Traktorer och processorer

Ska man skratta eller...

17 inlägg 25470 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ska man skratta eller...

Skogsante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17008 Jag kunde inte hålla mig utan jag skrev ett e-post till en traktorfabrik i Kina och begärde in prisuppgift. Kravspecifikationen var; 4wd, stålhytt, krafttuttag samt luftkonditionering. De återkom efter några dagar med förslag på produkt och pris. Döm av min förvåning över priset; 7190$ för traktorn, med hytt och värme (dock utan luftkonditionering) var priset <50000 kr. Ett års garanti ingick, transport från Shanghai tillkommer.



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17011 Då är det bara till å snickra i hop en lite pråm med plank och helfat så du kan åka ner å hämta den......

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17012 Inte så tokigt alt. till en ATV,dvs om man visste att den höll ihop ett tag.
Inte så kul att skicka pjäsen till shanghai på garantirep..

En bekant köpte en ny MC i kina och körde hem.Dock fick han börja med att riva den nya hojen o sätta in riktiga lager,rensa motorn från svarvspån etc etc. Maken till usel hoj har jag aldrig kört tidigare.Att den höll de ca 1000 milen hem beror nog mest på att han fyllde sidovagnen med reservdelar.

/Nisse

Avatar Fallback
Skogsante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17013 En förutsättning för det priset är att man köper 6 st. Då monterar de av hjul, samt hytt (tror jag). Därefter stuvar det in alla sex traktorerna i en 40 fots fartygskontainer. Lastning på fartyg och skeppning till Göteborg kostar 18000 kr (3000 kr/traktor).

   TS
Avatar Fallback
Skogsante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17014
nisse skrev:Inte så tokigt alt. till en ATV,dvs om man visste att den höll ihop ett tag.
Inte så kul att skicka pjäsen till shanghai på garantirep..

En bekant köpte en ny MC i kina och körde hem.Dock fick han börja med att riva den nya hojen o sätta in riktiga lager,rensa motorn från svarvspån etc etc. Maken till usel hoj har jag aldrig kört tidigare.Att den höll de ca 1000 milen hem beror nog mest på att han fyllde sidovagnen med reservdelar.

/Nisse


Jag har också hört att de inte känner till SIS eller DIN industristandarder, sedan kan ju gummit i däcken vara av dålig kvalitet.

   TS
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17036 Läste i något test att Kinesernas traktorer ligger där vi låg på 70/80 tal i komfort o ljudnivå osv det var ju någon här förut som köpte en liknande traktor och körde med i skogen?

Kan tänka mej att man kan stå ut med lite lägre komfort samt lägre kvalite för dom pengarna?

Användarvisningsbild
Christer j  
#17110 Det är ju intressant att se vilka påslag tex Kjellfri har på en liknande kines.Måste ju hamna på närmare 100% etersom den kostar 117000 eller nått. En bekant som jobbar på Volvo som tjänsteman påstår att en V 70
kostar ca 130000 plus m ut från bandet i produktionskostnad,så nog har handlarna ett bra netto.

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17129
Christer j skrev:Det är ju intressant att se vilka påslag tex Kjellfri har på en liknande kines.Måste ju hamna på närmare 100% etersom den kostar 117000 eller nått. En bekant som jobbar på Volvo som tjänsteman påstår att en V 70
kostar ca 130000 plus m ut från bandet i produktionskostnad,så nog har handlarna ett bra netto.


Volvo måste ju också ta betalt för utvecklingen. Säg att det kostar 5 miljarder att ta fram en ny bil och man säljer 250000 ex av den så blir det 20000 per bil i utvecklingskostnad. Dessutom tillkommer kapitalkostnad på de 5 miljarderna. Då kommer man upp i nästan 200 papp inklusive moms för en bil som säljs för 250 papp. Det är ju mindre procentuell marginal än de flesta handlare har i andra branscher. Om man däremot lägger på allt lull-lull som ju i stort sett inte kostar några pengar extra i tillverkning (vem tror t.ex. att en automatlåda är dyrare än en manuell låda?) så går ju vinsten upp betydligt.

Avatar Fallback
Super hemlig  
#17183 Tror du har vänt dig till en trading firma när du fått pris på dong feng 604. Eller har du missat och tala om att du var från Sverige, Dong feng är kontrakterade med impodan i danmark för både Sverige Danmark och Norge. En anledning till att det priset du fått är SÅ bra pris är att den du har på bild är att den har inte en godkänning när den.
Den har inte ens oecd godkänd hytt. Ljudnivå ska inte prata om!! Det som är på bilden är inte mer än ett väldigt bra väderskydd. Hade själv hellre valt en rops istället för den hytten. Det är ett korthus om traktorn skulle välta :!: :!: :!:

Avatar Fallback
Ungdomshuggare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17188 Den traktor skulle jag inte ge mycket för :? Det är la mesta dels plast på såna kina saker :?

Avatar Fallback
Super hemlig  
#17209 Helt rätt. Men man ska inte dömma alla kineser efter just denna traktorn. Det finns kines traktorer som varit CE godkända sen mars -07. Dessa har dessutom fullt godkända euro3 dieselmotorer mm.

Avatar Fallback
Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17244 Vissa modeller av CAT lastmaskiner tillverkas på en parallelline hos en lastmaskintillverkare i Kina. Bägge fabrikaten marknadsförs i Sverige.

Avatar Fallback
Fisketorp  
#17279 Priset var ju inte specielt illa med tanke på att det är nytt.

även fast man kan få en ok traktor för den summan beg i sverige så hade jag nog föredragit en ny.

Lite trist att skicka iväg på garanti ja, men det går säkert att få till så reservdelar kan skeppas till sverige. får man stå för jobbet själv.

hade man gått ihop 6perss och beställt så hade ju inte summan blivit hög heller. hade ju gått att luska reda på ett bättre märke ifall man ville det.

Tycker det är bra om fler tog sig modet att självimportera. kanske ockerpriserna här i sverige kunde sjunka något.

Avatar Fallback
XPG  
#17288
Fisketorp skrev:
även fast man kan få en ok traktor för den summan beg i sverige så hade jag nog föredragit en ny.

Lite trist att skicka iväg på garanti ja, men det går säkert att få till så reservdelar kan skeppas till sverige.


Skeppa saker från kina är inte det säkraste o absolut inte snabbt!

Okej grejerna kommer ju nog oftast fram, men det stora frågetecknet
är när kommer dom? Är man beroende av traktorn som man ju
oftast är, så e de ju inte så kul om man kör sönder nått t.ex just när
det bara är några veckor kvar tills tjällossningen är ett faktum och
man har mycket virke kvar i skogen och måste vänta i veckor/månader på delar!

Och ofta vid importer från Kina så funkar garati på så vis att importerar
man t.ex 100st motorsågar för försäljning så kommer det 10-25procent/
10-25extra sågar som försäljaren byter till eller tar delar av om nåt händer undergaranti tiden! Okej vad händer när det är slut på sågar
eller en viss del? = Problem!

Dom är ju inte kända för att ha riktigt samma toleranser på lager
och dylikt heller som vi är vana vid, o jag vet att det mesta är
ju kopior av andra märken som finns redan här, så visst kan man
hitta delar som passar men vill man ha kvalitet så är
inte kina grejer att rekomendera!

Plus att desto mer vi köper billigt därborta desto mindre jobb/tillverkning
upp hitåt våra breddgrader! :shock:

Köp billigt i Kina = Pissa i egen bakficka 😡

Avatar Fallback
Super hemlig  
#17978 Säger det igen. Finns tillverkare av alla sorter i kina. Finns dom som är precis som du säger med motorsågarna. Finns också dom som gör produkter som håller högre kvalitet än vad vi är vana vid från eropeiska. Men samma där, det kostar. Traktor märket Foton/Europard (kellfri) skickar med mer än 1 ton reservdelar för varje 40fots conteiner traktorer. Medans traktor märket YTO ger till svar för dom som begär detta "den sortens maskiner bygger inte vi, här sälgs endast maskiner med väst kvalite". Problemet är då desamma som vi har! Priset blir högre!!!!!
Tanken med självimport är väldigt bra. Om märket redan finns fört i landet av en riktig importör. Generalagenten har ett stort ansvar då det gäller reservdelar och förbrukningsvaror för sitt märke.
Dongfeng som traktorn påbilden är har importör i Sverige men 604:an ligger långt utanför deras program.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).