Traktorer och processorer

luftning dieselpump

67 inlägg 89233 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: luftning dieselpump

husqvarna_med_sthil  
#292857 Nu har jag luftat både vid filtret och spridarrören.. sedan pumpade jag så jag hörde bränslet gå i retur sedan small Trulle igång som han vore varmkörd ! Räckte inte med handpumpen denna gång men det verkar som om jag fick det tätt iaf, fuktar inget vad jag kan se men det lär visa sig framöver.

Tackar för hjälpen igen, fasen vad glad man kan bli av att höra traktorn starta ..haha :)

   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: luftning dieselpump

Tosca  
#292901 Nästa gång du byter bränslefilter kan det vara en god idé att få på nya gummipackningar överallt med.
Gummi har ju bästföredatum många gånger som kanske vissa har märkt.

Avatar Fallback

Re: luftning dieselpump

rikard_e  
#292943 Om man nu gör sönder packningen när man tar loss filtret så är nog gummit ändå dåligt och behöver bytas. Dock kan man se till att ha såna saker hemma.

Avatar Fallback

Re: luftning dieselpump

husqvarna_med_sthil  
#293081 Små saker kan tyckas men har nog så stor betydelse i efterhand.

   TS
Avatar Fallback

Re: luftning dieselpump

husqvarna_med_sthil  
#362467 Då var det dags igen ! Traktorn började gå dåligt på hemvägen och stannade. Han får ingen diesel, det verkar vara stopp från tanken för koppen fylls inte upp. Har fyllt tanken full, försökt blåsa bakvägen i bränsleslangen till tanken men det är som stopp. Innan detta provade jag att lufta eftersom jag trodde att han sugit i sig luft men när det inte kommer fram någon diesel till pumpen... Nu vete tusan vad jag ska göra, traktorn står tokigt till och problemet behöver en lösning.

Behöver jag dränera bränsletanken ? Kanske demontera den och ta hem till tryckluften ?

Ingen att fråga, får bara skäll här hemma av sambo, mor och mormor att traktorn står längs med landsvägen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: luftning dieselpump

Erre  
#362475 Är det akut å du måste flytta den.
Släng upp en plastdunk på huven å spänn fast. Gör hål å in med en slang.
Ner till pumpen med slangen. Kör hem och fixa i lugn å ro.

Användarvisningsbild

Re: Sv: luftning dieselpump

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#362483 Låter nästan som min häromdan. Nu hade jag ju Alger i min men algkletet absorberande kondensvatten o frös i utgången från tanken.

Magnus M

Avatar Fallback

Re: luftning dieselpump

husqvarna_med_sthil  
#362494 Tackar ! fan vad bra ... i värsta fall finns en lösning att få iväg traktorn... han står tokigt och i morgon börjar timmerbilarna och då blir det problem på riktigt !

   TS
Avatar Fallback

Re: luftning dieselpump

sävefjärd  
#362498 .

Avatar Fallback

Re: luftning dieselpump

tallen100  
#362500
sävefjärd skrev:.

Du glömde skriva :lol: :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: luftning dieselpump

tallen100  
#362501 Såg det var det första inlägget du skrev, eller ja... :mrgreen: :mrgreen:
Välkommen iaf :smile:

Avatar Fallback

Re: luftning dieselpump

husqvarna_med_sthil  
#362513 Ställde en tom aspendunk på huven med en och en halv liter diesel i, drog ner en slang till pumpen, pumpade fram bränsle och nu står Trulle samt vagn på gården !

Nu blir det rengöring av slangar och tank !

Jag är jävligt glad för för att jag fick tipset, hjärtligt tacksam... traktorn stod så han blockerade timmerbilarna som kör ut från avverkningarna... kände paniken komma krypande och inte var jag sugen att demontera tanken längs landsvägen mitt i natten !

Tack o lov är ekipaget hemma ..puh. Nu är det sängen nästa med hållplats dusch först.. jag luktar diesel :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: luftning dieselpump

tallen100  
#362515 Riktiga män luktar Diesel! :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: luftning dieselpump

Erre  
#362525 Härligt! Skönt att ha traktorn hemma igen.
Bra jobbat!! :-BD

Avatar Fallback

Re: luftning dieselpump

husqvarna_med_sthil  
#364009 Idag blev det några timmar över så jag beslöt mig för att ta mig an Trulle.Tömde och lossade tanken men innan så placerade jag en pall under och pallade upp mellan den och tanken med några brädlappar. Det visade sig att bränsleslangen satt i ett "stigarrör" ned i tanken, där fanns problemet, tvärstopp i kröken. Tog in detta och värmde det i hetvatten och en av moderns stickor att peta med och plupp så for skiten ur ( mindre pinne och något gräsliknande gegg) och röret var öppet. Bara skruva tillbaka och nu kommer det diesel till pumpen och traktorn går som vanligt, utan extra-tank på motorhuven ! :grin: .. men det var ett jäkla bra knep för att få hem traktorn ! Roligt även att nu har jag lärt mig något nytt.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).