Sida 1 av 5

Liten traktor me driv, beroende krafttutag?

Postat: lör 02 feb 2008, 21:06
av nutte
Nån som har några tips... har bestämt mej för att bygga en lite skotare å skulle vilja veta av en gammal, liten traktor som har drivhjulsberoende kraft uttag för att ordna driften på vagnen lättare... den ska helst inte va mer ärn max 2 m bred å helst ha litet överhäng... (kort huv) nån som har några tips... å ska ja säga ej dyrare ään typ... ja säg 10000- 15000...

Re: Liten traktor me driv, beroende krafttutag?

Postat: lör 02 feb 2008, 21:08
av 970D
nutte skrev:Nån som har några tips... har bestämt mej för att bygga en lite skotare å skulle vilja veta av en gammal, liten traktor som har drivhjulsberoende kraft uttag för att ordna driften på vagnen lättare... den ska helst inte va mer ärn max 2 m bred å helst ha litet överhäng... (kort huv) nån som har några tips... å ska ja säga ej dyrare ään typ... ja säg 10000- 15000...



vet inte hur 600 :an är men såg en sån på blocket för ett tag sen som hade byggt om en till skotare.. sen om den var nått vidare bra vet jag inte :P men såg inte helt tokigt ut ^^ :P

Re: Liten traktor me driv, beroende krafttutag?

Postat: lör 02 feb 2008, 21:11
av nutte
970D skrev:
nutte skrev:Nån som har några tips... har bestämt mej för att bygga en lite skotare å skulle vilja veta av en gammal, liten traktor som har drivhjulsberoende kraft uttag för att ordna driften på vagnen lättare... den ska helst inte va mer ärn max 2 m bred å helst ha litet överhäng... (kort huv) nån som har några tips... å ska ja säga ej dyrare ään typ... ja säg 10000- 15000...



vet inte hur 600 :an är men såg en sån på blocket för ett tag sen som hade byggt om en till skotare.. sen om den var nått vidare bra vet jag inte :P men såg inte helt tokigt ut ^^ :P


Kan man få en sån till vettiga priser då?

Re: Liten traktor me driv, beroende krafttutag?

Postat: lör 02 feb 2008, 21:17
av 970D
nutte skrev:
970D skrev:
nutte skrev:Nån som har några tips... har bestämt mej för att bygga en lite skotare å skulle vilja veta av en gammal, liten traktor som har drivhjulsberoende kraft uttag för att ordna driften på vagnen lättare... den ska helst inte va mer ärn max 2 m bred å helst ha litet överhäng... (kort huv) nån som har några tips... å ska ja säga ej dyrare ään typ... ja säg 10000- 15000...



vet inte hur 600 :an är men såg en sån på blocket för ett tag sen som hade byggt om en till skotare.. sen om den var nått vidare bra vet jag inte :P men såg inte helt tokigt ut ^^ :P


Kan man få en sån till vettiga priser då?


nja dom är ju itne speciellt vanliga... men han hade satt ut den för 225 000 och då hade han inte kört många meter med den :P och hade sprillans ny Cranab kran och grip osv.. men sen får man nog passa sig och kolla efter så att det är ordenligt gjort med :)

Postat: lör 02 feb 2008, 21:48
av Valtra
försök få tag i en 600 från millitären :) det är inte så kort huv på den men sätter du dig så kommer du garanterat väck med frontvinschen :D

Postat: lör 02 feb 2008, 23:06
av Ferguson
Jag har också funderat på att bygga en skotare och då har BM 400 varit en het kandidat.

Enda problemet som jag ser det är att den är rätt lång, 2,1m hjulbas blir ju ca 2,1m överhäng när man bygger.

En annan variant är att bygga på Zetor, dom har ofta portalaxlar som kan vridas framåt och drivhjulsberoende kraftuttag.

Har du tänkt bygga kärra själv?
Boggie/enkelaxel?

Alltid kul att diskutera

Postat: lör 02 feb 2008, 23:16
av Valtra
Finns en hemmabygd skotare 2 mil från mig och den e byggd på volvo 650! deh ar även varit med i traktor power en gång!

Postat: lör 02 feb 2008, 23:32
av nutte
Ferguson skrev:Jag har också funderat på att bygga en skotare och då har BM 400 varit en het kandidat.

Enda problemet som jag ser det är att den är rätt lång, 2,1m hjulbas blir ju ca 2,1m överhäng när man bygger.

En annan variant är att bygga på Zetor, dom har ofta portalaxlar som kan vridas framåt och drivhjulsberoende kraftuttag.

Har du tänkt bygga kärra själv?
Boggie/enkelaxel?

Alltid kul att diskutera



JAg tänkte nog göra kärran själv... å me boggie..så den blir som en vimek 606 i principen... har funderingar på att göra drivningen på vagnen som wiemers 12 tons vagn med en stel axel mellan hjulen å dra ihop hjulen med en hydral kolv...
men det kan bli hydrauldrift på vagnen me rullar åxå om ja får ihop i mitt huve hur å vad man behöver för prylar å va det kostar... de ska ju bli nån typ av budjet bygge att köra ved å sånt me... men ja vill inte att den ska vara för klen heller i uppbyggnad...

Hittar ja igen lämplig traktor kan det bli så att ja bygger den från börja åxå för att få den så kompact som möjligt... funderar på om det går att använda en motor från en framhjulsdriven bil med automat å svetsa diffen å en fördelnings låda för hög/låg efter den så blir den nog nerväxlad så det räcker...frågan är om en vanlig bilautomat håller? borde ju bli som en converter? eller? då hade man ju kunnat ha dubbelkomando tänkte ja? ÅSikter?

som axel (fram) har ja funderat på portal axel fran volvo valp (lite för dyra) eller liknande, så använda mej av 500-22.5 fram å 400-15.5 (tror ja dom heter på) vagnen,


Eller nått å det hållet... ska va billigt, men funktionellt :lol: Hur nu det ska gå till :roll:
AHr ni bra åsikter tips så blir ja glad :wink:

Postat: sön 03 feb 2008, 00:02
av Ferguson
Det har stått om flera byggen i Skogsland genom åren.

En variant var byggd med Golfmotor och automatlåda ihopkopplat med en dropbox.
Sen var det axlar från BM Victor.

Visst funkar det att bygga med bilautomat bara du växlar ner tillräckligt mycket i dropboxen.

En variant är att använda en kraftig delad bakaxel till en vanlig personbil eller lätt lastbil och montera rullar i naven och vips så har man robson!

Har också sätt lösningar med "fast" robson, men om man ska köra på vägen vill man ju kunna koppla ur driften.

Postat: sön 03 feb 2008, 08:40
av nutte
Ferguson skrev:Det har stått om flera byggen i Skogsland genom åren.

En variant var byggd med Golfmotor och automatlåda ihopkopplat med en dropbox.
Sen var det axlar från BM Victor.

Visst funkar det att bygga med bilautomat bara du växlar ner tillräckligt mycket i dropboxen.

En variant är att använda en kraftig delad bakaxel till en vanlig personbil eller lätt lastbil och montera rullar i naven och vips så har man robson!

Har också sätt lösningar med "fast" robson, men om man ska köra på vägen vill man ju kunna koppla ur driften.


Ja det är från skogsland jag fått en del insperation ifrån.. å det dä me delad axel till drift bak, funderar ja faktiskt på att ta framvagnen från en pickup (4x4) eller liknande frågan är om det håller... hursom helst... har du en sådan framaxel fast monterad kan man ju iaf frikoppla frihjulen,
tänkte väl inte ha den å åka efter väg så jätte mkt, då har ja skogskärran, å till å från har ja trailervagnen...

Sen dehär me fast robson som Wiemer har på sin största vagn, då har du en hydraulkolv i boggien som du drar ihop hjulen mot drivrullen å när du hjular släpper du isär hjulen för att den inte ska driva...

Den här BM victor? va har den för riktig betekning? har den nå nummer?

Postat: sön 03 feb 2008, 09:16
av PelleT
T230

Postat: sön 03 feb 2008, 13:50
av Ferguson
Victorn har ju likadant bakparti som hela T-20 serien, men dom senare har bensin/fotogenmotorer.

Postat: sön 03 feb 2008, 15:06
av nutte
Ferguson skrev:Victorn har ju likadant bakparti som hela T-20 serien, men dom senare har bensin/fotogenmotorer.


Går det att på ett enkelt sätt använda bara bakaxeln eller? sitter dom i hop me vxl lådan så man måste ha den kvar?

Postat: sön 03 feb 2008, 16:45
av Ferguson
http://www.traktordelar.nu/bm.htm

Här finns sprängskisser!

Fordson Major är annars bra att bygga vagn av då man kan få bakaxeln helt "ren".

Postat: sön 03 feb 2008, 19:10
av nutte
Ferguson skrev:http://www.traktordelar.nu/bm.htm

Här finns sprängskisser!

Fordson Major är annars bra att bygga vagn av då man kan få bakaxeln helt "ren".


Hur ser dina ideer ut då? bortsett från själva traktorn... midja, vagn mm...???