Sida 3 av 6

Re: Volvo BM 650

Postat: fre 15 mar 2013, 11:13
av gnisten83
Är bromsarna rätt justerade är dom väll ganska ok inkl handbroms, dåligt justerade kan dom låsa som man får backa loss dom...
Ventilen sitter vid bakhjulet så den går nog inte bygga ut utan att sätta en i serie men behöver du mer än en ev till vagn o en dv till styrning?
Jag hade frontpump på min för att få högre flöde.
Ska visst finnas en 49min/l pump att köpa med

Re: Volvo BM 650

Postat: fre 15 mar 2013, 11:48
av rikard_e
Ofasen, men dom bromsarna är väl rätt lättmekade?
Handbromsen är riktigt viktig för mig, lastar ofta när jag står i lutning pga terrängen i detta landskapet.

Jag behöver
En ev till ventilpaketet, två ev till styrningen och en ev till vinschen på kranen

Minns du vad frontpumpen gav?

Finns en på ollsons i ellös som ger 47L/min

Re: Volvo BM 650

Postat: fre 15 mar 2013, 18:17
av gnisten83
De räcker med en dubbelverkande till styrningen men du vill ha en separat till vinschen, ibland ligger den i serie med kranventilen.
Lite ovanligt att gamla traktorer har fler ventiler original .
Just de var 47 lit den andra pumpen gav.
Hade väl ett par olika en 36cc o senare en 43cc senare på 805an o på min 6550 blev de 54cc, lika många liter vid 1000 rpm.
Originalpumpen gav 36l vid maxvarv

Re: Volvo BM 650

Postat: sön 17 mar 2013, 22:01
av rikard_e
Gör det? jag har två slangar till styrkolven.

Det gör den inte här tyvärr, jag har en ev och återgående uttag på traktorn nu.
En ev uttaget sitter en tvåvägsventil, ena går till ventilpaketet, andra går till lastarventilerna, där har jag yttligare 3 ev, två till styrningen och en till vinschen.


Hur räknar du om cc till L/min?


Jag tror att orginalpumpen på 36 L/min ska räcka , har ju som sagt kört med 20.4 L/min innan, Gick bra förut, men nu när man kör 3 funktioner samtidigt så blir det riktigt drygt!

Re: Volvo BM 650

Postat: sön 17 mar 2013, 22:32
av gnisten83
Jo men du får ju tryck på den ena o retur på den andra och de växlar med vilket håll du styr vagnen och en dubbelverkande,dv ventil kan du få tryck antingen den ena kopplingen eller den andra beroende vilket håll du för spaken.
Fyljdaktligen har du retur på den som du inte har trycket då på en dv

Ta en väljarventil och sätt den på ev uttaget o kör antingen till kran eller vinch och dv till styrningen så har du dina 3 funktioner.

CC kubikcentimeter blir lätt om du har en pump på 36 cc och den snurrar 1000varv så blir de 36 lit/min om det inte är någon utväxling imellan som jag inte hade när jag hade de som frontpump.

Ja de är rätt mycket större flöde klart men lägre varvtal är inte fel heller

Re: Volvo BM 650

Postat: sön 17 mar 2013, 22:43
av rikard_e
Jo det borde ju gå såklart.

Får se hur det blir att styra vagnen, vill ju ha ett rätt smidigt system.

Okej! tack så mycket!

Men vad hade du för vagn till din 650?

Re: Volvo BM 650

Postat: sön 17 mar 2013, 23:05
av gnisten83
Hm jag hade såklart kranen takmonterad och från början var de en Moheda kopia från någon underleverantör från trakterna runt Älmhult sen -92 eller så hittade jag den drivna Mohedan som jag har ännu, slitstarka prylar

Re: Volvo BM 650

Postat: mån 18 mar 2013, 22:28
av rikard_e
Hade du en driven vagn till 650in?

Takmonterat måste vara guld värt

Re: Volvo BM 650

Postat: mån 18 mar 2013, 23:08
av gnisten83
Japp en Moheda med hydraldrivning, utan kran och den drevs med av frontpumpen, därav bytet till 43cc.
Ja ofta är de väl bra att ha kranen där men man ställer inte av den direkt om man ska göra annat än skogen

Re: Volvo BM 650

Postat: tis 19 mar 2013, 02:55
av rikard_e
Häftig! har du bilder på detta ekipage?

Nä kan man förstå, inte så smidigt att slänga av kranen precis.

Re: Volvo BM 650

Postat: tis 19 mar 2013, 11:22
av Skogshuggaren83
-75 kom den nya hytten på 650.
Inge skillnad mellan 650 och 700 förutom turbo förutom att climatanläggning eller vad man kan kalla det kom senare (låda på taket) och kanske några andra smågrejer.

Bromsar är lätta att fixa och är rätt hög bromsverkan på.
Folk klagar på växlingen men jag hade inga större problem även med vänstern som man växlade med när man körde gödsel eller plöjde. Mellangas!
Och ja traktorn är törstig när man kör lätta lass eller i tomme men inte när det går tyngre då är hon inte farlig. Så skall du köra i skog är turbon att föredra.
Tror att det har att göra med motorns uppbyggnad, sitter en form av balanserings system på vevaxeln.

Hytt vill gärna rosta lite runtom men är lätt att fixa om man har tid. har du möjlighet gör en extra grill och grenavvisare då klarar du lampor och avrasrör bättre.
Jäkligt råstark och smidig traktor för en billig penning.
Lycka till

Re: Volvo BM 650

Postat: tis 19 mar 2013, 17:10
av rikard_e
Tackar så mycket!

700an hade många smådetaljer, andra kolvar, vevstakar och sånt. Samt andra härdade drev i vxllådan.

Har du en 650 eller 700a själv?


Jag kör i skogen på vinter och sen har jag 20 ha åker som är utspridd, därför jag vill ha en rätt stor och tung 2wd traktor.

Re: Volvo BM 650

Postat: tis 19 mar 2013, 22:35
av gnisten83
Måste protestera lite, Comforthytten fanns under hela 650-2254 livstid, däremot fanns en billigare hytt att välja det första året/åren.
Den uppdaterades nog med bättre värme ca 75 då värmarna blev 2 o tog en bit av nedre siktrutan.
Lådan på taket, var det bara extra friskluft??

På min C303 satt en som hette Mirus Air som de var vatteninsprutning med för kylning o värme för vintern, nog släkt med bastukaminerna, blev varmt som f-n:)

Slänger in ett par bilder som jag hittade med tyvärr rätt dålig kvalite....

Re: Volvo BM 650

Postat: tis 19 mar 2013, 23:10
av rikard_e
Ser ut som ett starkt ekipage. Hade gärna haft det nu vid slutavverkningen :grin:
Gick den bra i gallrigarna ock?

Re: Volvo BM 650

Postat: tis 19 mar 2013, 23:43
av gnisten83
Javisst isynnerhet när jag hade köpt den drivna kärran som dock var lite bredare än traktorn men i gengälld gick de alltid att lassa fullt då