Sida 2 av 2

Postat: fre 18 jan 2008, 21:20
av krille99
hej

tar tillbaka det jag skrev :)

har idag köpt en 604 :)

det jag tyckte ang växellådan var att det var lite för stort hopp mellan växlarna men som försäljaren sa det märker ni mest vid transportsträckor och det har vi inga på gården knappt.

hydralpumpen är antagligen bytt i denna till 49l standard är det bara 29l/min

återkommer när vi testat och kärt lite med den..

Postat: lör 19 jan 2008, 07:10
av cpt.Kirk
Hej Krille99.
Jag vill gratulera till den nya traktorn.Jag tycker trådarna du skrivit i varit givande.Det märks att det finns ett stort kunnande här på forumet.Jag hoppas att du fick en rättvis bild av de olika traktormodellernas för och nackdelar du funderade på innan köp.Du behöver absolut inte ta tillbaka vad du skrev. :!: Oavsett vad du köper hittar du alltid någon detalj du vill förbättra.Jag tror definitivt att fördelarna överväger.Att det är bytt till en större pump är mycket bra.Får man fråga vilken lastare som sitter på och vilka lastaredskap som följer med vid köpet.Jag ser fram emot att höra din åsikt om traktorn när du kört den en tid.
Hälsningar cpt.Kirk.

Postat: lör 19 jan 2008, 10:16
av krille99
ok tack!

återkommer som sagt får den ej förräns nästa helg.

Re: Valmet 602 .

Postat: ons 22 jan 2014, 15:51
av bosse60
Hej .

Jag har en 602 - 1976 traktor och undrar om någon vet hur mycket olja det skall vara i hydraltanken . Det finns ett synglas men som sagt hur mycket ? Kan vara bra att veta. Vidare undrar jag om oljan i fråga kan påverka styrningen om det t ex är vatten i den . När
man kör den på vägen så är den vinglig och konstig . ( orbitrolstyrning tror jag denna heter )

Till sist , skulle jag behöva en instruktionsbok samt verkstadshandbok också .

Tackar på förhand bosse.

Re: Valmet 405, 602 och 604.

Postat: ons 22 jan 2014, 15:57
av tallen100
Hydraloljan har inget med styrningen att göra, ska sitta en särskild behållare till servon. Du kanske har glapp i någon led eller nått.

Re: Valmet 405, 602 och 604.

Postat: ons 22 jan 2014, 20:50
av gnisten83
Kolla bland download på maskinisten.net

Styrinrättningen

Postat: tor 23 jan 2014, 18:42
av bosse60
Hej tallen 100
Det finns inga glapp någonstans men jag förklarade dåligt det fel som jag har på min Valmet 602 : a. Skall försöka . I en uppförsbacke kan funktionen lägga av helt . På plan mark på vägen så är det ett väldigt spel på ratten , kanske 1 / 8 varv åt varje håll .Så det går inte att köra mer än halvgas annars hamnar man i diket . Det finns heller inga glapp i spindlar eller lager .Kilremmen borde driva en servopump eller liknande men det finns ingen sådan kopplad på " fläktremmen " Endast generatorn och vattenpumpen och drivningen är som vanligt vevaxeln med erforderligt remhjul .


I övrigt kan nämnas att jag önskar en Frontlastare med skopa gärna med gafflar också .

Bosse 60 .

Re: Styrinrättningen

Postat: tor 23 jan 2014, 19:06
av tallen100
Hej. det låter som du har för lite olja i servon, pumpen och behållaren bör sitta kring motorn men vet inte var, men om du följer slangarna från styrningen bör du komma till pumpen... Bör finnas någon som har Valmet här så du kan få mer exakta svar.

Re: Valmet 405, 602 och 604.

Postat: tor 23 jan 2014, 22:48
av bosse60
Fantastiskt , va snabbt svarat ! Tack Tallen 100 ! Skall kolla detta ordentligt i morgon bitti . För eftersom du vidhåller att det skall skall finnas en annan pump ( än hydralpumpen ) så måste den finnas någon stans rimmligen .


Bosse 60 .

Re: Valmet 405, 602 och 604.

Postat: fre 24 jan 2014, 00:04
av andan
Om det är samma som på min 604 så är det väl en dubbelpump med en del till "redskapshydrauliken" och en del till styrningen? Sitter isf på motorns högra sida... Och det är väl isf samma olja till alltihop?

Re: Valmet 405, 602 och 604.

Postat: fre 24 jan 2014, 00:36
av Valfridsson
Nu vet jag inte hur man länkar på telefon men hur som, för en månad sen ungfär (det var nog två, tre månader då jag tänker efter) så sökte jag instruktionsbok till en Valmet 502 här på forumet. Det finns alltså en tråd om det, så sök på Valmet 502 så borde du hitta den. Jag fick iofs inte tag i någon på svenska utan bara på finska men bilder säger ju mer än tusen ord och vill man bums ha texten så fungerar ju Google translate hjälpligt. Hittar du det inte eller behöver mer hjälp så säg till så kan jag ägna lite mer tid åt det vid datorn istället för telefonen! Nu kommer jag inte ihåg säkert men jag tror inte det var separata oljor för servon och hydraulen men två pumpar är mycket möjligt, jag är dock inte säker som sagt.

Re: Valmet 405, 602 och 604.

Postat: fre 24 jan 2014, 01:01
av totte

Re: Valmet 405, 602 och 604.

Postat: fre 24 jan 2014, 17:06
av tallen100
bosse60 skrev:Fantastiskt , va snabbt svarat ! Tack Tallen 100 ! Skall kolla detta ordentligt i morgon bitti . För eftersom du vidhåller att det skall skall finnas en annan pump ( än hydralpumpen ) så måste den finnas någon stans rimmligen .


Bosse 60 .

Är inte helt säker har inte jätte koll på Valmet, pumpen brukar sitta separat med annan olja.. men följer du slangarna så kommer du till pumpen. Hoppas jag inte lurat dej på villovägar.

Re: Valmet 405, 602 och 604.

Postat: lör 25 jan 2014, 16:31
av bosse60
Hej tallen100 och totte .
Vill här tacka er bägge och redovisar nu efter en dags letande och servande att pumpen är en dubbelpump med gemensam hydraltank . Detta innebär att styrningen har en del av pumpen och den andra delen går till hydralarmarna och annan påhängsutrustning . Efter att tvättat filtret ( detta är tvättbart ) blev styrningen bättre men ämmnar byta oljan då jag fått hem denna . Det finns tydligen ett till filter , men har inte funnet detta än , men detta skall snart hittas . Efter att ha följt slangar bakom kylet än hit och dit fann jag ett litet läckage mitt på röret . detta är nu hårdlödat med mässing . ( en " pora " i rörväggen som va väl dolt .( Detta är inget nytt under himmelen , jag menar att man hittar ett par andra fel när man skall reparera det första . ) Men det kan vara tröttande .

Framledes underrättar jag er hur det gick . Ev måndag eller tisdag . tills vidare tack

Bosse 60