Sida 2 av 5

Re: luftning dieselpump

Postat: tor 12 dec 2013, 15:54
av jannee
Under mina 40 år som chaffis har jag fått lära mig att den säkraste mätstickan är en helt vanlig skogspinne. Med detta enkla men idiotsäkra sätt lär man sig hur lite man kan ha i tanken innan motorn stannar, inte alltid sugröret sitter ned i koppen.

Re: luftning dieselpump

Postat: tor 12 dec 2013, 15:55
av husqvarna_med_sthil
Man lär sig något nytt varje dag :) Känns lite vanskligt ändå det Jannee :roll:

Re: luftning dieselpump

Postat: tor 12 dec 2013, 16:00
av Mangan
Tankmätaren på min 50 år gamla traktor funkar, men tittar ändå med jämna mellanrum in i tanken för att se hur mycket diesel jag (inte) har kvar.

Re: luftning dieselpump

Postat: tor 12 dec 2013, 16:10
av tallen100
Använder oxå en träpinne, funkar alldeles utmärkt man lär sej hur länge en tank räcker osv, enda gången jag har luftat är vid byte av filter och smuts i tanken någon gång. Så pinnen funkar bra :smile: hittills iaf :P

Re: luftning dieselpump

Postat: tor 12 dec 2013, 16:46
av åberg
Skönt att den hoppade igång. :smile:

Men hur kommer det sig att den gick fram till att den ställdes i förrgår (utan problem såvitt jag kan förstå) men inte ville starta idag? Kan nån förklara det?

Re: luftning dieselpump

Postat: tor 12 dec 2013, 17:01
av rokon
Någon kanske har stulit bränsle?

Re: luftning dieselpump

Postat: tor 12 dec 2013, 17:06
av tallen100
Nä men det kan vara så att det passade precis när han stängde av, eller så kan det vara så att traktorn inte orkade suga till sej det sista vid start, behövs inte mycket för att få luft i en diesel... kan vara samma med bilar dom går tills man slår igen å sän orkar dom inte starta. Därav utrycket gick på bensinångorna.

Re: luftning dieselpump

Postat: tor 12 dec 2013, 17:12
av jannee
Fenomenet som Husqvarna råkade utför är vanligare än man tror. Samma sak har hänt mig (lastbilen). Sammalunda min fru, dock bensinbilen, hon parkerade i ett litet lut, lät bilen gå någon minut innan hon stängde av motorn (fruntimmer kan göra så). På morgonen när hon skulle starta, inte en tendens att tända.
Min fråga var då, har du någon bensin i. Ja självklart, den gick ju hit. Efter att tömt i reservdunken så startade bilen nästan direkt.
Kollade du inte bensinmätaren? Jo men den brukar ju gå fast den står långt ner, förresten det vet jag inte.
Fruntimmer.

Re: luftning dieselpump

Postat: tor 12 dec 2013, 21:28
av Slurfi
Ibland kan det räcka med att öppna en skruv eller anslutning på det bortersta bränslefiltret
så luften kan gå ur och ge en liten puff startgas i insuget.
Startgas är din vän.

Re: luftning dieselpump

Postat: tor 12 dec 2013, 21:33
av tallen100
Slurfi skrev:.
Startgas är din vän.

Men inte kolvringarnas om den används för mycket.

Re: luftning dieselpump

Postat: tor 12 dec 2013, 21:38
av Slurfi
Beskriv vad du menar med för mycket?
En starthjälp vart tionde år?
Nog tror jag man kan starta med startgas rätt så mkt innan det blir för mkt.

Re: luftning dieselpump

Postat: tor 12 dec 2013, 21:46
av tallen100
Nej har sett några som brukade använda startgas när temperaturen närmade sej 0gr istället för att köpa ett bättre bateri, slutade med att dom blev beroende av startgas, vilket i sin tur slutade med väldigt dunk i motorn, som orsakades av fastbrända kolvringsbitar uppå kolven. toppen klarade sej dock. Har hört från säkra källor att har man en förkammardiesel ska man vara väldigt försiktig!
Använder aldrig startgas om det inte är ett nödfall. Billigare i längden att ha ordentliga batterier.
Gasen tänder ju inte som bränslet gör.

Re: luftning dieselpump

Postat: tor 12 dec 2013, 22:24
av sveje
Något skonsammare om man kör runt motorn med starten samtidigt som man sprutar in startgas. All gas hamnar inte i samma cylinder då.

Re: luftning dieselpump

Postat: fre 13 dec 2013, 01:51
av totte
Det är en grundinstruktion vid all start med eter (som det oftast är i startgas) att man inte skall spruta in förrän motorn går runt med startmotorn. Finns dom som spräckt toppar och block.

Tyvärr oftast lite svårt att få till om man är ensam. Bäst är att aldrig använda eländet.

En sak till om startgas: Använd aldrig någonsin för att teststarta tjuriga motorsågar, ingen olja alls. Där använder man en skvätt tvåtaktssoppa på luftfiltret.

Re: luftning dieselpump

Postat: fre 13 dec 2013, 02:21
av Kse
Problemet är att kompressionen ökar och visst kan man få motorskador om man överdoserar.

Bra att ha med i bilen om man får soppatorsk, inte alltid man har med sig grejer för att lufta och personbilar saknar ofta handpump.

Nån som skrev tidigare i tråden om att bränslet rinner tillbaks och startgas måste användas.
Har varit med om det fenomenet några gånger och felet sitter oftast i en typ av vakuumklocka i pumpen som ser till att bränslet inte rinner tillbaks, det går oxå att lösa med en enkel backventil på inkommande bränsleledning.