Traktorer och processorer

Kampanj på Valtra

35 inlägg 33952 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kampanj på Valtra

Chuck Norris  
#258900
Skogstomte skrev:Tycker många klagar på problem med Valtra, främst A-serien. I mitt tycke är fördelen med Valtra borta sen 6000-serien gick i graven. Alltså rejäl tank i plåt och en i största allmänhet tålig undersida. Numera kvittar det om man köper Case, NH, Valtra, MF, skit samma en massa plast överallt.


Håller helt med dig, jag har en Valtra 6350 ( och före det 6200 och 605 etc ) Dessa fungerar i skogen. Man har ju tidigare funderat på hur folk kan köra New Holland, Fergusson etc i skogen då dessa är oanpassade och plastiga samt att man sitter som ett rövhål i dem. Nu är Valtra också på väg dit. Nästa gång det blir byte så kan det kanske bli en Valtra igen men då är det färdigkört i skogen pga traktorerna inte är tillräckligt anpassade. De är för ömtåliga och dessutom dyra att laga.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Kampanj på Valtra

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258901 Bara ett tips om en trevligt skogsutrustad Valtra på auktion: http://www.kvd.se/sv/auktion/maskin-entrepenad/valtra-6550-4-traktor-med-frontlyftskogsutrustad-2004_600409.html?

Användarvisningsbild

Re: Kampanj på Valtra

Aqualize  
#259125
Skogsola skrev:Fördelen med Valtra jämfört med andra är att de har separat hydraultank. Hur är det med de nya / större? Kör de transmissionsolja ut till hydrauliken?

Beror på, och separat olja har ju inte alltid stämt. Min 6300 har åtminstone samma olja.
I Tx03-serien har HiTech gemensam olja men Versu och Direct har separat, se broschyr sidan 19 och 21.
http://www.valtra.se/products/documents ... OK_low.pdf
Samma sak för Nx03-serien (sidorna 29 & 30):
http://www.valtra.se/products/documents ... OK_low.pdf

Avatar Fallback

Valtra n103

joelcarlsson  
#278736 Jag har en ny Valtra n103 som hugger tvärt vid ett visst läge på kopplingen de måste vara något fel med programmet , så ska de inte vara tycker jag när de är helt nytt? Är det någon som vet varför de är så?

Användarvisningsbild

Re: Kampanj på Valtra

Blue  
#278739
Chuck Norris skrev:
Skogstomte skrev:Tycker många klagar på problem med Valtra, främst A-serien. I mitt tycke är fördelen med Valtra borta sen 6000-serien gick i graven. Alltså rejäl tank i plåt och en i största allmänhet tålig undersida. Numera kvittar det om man köper Case, NH, Valtra, MF, skit samma en massa plast överallt.


Håller helt med dig, jag har en Valtra 6350 ( och före det 6200 och 605 etc ) Dessa fungerar i skogen. Man har ju tidigare funderat på hur folk kan köra New Holland, Fergusson etc i skogen då dessa är oanpassade och plastiga samt att man sitter som ett rövhål i dem. Nu är Valtra också på väg dit. Nästa gång det blir byte så kan det kanske bli en Valtra igen men då är det färdigkört i skogen pga traktorerna inte är tillräckligt anpassade. De är för ömtåliga och dessutom dyra att laga.


Våra tre senaste traktorer har varit Ferguson och dom har gått fint i skogen, det är väl den vändbara stolen man saknar men när jag provade i en ny valtra i vintras så satt man ju som du beskrev det "-Som ett rövhål!" så då kan det kvitta.
Den vi har nu är en 5480 och den kanske är lite bred, men det är ju lätt löst om man flyttar runt på tallrikarna i fälgarna. Går bättre där det lutar om den är bredar dock.

Användarvisningsbild

Re: Kampanj på Valtra

stegmaster  
#278752
Blue skrev: det är väl den vändbara stolen man saknar men när jag provade i en ny valtra i vintras så satt man ju som du beskrev det "-Som ett rövhål!" så då kan det kvitta.

Nja, vet inte om jag håller med om det.
Var just och provadet en N101 som jag funderat att köpa, och det var inte als smidig at snurra sitsen rundt, utan en masse justerandet fram och tilbaka, men tycker man satt riktig godt när man vel hadde kommit rundt. (Detta var en traktor med twin track, men antar at hytten en ganska lik en utan.)
Enligt min kompis som testat och äger gamla och nya valmet/valtra, er det egentlig bara 505-905 som fungerar ok om man vil snurra rundt sitsen ofta.

Användarvisningsbild

Re: Kampanj på Valtra

Blue  
#278753
stegmaster skrev:
Blue skrev: det är väl den vändbara stolen man saknar men när jag provade i en ny valtra i vintras så satt man ju som du beskrev det "-Som ett rövhål!" så då kan det kvitta.

Nja, vet inte om jag håller med om det.
Var just och provadet en N101 som jag funderat att köpa, och det var inte als smidig at snurra sitsen rundt, utan en masse justerandet fram och tilbaka, men tycker man satt riktig godt när man vel hadde kommit rundt. (Detta var en traktor med twin track, men antar at hytten en ganska lik en utan.)
Enligt min kompis som testat och äger gamla och nya valmet/valtra, er det egentlig bara 505-905 som fungerar ok om man vil snurra rundt sitsen ofta.


Är man 195cm lång och har 46 i vinterkängor så sitter man inte speciellt bra bakåtvänt i valtran.
Största fördelen är twin-trac då man lätt kan flytta traktorn även om man sitter åt "fel" håll.

Avatar Fallback

Re: Kampanj på Valtra

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#278764 Har samma format, med twin Trac så slipper man svänga fram o tillbaka hela tiden vilket är lite knöligt även när jag ändrade från höger till vänstersnurr på stolen, på 805an var de enklare.
Men väl på plats sitter man väl inte så illa i 6xxx?

Användarvisningsbild

Re: Kampanj på Valtra

stegmaster  
#278772 Jo som sagt så tycker jag at man satt riktig bra bakåt(på N101`n jag provadet), när man vel var på plats. (dock er jag inte 195cm hög, utan snarare 175cm :wink: )
Men tycker det bordet gå at svänga sitsen utan at justera på den.
10cm exstra på varje sida inne i hytten skulle gjordt susen, då hadde inte sitsen tatt i panelen och fötterna hadde fint fått plats under vändningen.

Hur menar du gnisten83 at du bytte från högersnurr til vänstersnurr????
Det fanns ingen chans för annat en vänstersnurr vad jag kunne finna ut på N 101`n. :???:
(forsökte högersnurr men då tog sitsen i panelet, oavsett vad jag provadet).

Avatar Fallback

Re: Kampanj på Valtra

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#278790 Kan de va något mer utrymme i 6xxx?
Får justera längdinställningen när jag svänger o rattenbak är ivägen med för fötterna men jag tyckte att de var mer naturligt att svänga på de hållet i synnerhet att jag kan komma i och ur stolen smidigare om de går att vrida den lite mot dörren med

Användarvisningsbild

Re: Kampanj på Valtra

Mannfolk  
#278856 Ja har tagit bort ''ryggsäcken'' som finns bakom grammer sitsen där instruktionsböcker finns.

Svänger lätt runt utan längdjustering.

I N serien så svänger man motsols + att golvet lutar frammåt, de gör svängningen bökig, omöjlig rentav :O + att de stolen vrids under sits dynan. på 6000 serien vrids ''hela'' stolen.

Användarvisningsbild

Re: Kampanj på Valtra

stegmaster  
#278859
Mannfolk skrev:Ja har tagit bort ''ryggsäcken'' som finns bakom grammer sitsen där instruktionsböcker finns.

Svänger lätt runt utan längdjustering.

I N serien så svänger man motsols + att golvet lutar frammåt, de gör svängningen bökig, omöjlig rentav :O + att de stolen vrids under sits dynan. på 6000 serien vrids ''hela'' stolen.

Ok, ja det forklardet ju at finns skillnad på N och 6000 serien.
"Ryggsäcken" var even borttagen på den N101 jag testadet, men det var egentlig inte det som var problemet, utan att hörnen på sitsen tog i panelen på båda sidor, alt efter som man justeradet sitsen.
Och precis som du säger så var det endast möjligt at snurra motsols.
Dock med lite övning på denna manöver, så skulle man vel få til det hyffasd bra.
(Killen som äger traktoren hadde ingen aning hur det gick til, då han aldrig snurrat sitsen och kört bakover, even om han har skogsvagn och traktor med twin track) :surp:

Användarvisningsbild

Re: Kampanj på Valtra

Mannfolk  
#278861 Ja de har gjort dem sämre. Enda fram till 07 gjorde de M T å 6000 8000 serien med snurrande stol som roterande på egen axel vid golvet. nu snurrar endast sits dynan. så att hälarna skaver i bälggummit :/

Avatar Fallback

Re: Kampanj på Valtra

valmet862  
#278923
Mannfolk skrev:Ja de har gjort dem sämre. Enda fram till 07 gjorde de M T å 6000 8000 serien med snurrande stol som roterande på egen axel vid golvet. nu snurrar endast sits dynan. så att hälarna skaver i bälggummit :/


spelar ju ingen större roll,de är ändå en halv meter för trång åt alla håll om man ska snurra runt om man är 190 cm+

Användarvisningsbild

Re: Kampanj på Valtra

Mannfolk  
#278928 Provkört Komatsu 840.3 å där är det inte direkt mera rum för en 190cm 110kg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).