Traktorer och processorer

koppla vagnstyrningen

24 inlägg 11462 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17161 JAg har ett dubbelverkande uttag som jag styr med en spak till höger om stolen. Det tycker jag är bra för man Vänder sig om för att se hur mycket ramstyrning man behöver, och den används flitigt både när man kör framåt och bakåt.

Det var fyra slangar från början saskrev du. Jag misstänker att man parallellkopplat kolvarna. Det borde bara behövas två.

Jag märkte upp mina slangar och uttag med hjälp av buntband i olika färger. Annars tycker jag det kan vara svårt att se vilken som är vilken när slangarna går genom ett slangskydd.Nu vet jag att ramstyrningen alltid svänger åt samma håll när man för den framåt.

Jag använder ramstyrningen ganska mycket, och man får helt andra svängradier. Smidigt att skjuta ut vagnen om man vill att kranen skall nå något längre, eller om man behöver justera för att få ned stödbenen.

Dessutom kan man svänga ut vagnen på vissa ställen för att undvika att spåra med både traktor och vagn i samma spår.

//.D

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback
mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17167
krille99 skrev:
mixter1 skrev:Hej!
om jag har förstått det hela rätt så har du byggt om vagnen så att du kör ramstyrningen med någon extra(överbliven) spak på ventilpaketet till vagnen?? och således endast behöver en tryck och en retur för att mata det hela. om jag gissat rätt nu vilket inte är säkert :? så behöver du inte ändra på något utan bara koppla in och köra som det är om du tycker att det fungerar bra. enda synpunkten i sådana fall är väl att det måsta vara väldigt osmidigt att måsta vrida sig bakåt för att komma åt ramstyrningen om du kör den från ventilpaketet till kranen eller någon extra spak i den regionen.


precis såhär gör jag sattes in en extra ventil i ventilpaketet.

hade hellre velat ha en spak vid ratten , det sitter väl ingen förmoterad tror jag.

tack för hjälpen


Ok, då tror jag att jag är med! det alternativ du kan göra nu med den nya traktorn är att du kan skruva bort slangarna och plugga extraventilen som sattes in med två blindproppar, och sätta dit två hanar(snabbkopplingar) på slangarna till ramstyrningen och ansluta till det andra hydraul utaget på traktorn, är ju lite smidigare att köra med spaken bredvid sätet. nu vet jag inte hur det funkar på 604, men på min 305 a så är utagen ställbara mellan dubbelverkande och enkelverkande, måste vara ställd som dubbelverkande för att det ska fungera, men det står det om i instruktionsboken hur man gör i sådana fall. om förra ägaren hade en vagn med tipp så är troligen det ena utaget ställt som enkelverkande. Att ha en spak vid ratten är kanske ett alternativ, fast när man kör ramstyrningen så vill man ju ändå titta bakåt för att se vart det hela tar vägen, om jag ser till mig själv, så blir det ju att man vrider sig lite för att se, och då har man ju högerhanden någonstans i den regionen, så att ha spaken till höger om sätet är nog en rätt så optimal placering.

Avatar Fallback
Ungdomshuggare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17186 Då har du en grov slang och en small slang då som är retur då???

Avatar Fallback
mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17193 Jag har 1/2 tum på tryck till ventilpaketet för kranen och 3/4 tum retur.
Till ramstyrningen har jag två 1/2 slangar, det blir ju ingen given retur efter som tryck respektive retur växlar mellan slangarna beroende på om jag svänger ramen åt höger resp. vänster

Avatar Fallback
Ungdomshuggare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17195 Presic.. Då har du ju kopplat helt rätt som det låter.. Men vad är problemet då???

Avatar Fallback
mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17197
Ungdomshuggare skrev:Presic.. Då har du ju kopplat helt rätt som det låter.. Men vad är problemet då???


Blev en miss där, trodde det var du som ville veta :D försökte beskriva för krille99 i fall han ville köra ramstyrningen med andra utaget på traktorn.

Avatar Fallback
Boden  
#17211 Jag har dragit 2 förlängningsslangar från frontlastarens ventilpaket. Då kan jag köra ramstyrningen med lastarspaken. Jag kopplar bort tilten så jag fortfarande kan höja och sänka lastaren.

Avatar Fallback
krille99  
#17221 hej nu förstår ajg hur det fungerar, tack för all hjälp :)

   TS
Avatar Fallback
Ungdomshuggare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17257 Den var inte så dum den iden faktiskt :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).