Traktorer och processorer

Zetor Proxima

25 inlägg 26157 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Zetor Proxima

Granstorp  
#258021 Kan meddela att i eftermiddag får vi besök av vår lokala Zetor återförsäljare för att beskåda vårt inbyte och då även gå igenom modell och utrustning för en eventuellt ny Proxima.

Ska då även ta upp frågorna som vi diskuterat här på forumet!

Återkommer!

   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Zetor Proxima

Granstorp  
#258126 Då har försäljaren varit här och vi inväntar nu en offert. Innehållet i offerten blir enligt nedan:

Zetor Proxima 100
Frontlastare Trima 3.1X (tredje funktion, lastdämpning och hydraulisk redskapslåsning)
Skogshytt
Vändbar stol
Bukplåt
Tankskydd
Ventilskydd
Yttre manövrering av trepunkten

Inbytet består av en skogsutrustad Case CS-78 2002 med frontlastare Q45

Någon här som nyligen gjort en liknande affär och hur mycket kunde ni i så fall förhandla/pruta? Känns inte som man ska acceptera offerten rakt av utan att försöka skruva lite på priserna. Förstår att det är olika från fall till fall, men det kan ju finnas någon som här precis suttit vid förhandlingsbordet!

Tog även upp frågetecknet gällande inkoppling av kraftuttaget efter skogsombyggnad. Säljaren förklarade att det ska finnas en viss fördröjning trots ombyggnaden och han höll även med om att det borde gå att påverka hastigheten på inkopplingen då den är luft assisterad. Han sa också att hade det varit så att inkopplingen skett med direktingrepp utan möjliget till slirning så hade kraftuttaget havererat ganska omgående. Det var säljarens förklaring och jag tycker det lät trovärdigt!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Zetor Proxima

Granstorp  
#274898 Kan meddela att traktorn nu är beställd! Nu är det bara att vänta...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Zetor Proxima

Granstorp  
#291180 Imorgon får vi äntligen Proximan levererad! Är ni intresserade av bilder på skogsutrustningen kan jag försöka lägga upp några bilder!

Känns som dagen före julafton när man var barn....

   TS
Avatar Fallback

Re: Zetor Proxima

Bengt.Svensson  
#291236 Trevligt! Lycka till med investeringen. :-bd

Avatar Fallback

Re: Zetor Proxima

ErikSwärd  
#728405
Granstorp skrev:Imorgon får vi äntligen Proximan levererad! Är ni intresserade av bilder på skogsutrustningen kan jag försöka lägga upp några bilder!

Känns som dagen före julafton när man var barn....


Nu är det ett par år sen det här inlägget skrevs.

Hur har Zetorn varit? Framförallt i skogen.
Jag kör idag en valtra 6650 men om jag hittar en egen gård framöver så tänkte jag titta på Zetor.

Valtran har ju vändbar stol med bra utrymme som standard, hur blir det på zetorn efter ombyggnad?.

Bilder och erfarenheter nu när den gått ett par timmar vore väldigt trevligt.

Användarvisningsbild

Re: Zetor Proxima

Granstorp  
#728419
ErikSwärd skrev:
Granstorp skrev:Imorgon får vi äntligen Proximan levererad! Är ni intresserade av bilder på skogsutrustningen kan jag försöka lägga upp några bilder!

Känns som dagen före julafton när man var barn....


Nu är det ett par år sen det här inlägget skrevs.

Hur har Zetorn varit? Framförallt i skogen.
Jag kör idag en valtra 6650 men om jag hittar en egen gård framöver så tänkte jag titta på Zetor.

Valtran har ju vändbar stol med bra utrymme som standard, hur blir det på zetorn efter ombyggnad?.

Bilder och erfarenheter nu när den gått ett par timmar vore väldigt trevligt.


Ska kolla ikväll hur många timmar den gått så ska du få en liten recension imorgon!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Zetor Proxima

Granstorp  
#728516
ErikSwärd skrev:
Granstorp skrev:Imorgon får vi äntligen Proximan levererad! Är ni intresserade av bilder på skogsutrustningen kan jag försöka lägga upp några bilder!

Känns som dagen före julafton när man var barn....


Nu är det ett par år sen det här inlägget skrevs.

Hur har Zetorn varit? Framförallt i skogen.
Jag kör idag en valtra 6650 men om jag hittar en egen gård framöver så tänkte jag titta på Zetor.

Valtran har ju vändbar stol med bra utrymme som standard, hur blir det på zetorn efter ombyggnad?.

Bilder och erfarenheter nu när den gått ett par timmar vore väldigt trevligt.


Som ni ser i tråden så beställdes traktorn ny 2014 och den har idag gått 1400h. Enda reparationen under dessa år har varit en slavcylinder till kopplingen som havererade pga en sprucken gummidamask. Reparationen gjorde jag själv och jag tror inte kostnaden översteg 1000kr. Till gruppväxelspaken finns ett fäste för vajern ovanpå växellådan, detta har jag fått dra åt några gånger, men det görs smidigt genom att ta bort en täckplåt i hytten. För övrigt har det bara varit sedvanlig service enligt boken.

Plus:
Enkel traktor med lite elektronik som med tiden kan orsaka dyra reparationer.
I skogen har den fungerat bra, bukplåten under har skyddat bra genom åren. Den skogsombyggda hytten är relativt rymlig, kan inte påstå att jag lätt och ledigt svänger runt stolen då jag är 1,93 lång. Lite trixande blir det alltid, speciellt med klumpiga huggarkängor på fötterna. En skogsombyggnad är alltid en kompromiss!

Hytten är redan i sitt originalutförande mycket rymlig om man jämför med andra traktorer i samma storlek och prisklass. En kompis som kör en Valtra A-serie tyckte hytten var gigantisk jämför med hans Valtra.

Hydraulflödet på 60L/min innebär att jag kör kranen (Farma G2 6,3m) på tomgång vilket är mycket trevligt.

Minus:
Med lastare blir traktorn något lätt i rumpan. Här känns grannens Valtra mer balanserad. Ska jag köra grus i större omfattning så hänger jag på bakvikten och då är det inga problem. När traktorn levererades var fälgarna monterade så att traktorn blev som smalast och kändes då lite svajig vid lutning och jag vände därför omgående på fälgarna och traktorn blev då genast stabilare.


Har fortfarande inte vant mig vid att växlarna är placerade lite konstigt, dvs 1:ans växel ligger ned till vänster istället för upp till höger som på de flesta andra fordon. Är egentligen inget jätte problem men ibland lägger man i fel växel av ren vana från tex bilen.

Som jag nämnt ovan så är hytten rymlig, men ljudisoleringen kunde varit något bättre.

Nästan alla Zetor man ser som begagnande är kraftigt solblekta i skärmar och tak, kan tycka att detta borde Zetor försökt fixa till då det skämmer en hel traktor även om den är relativt ny. Vår traktor ser fortfarande fräsch ut i plasten, troligtvis för att den alltid står förvarad under tak.

Det var nog allt jag kommer på nu!

   TS
Avatar Fallback

Re: Zetor Proxima

ErikSwärd  
#728606 Tackar!

Det är mycket värt att höra sånt här efter ett par år. Motsvarande som du köpte ny då kan ju finnas som begagnad när det är dags för mig att titta på alternativen.

Är själv 1.87 lång och vår valtra 6650 är inte gigantisk att svänga runt i med skogskängorna på men när man väl är runt så sitter man fint med bra vinkel på benen och plats för fötterna, det är väl mest risken att förlora det som skrämmer mig lite med skogsombyggnationer på tex valtra A serien.

Orkar du dela med dig av några bilder så skulle det också vara kul.
Av det jag sett på nuvarande lineup på zetor så ser det mesta bra ut förutom placeringen av hydraulspakarna som jag tycker verkar lite off ifall man ska backa med ramstyrningen tex. Men det kanske bara är en vanesak som man snabbt glömmer bort att tänka på?

Användarvisningsbild

Re: Zetor Proxima

Granstorp  
#728612
ErikSwärd skrev:Tackar!

Det är mycket värt att höra sånt här efter ett par år. Motsvarande som du köpte ny då kan ju finnas som begagnad när det är dags för mig att titta på alternativen.

Är själv 1.87 lång och vår valtra 6650 är inte gigantisk att svänga runt i med skogskängorna på men när man väl är runt så sitter man fint med bra vinkel på benen och plats för fötterna, det är väl mest risken att förlora det som skrämmer mig lite med skogsombyggnationer på tex valtra A serien.

Orkar du dela med dig av några bilder så skulle det också vara kul.
Av det jag sett på nuvarande lineup på zetor så ser det mesta bra ut förutom placeringen av hydraulspakarna som jag tycker verkar lite off ifall man ska backa med ramstyrningen tex. Men det kanske bara är en vanesak som man snabbt glömmer bort att tänka på?


Kan hålla med dig om att hydraulspakarna kunde varit placerade lite närmare förarstolen. Den dåliga placeringen märker jag egentligen bara av när jag kör med ilsboröjaren, man sitter då frekvent och justerar armen på röjaren! Ska försöka komma ihåg att ta några bilder när jag kopplat på skogsvagnen!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).