Traktorer och processorer

Lastning bakifrån med vajerkran/vinsch

10 inlägg 6057 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lastning bakifrån med vajerkran/vinsch

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256279 För de riktigt stora stockarna så vill gärna traktorn välta när jag skall lasta från sidan. Har ett svagt minne av att det finns/fanns någon slags anordning för att underlätta det. Har några knasiga ideér själv, men om någon vore bra, funnes det säkert redan något.

Alltså: Av stabilitets/styrkeskäl, kan det vara bra att lasta timmerstockar på kärran med vinsch bakifrån (eller snett bakifrån): Någon som känner till en sådan metod?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Lastning bakifrån med vajerkran/vinsch

jannee  
#256297 På Starkranarna finns en justerbar snedstötta som man sätter mellan krantoppen och marken, fixa en sådan sedan är problemet ur vägen.

Avatar Fallback

Re: Lastning bakifrån med vajerkran/vinsch

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256300 Vad är det för dimension på den? Kan ju kanske vara något. Bild?

   TS
Avatar Fallback

Re: Lastning bakifrån med vajerkran/vinsch

jannee  
#256345 Har ingen kamera. Stöttan är något grövre än stöttorna i min Mohedavagn och betydligt tyngre. Väger ca 20 kg. Ett något smalare rör istucket i det andra med hål för justering. Ytterstöttan ca 10 till 11 cm tjock materialtjocklek ca 8 mm.
Ihopskjuten är stöttan ca 1,8 meter och utskjuten styvt 3 meter.
Den hänger i en ögla på kranens topp och i höjd med kranens fot finns en hållare att sätta nederdelen i. Är original tillbehör till Starkranarna, min tidigt 60 tal.

Avatar Fallback

Re: Lastning bakifrån med vajerkran/vinsch

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256366 Mmm, får vara rätt rejäla saker. Skall pröva med träbit, vet inte hur jag skall fästa den i toppen bara. Vilken vinkel ut har du, 45 grader eller räcker det med mindre?

   TS
Avatar Fallback

Re: Lastning bakifrån med vajerkran/vinsch

jannee  
#256380 I och med att jag kan justera stöttans längd får det bli där det passar = fast underlag.
Träbit eller liknande kan du glömma. Enorma krafter stöttan kan få bära upp.
Tänk dig en stötta med 30 graders vinkel ut från krantoppen, vagnen belastad med ett träd = 3 stockar + några massavedsbitar.
Då kan det hända att man tar i så att vagnen ändå vill lyfta upp hjulen = enorm belastning på stöttan.
En två tum två böjer sig omedelbart, kan tänka mig något liknande en fyra tum fyra kanske skulle orka stå emot.
Tallriken som sitter i nedkant på mina stöttor är ca 15 cm i diameter, ändå gäller det att hitta en sten som mothåll, när det inte är tjälat.
Det var på så sätt jag bröt loss kranen från vagnen, hade stöttan som hävert + bra lass på vagnen. Tog i så att vagnen lättade, släppte tillbaka vagnen något och högg i igen INNAN vagnen nått backen, då lossnade kranen = infästningarna vek sig..

Avatar Fallback

Re: Lastning bakifrån med vajerkran/vinsch

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256395 Tänkte mig förstås en lite grövre massabit. Borde stå ganska bra emot knäckning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lastning bakifrån med vajerkran/vinsch

jannee  
#256442 Kan nog gå bra med en massabit, se dig bara för så att du inte får den i huvudet. Min stötta från kranen bruka stå ungefär 2 till 5 dm utanför vagnen, alltså varierar från fall till fall. Behövs egentligen bara tills vagnen är halvfull och när man drar helt i 90 graders vinkel från vagnen. Mer än en gång hindrar stöttan en i hanteringen av stocken men vad gör man, risken för att annars tippa vagnen är inte försumbar.
Inte alls ovanligt att vagnen vilar på stöttan och hjulen på ena sidan när man börjar spela in. När man tryckt ned tallriken för långt ned i marken får man bara sätta sprinten i nästa hål.
Mina stöttor är lika grova som bommen är längst ut. Följde med en stötta när morfar köpte kranen, köpte själv till en i början på 70 talet, och vad jag minns var den INTE billig.
Fanns då som extrautrustning till alla Starkranar.

Användarvisningsbild

Re: Lastning bakifrån med vajerkran/vinsch

Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256443 Till Järnhästen mfl mindre maskiner har jag sett en typ av bygel med tillhörande brytblock som monteras bak på kärran, när man fått upp en ände på stocken kopplas vajern loss från brytblocket och stocken dras på bakifrån.

En annan variant är väl att med hjälp av brytblock vincha in snett bakifrån och få upp en ände på den främre banken(brytblocket kopplas fast en bit in på bommen) sedan tar man loss blocket och tar ett nytt tag längra bak på stocken och lyfter upp bakänden.

Märker själv att det är svårt att vinscha in stockar från sidan, traktorn vill inte välta men man får putta på stockarna i bakkant för att de skall lägga sig på lasset, de är för tunga för att bommen skall centrera av sig själv.

Avatar Fallback

Re: Lastning bakifrån med vajerkran/vinsch

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257952 Såg inte ditt inlägg förren nu, Fergusson. Sprang på den här filmen, här kör han rätt bakifrån (ursäkta språket :oops: ), och det ser ut att gå bra. Ger mig en del ideér till...


   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).