Traktorer och processorer

Valtra 700 eller Valtra A 75

21 inlägg 43340 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
trädsamlare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17118 Har också förundrats över hur bra betalt det tycks gå att få för begagnade Valtror. Särskilt små med lastare. Tycker därför inte det finns någon anledning att köpa dyr begagnad när en ny kostar så lite extra. Nya traktorer säljs trots allt med garanti och några års maskinskadeförsäkring. Listpriserna på nya traktorer är som virkesprislistor fast tvärt om. En utgångspunkt för förhandlingar. ~20% av från listpriset hos Valtra verkar inte vara något problem.

Att elsystemet skulle strula på nya traktorer har jag aldrig varit med om. Nu har jag i o försig inte upplevt jättemånga nyförvärv, men en handfull bör det nog vara vid det här laget. Flertalet Valtra och inga elfel vad jag kan påminna mig.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild
Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17134
En frontlastare är ju bra då användningsområdet för traktorn ökar väsentligt. Men ärligt talat så blir den bara ivägen i skogen. Ska du endast använda traktorn som en skogstraktor klarar du dig utan frontlastare.


Jag kör i skogen med en A75 med frontlastare...
Det går ju faktist att ta bort frontlastaren när man ska ut i skogen....
Fast jag kör oftast med den på, har inga större bekymmer att ta mig fram, gäller bara att planera körningen lite bättre....

Avatar Fallback
lassel  
#17312 Nytt eller beggat, ja vad ska du ha traktorn till?

Räcker en bastraktor och du då får en ny till samma pris som en traktor som är begagnad men har saker monterade du int behöver. Traktorerna blir dyra först då du börjar plocka på saker oftast. Sen skillnaderna mellan 700 och A75 är inte så stora förrutom växlarna och mer elmanövrering(samt snyggare både utvändigt å invändigt).

Det där med att köpa demotraktorer så skall man akta sig för, ofta har de gått mycket på väg och däcken är onödigt mycket nötta. Kan iofs få rätt hyffsade traktorer med utrustning, om inte kraven är så höga(får nog ingen granti med den traktorn).

Om jag var du så skulle jag kolla på lite större motor, 4orna är bra mycket starkare men jag vet inte hur mycket dyrare de är heller. Själv har vi haft en hel drös med valmet/valtra(just nu: 900, A95, 6800, T190) traktorer kanske är runt 40st om inte mer, och det är inte mycket som har krånglat, som tur är.

Rekomenderar ny traktor och hellre 4-an framför 3-cylindriga motorn, men hittar du något klipp begagnat så ska du inte vara rädd för en traktor som har 3000timmar på nacken den håller länge till...Jag var och premiärkörde i skogen för i år med 6800 med kjeder runtom, men inte skulle det skada med drift på vagnen. Frontlastaren är alltid borta i skogen, och på A serien sitter ju den ännu längre fram. En annan sak är ju att de större tratorerna har bättre plats för benen när du svänger runt stolen.

Oj det blev ganska lång men hoppas du kan läsa ut något tips mellan raderna

Lasse

Användarvisningsbild
Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17336 Kan instämma med lassel , lite större motor hade inte skadat.... A75:an räcker bra till i skogen... men har man lite längre transportsträckor på väg hade det varit bra med lite större motor....

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#17410 Tack, Lassel, och alla ni andra som kommit med åsikter/svar.

Traktorn ska gå i skogskörslor/snöröjning och till lite lättare vägunderhåll.
Åkerjordarna har jag fn utarrenderade, och det bedrivs inget jordbruk så jag har inget behov av någon "muskelmaskin", utan snarare en lätt "allroundtraktor".
Gällande köp så verkar de allra flesta ha ungefär samma åsikter som jag själv har kommit fram till,,,,,
"Bättre att lägga en slant extra på en ny maskin än betala 80-85% av nyvärdet för en traktor som är 6-8 år beg".

Inte så konstigt att Valmetförsäljarna gnuggar händerna när det säljer 25 år gamla maskiner i parti och minut för nästan samma pengar som de kostade nya när det begav sig (exkl inflationsfaktorn).

Snacka om att behålla värdet bra!,,,,,:shock:

   TS
Avatar Fallback

Re:

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42718
Zalman skrev:
Skogsante skrev:Tack för den länken, men det är lite svårt att förstå vad det står. Vad är det för språk, är det finska eller har de något annat språk därborta. Hur som hellt så är din ide om att förhandla stenhårt med försäljaren här hemma god. Man kan ju börja med att bjuda 249 kkr om det är samma modell, iannat fall är det väl bara att ta färjan över och hämta hen en. Tror inte andrahandsvärdet påverkas i nämnvärt omfattning på samma vsätt som en importbil från Tyskland.


Lantmännen kör aggressiva kampanjer ibland och det lönar sig att utnyttja dessa.

Exempel
Hösten 2007 kunde man köpa en Valtra A75 med en Ålö lastare för 303.000kr.

2005 Kunde man köpa en Valtra A75 för 259.000kr

2005 kunde man köpa en Valtra 6200 för 299.000kr

Hösten 2006 kunde man köpa en Valtra 6250 HiTech för 339.000kr
Ordinarie pris 429.000kr
http://www.lantmannenmaskin.se/aciro/bi ... lfpRL78Uu2

Lantmännens kampanjpriser ger en rabatt på 20-25% vilket är mycket.

Tyvärr så fungerar inte prislistan på www.valtra.se.
I finland www.valtra.fi så kostar en Valtra A72 37600 €=353.000kr
Så visst finns det stor prutmån.


Hittade annonsen där man kunde köpa en Valtra 6200 för 299.000kr.

"Erbjudande: Valtra 6200
Pris från
• 94 hk, turboladdad SisuDiesel motor
• Robust och klassisk Valtrakonstruktion
• Utmärkt för skogskörning
• Turbinkoppling som alternativ
• 12+12 växlar
• Endast 2.866:-/månad*
299.000:-
Ord.pris 371.000:-
Erbjudandet gäller t o m 050930."
Sidan 14
http://www.lantmannen.com/upload/Com/Do ... 5_2005.pdf

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).