i mina ögon, visst är det småsaker går det an men blir det ett projekt på flera dagar då tröttnar i alla fall jag. Jag vill vara i skogen o leka skogsarbetare inte i verkstan (som jag inte ens har) o leka mekaniker. Jag kanske överdriver reparationsbehovet men jag tänker hur jag hade tänkt om jag körde i skogen på heltid:
Köpa en ny skördare med 5% reparationskostnad för 2,8miljoner eller köpa en begagnad för 400tusen med 30% reparationskostnad (påhittade värden). Varför varför kör alla skogsentreprenörer inte med gamla maskiner. För det kostar för mycket. Du kan ha tur men vad är det som säger att jag har det jag lika väl ha otur o rätta mig om jag har fel. Hydraulpump ca 30-50tusen, Navmotor kanske 40tsk, däck 15tsk st. Det rullar på rätt snabbt om det vill ta den vägen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

stegmaster  
#259375 Gör nu slag i saken och köp denna nästan nya prylen til 49tkr och var glad i skogen varje dag i minst 10 år framover (det er så langt min erfarhet når för tilfället) :grin: :wink:
Montera den i kranen du redan har, eller köp til Huddigen som even den er til salu. 8)
Bara att göra brennved/energivirke av alt, så gör det inget at du saknar längd och diameter mätning. :mrgreen:

Jo, jag vet at detta inte er vad du söker, men tyckte det var dags at få dig tilbaka lite åt andra hållet i denna frågan, då du blivit pepprad med div, skördare i dom senaste inläggen, altså bara för att bringa lite balans i frågan igen :wink:
(Jäklar, vad man er på humör en tirsdag morron :lol: )

http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture ... e=45947535




Bild

Användarvisningsbild

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

branndal  
#259389 Här finns en kort filmsnutt där jag är ute och plockar rätt på träd efter höstens stormar. Vi skulle ha filmat längre men barnen tyckte det var lite kallt ute, 18 minus. Första trädet på filmsnutten, är det första för dagen och oljan till skördaraggregatet var något kall så det gick ganska långsamt...

http://frumagdas.se/2014/01/21/vindfallen/

Avatar Fallback

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

LP576  
#259414 [quote="stegmaster"]Gör nu slag i saken och köp denna nästan nya prylen til 49tkr och var glad i skogen varje dag i minst 10 år framover (det er så langt min erfarhet når för tilfället) :grin: :wink:
Montera den i kranen du redan har, eller köp til Huddigen som even den er til salu. 8)
Bara att göra brennved/energivirke av alt, så gör det inget at du saknar längd och diameter mätning. :mrgreen:

Klockrent!
Med denna lösning är du förvisso "låst" till att göra brännved/ energived, men du får tillbringa mycket mer tid i skogen än att meka/ leta delar som med en gammal skördare. Om man har en stegmatare i en jibb på en grävlastare får man åtminstone 8 meters räckvidd och dessutom betydligt mindre svaj på full räckvidd än en skördare, om man använder stödbenen (vilka man fäller ner på nolltid). Men framförallt får du tillgång till en grävlastare som du antagligen kommer att ha minst lika stor nytta av på gården som din jordbrukare. :grin: :grin: :grin:

Användarvisningsbild

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

Seb macahan  
#259431 Branndal. Vad har du för pumpkapacitet på MB-tracken?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

branndal  
#259432 Traktorns egna system ska ge 40l/min och 180 bar, det kör jag kranen på. Skördar aggregatet har ett eget paket på främre pto. Vet inte riktigt vad det är för pump som sitter där, men aggregatet behöver cirka 80-110 l/m och 160 bar. Varvar så jag ligger på 540 rpm vid 100 rpm utväxlingen, motorvarvtal cirka 1500. På filmen var all olja kall, det tar en stund innan man fått upp värmen i oljan till skördaraggregatet.

Användarvisningsbild

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

Seb macahan  
#259437 Är du nöjd med aggregatet för övrigt eller sitter du där o biter dig i läppen med tårfuktiga ögon o gråten i halsen och ångrar dig varje gång att du inte köpte en oljig skördare eller hostade upp 300tusen till o fick ett rullmatat aggragat?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

branndal  
#259442 Det är ju inga nya grejor det här heller så jag har nog mitt på det torra med allt som skall fixas. Det går ju inte att jämföra med en skördare i prestation men jämfört med motorsåg så är det väldigt bra. Längre räckvidd på kranen hade ju inte skadat, men då hade man nog behövt ha ett par rejäla stödben på traktorn. Saknar dock möjligheten att parkera aggregatet framåt, det hade blivit lite trevligare transportkörningar då misstänker jag.

Ska väl tillägga att jag är väldigt nöjd.

Användarvisningsbild

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

Seb macahan  
#259443 Eftersom alla andra har jiddrat med skördare hit o dit så ska jag börja jag med. Vad tror ni om Forestline C90 2006 med 8000tim med ett SP 451 L1 ???? Den kändes som lagom liten och inte en massa timmar och med Perkins-motor. Forestline finns inte längre va? Och det är väl inget som höjer oddsen för problemfritt ägande?
Tro nu om ni har nått kött på benen. Nu kan alla tycka att stegmatare i kran är jättebra så balansen är uppnåd i att råda mig tvärtemot vad jag tror kan vara rätt. Skojar bara lite med er.....

   TS
Avatar Fallback

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

stefan andersson  
#259613 Jag kan dela lite av mina erfarenheter och uppbyte av skogsmaskiner
Körde först med motorsåg o kockum 836 sen pajade driften på kärran och kranen behövde renovering,

Bytte den och köpte traktor o huggarvagn, sen pajade ryggen. Köpte kesla stegmatare
och hade på huggarvagnen för att underlätta o spara ryggen, men sen flytta jag över stegmataren till kranen och hängde den i trepunkten på traktorn, nu ble traktorn för liten o trång i hytten, mycke jobb att flytta kran från stegmatare tillbaka till huggarvagn, kikade efter större traktor, plötsligt kom det en blocket annons..

Blev att jag sålde både traktor (valmet 665) o kesla kran och kesla stegmatare, Köpte en Valtra 6350 med cranab 45dt i jake fäste och ett arbro 350

Nu är jag nöjd... men en midjestyrd valtra x150 o ett rullmatat skördar aggregat vore ju bättre...
Nästa nivå är en medelstor skördare,

Försök hitta din nivå och hur mycke pengar du vill plöja ner i maskiner och hur mycke tid du ska vara i skogen, bara helger på höst vinter som jag, eller året runt flera dagar i veckan.

En skördare är inte bara att starta som stått still under vår och sommar ventiler som kärvar o mystiska elfel, bör gå regelbundet är min teori.

Mina tips är ta en funderare på hur mycket du ska köra och gå på mässor eller åk o se på dom som har hypro, arbro mm och ha koll på blocket där finns mycke till salu till bra pris
och hitta din rätta nivå mellan yxan o skördaren :P

Slutligen... Det gör inge om det blir lite dyrt bara man blir nöjd o man lever bara en gång :smile:

Användarvisningsbild

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

Seb macahan  
#259615 Jag är på din linje Stefan. Jag tycker jag har vart o kollat på mässor o gjort studiebesök hos folk som har det en o det andra. Men de flesta verkar nöjda med det dom har, o lite så är det med folk att har man investerat i något så intalar man sig själv att det var ett bra beslut. Det är nog en skyddsfunktion i hjärnan. Jag räknar med att vara i skogen 2-3dagar i veckan Nov-Feb. Då bör ju en kran men aggregat funka. Skulle jag se att stegmatare är tråkig o långsam så kan jag ju alltid byta upp mig till ett rullmatat.
För några timmar sen var jag på väg o kolla på en Forestline gallringsskördare 2006:a för 295tsk. Men den verkar vara såld. Och det är nog tur det.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).