ons 22 sep 2021, 09:36#728516
ErikSwärd skrev:Granstorp skrev:Imorgon får vi äntligen Proximan levererad! Är ni intresserade av bilder på skogsutrustningen kan jag försöka lägga upp några bilder!
Känns som dagen före julafton när man var barn....
Nu är det ett par år sen det här inlägget skrevs.
Hur har Zetorn varit? Framförallt i skogen.
Jag kör idag en valtra 6650 men om jag hittar en egen gård framöver så tänkte jag titta på Zetor.
Valtran har ju vändbar stol med bra utrymme som standard, hur blir det på zetorn efter ombyggnad?.
Bilder och erfarenheter nu när den gått ett par timmar vore väldigt trevligt.
Som ni ser i tråden så beställdes traktorn ny 2014 och den har idag gått 1400h. Enda reparationen under dessa år har varit en slavcylinder till kopplingen som havererade pga en sprucken gummidamask. Reparationen gjorde jag själv och jag tror inte kostnaden översteg 1000kr. Till gruppväxelspaken finns ett fäste för vajern ovanpå växellådan, detta har jag fått dra åt några gånger, men det görs smidigt genom att ta bort en täckplåt i hytten. För övrigt har det bara varit sedvanlig service enligt boken.
Plus:
Enkel traktor med lite elektronik som med tiden kan orsaka dyra reparationer.
I skogen har den fungerat bra, bukplåten under har skyddat bra genom åren. Den skogsombyggda hytten är relativt rymlig, kan inte påstå att jag lätt och ledigt svänger runt stolen då jag är 1,93 lång. Lite trixande blir det alltid, speciellt med klumpiga huggarkängor på fötterna. En skogsombyggnad är alltid en kompromiss!
Hytten är redan i sitt originalutförande mycket rymlig om man jämför med andra traktorer i samma storlek och prisklass. En kompis som kör en Valtra A-serie tyckte hytten var gigantisk jämför med hans Valtra.
Hydraulflödet på 60L/min innebär att jag kör kranen (Farma G2 6,3m) på tomgång vilket är mycket trevligt.
Minus:
Med lastare blir traktorn något lätt i rumpan. Här känns grannens Valtra mer balanserad. Ska jag köra grus i större omfattning så hänger jag på bakvikten och då är det inga problem. När traktorn levererades var fälgarna monterade så att traktorn blev som smalast och kändes då lite svajig vid lutning och jag vände därför omgående på fälgarna och traktorn blev då genast stabilare.
Har fortfarande inte vant mig vid att växlarna är placerade lite konstigt, dvs 1:ans växel ligger ned till vänster istället för upp till höger som på de flesta andra fordon. Är egentligen inget jätte problem men ibland lägger man i fel växel av ren vana från tex bilen.
Som jag nämnt ovan så är hytten rymlig, men ljudisoleringen kunde varit något bättre.
Nästan alla Zetor man ser som begagnande är kraftigt solblekta i skärmar och tak, kan tycka att detta borde Zetor försökt fixa till då det skämmer en hel traktor även om den är relativt ny. Vår traktor ser fortfarande fräsch ut i plasten, troligtvis för att den alltid står förvarad under tak.
Det var nog allt jag kommer på nu!