Sida 1 av 3

Hur tar ni er loss?

Postat: fre 22 feb 2013, 12:38
av OlaE
Första dagen gick det bra...
20130218_114210.jpg


Men andra dagen fick jag se mig slagen när jag försökte backa ut i det värsta. :mrgreen:
Det stod inget vatten i spåren direkt när jag kommit loss.
Kunde knappt öppna dörren när jag satt som värst. :lol:
20130219_104956.jpg

Re: Hur tar ni er loss?

Postat: fre 22 feb 2013, 12:52
av ss0803
Behövde du hjälp att ta dig loss?

Sjönk du när du backade ut i tomme, eller hade du lass så du kunde lasta av och på så sätt ta dig upp?

Re: Hur tar ni er loss?

Postat: lör 23 feb 2013, 11:56
av OlaE
ss0803 skrev:Behövde du hjälp att ta dig loss?

Sjönk du när du backade ut i tomme, eller hade du lass så du kunde lasta av och på så sätt ta dig upp?


Jag sjönk mer eller mindre tomme, hade bara ett par gripar virke på lasset.
Vagnen var aldrig någon fara, det är traktorn som sjunker först.

Jag drog mig upp med frontvinschen efter att huggaren kapat stubben som satt under tanken.
Men jag hittade faktiskt botten. :grin:

Re: Hur tar ni er loss?

Postat: lör 23 feb 2013, 17:24
av ss0803
OlaE skrev:Jag drog mig upp med frontvinschen efter att huggaren kapat stubben som satt under tanken.
Men jag hittade faktiskt botten. :grin:

Frontvinsch är en fin finess på en skogstraktor!

Är den mekaniskt driven från frontkraftuttag eller hydraulisk?

Re: Hur tar ni er loss?

Postat: sön 24 feb 2013, 13:17
av DanK
Lite OT, men apropå bärgning så har väl de flesta behövt hjälp med att komma loss efter en fastkörning?
Ibland kan det vara SÅ svårt att avgöra innan man kör över en passage om det kommer att gå eller ej.
Mina bekymmer är oftast dålig bärighet med sjunk som följd :cry:

Kan vara kul att också få veta vad ni har för hjälpfordon (om ni har några?) som ni kan ta till vid behov.

Jag har som sagt själv en 805 med en NIAB med vinsch som jag fått använda när man suttit fast. Har fungerat bra att göra detta själv då vinschen är radiostyrd så man kan sitta i det fastkörda ekipaget och dra igång vinschen när man är redo.
Klart detta förutsätter att man "parkerat" rätt så man kan ställa upp det andra fordonet rätt..

Re: Hur tar ni er loss?

Postat: sön 24 feb 2013, 13:30
av D Brown
Jag lånade i våras en Valmet 6400 + Mowi 12-tons vagn med vinsch i grinden. Fastnade retligt i regnväder med hal sten framför ena bakhjulet och löst vid övriga hjul.
Jag lastade av och satte ett block i ett träd rakt bakåt med vajern tillbaka till vagnen, detta vinschade väldigt lätt loss.

Vinsch i denna grinden känns ju väldigt stadigt, däremot med vinschen uppe på kranbommen kanske man ska akta sig för att dra bärgning med block.

Re: Hur tar ni er loss?

Postat: sön 24 feb 2013, 14:52
av gnisten83
Hjälpfordon/leksak på gården Jeep CJ5 V8 m aut och 4,3tons Warnvinch i nosen numera radiostyrd.
Den har räddat mej vid 3 sänkningar o en tilt:)

Re: Hur tar ni er loss?

Postat: sön 24 feb 2013, 15:42
av DanK
gnisten83 skrev:Jeep CJ5 V8 m aut och 4,3tons Warnvinch


Trevlig motor i Jeepen!
Själv har jag haft nytta av min PelJob 506 men det går inte att sitta i bägge maskinerna samtidigt tyvärr, så det blir till att gräva där det hjälper. Grävarn hjälpte mig en gång då sonen i allra bästa avsikter skulle hjälpa mig att lasta av kärran. Sista knippet svängde han ut med fullt utligg och trots stödben (mjuk mark)så gick det som det gick, han lade kärran på sidan.
Sedan var det svårt att få upp den utan hjälp. Stödbenet ute och pumpen på kraftuttaget sög luft då tanken låg på sidan, så ingen hjälp där inte. Då var grävarn bra att ha :smile:
Sonen en erfarenhet rikare och ingen skada skedd.

Re: Hur tar ni er loss?

Postat: sön 24 feb 2013, 16:53
av OlaE
Vinschen är en hydraulisk sak med utväxling, antagligen en gammal militär bärgningsvinsch.
Skulle det behövas kan jag lägga till kastblock för att öka upp vinschens styrka.

Enda fastkörningarna vi har haft är att jag fastnade på gammalt Gudrun-hygge, på en stubbe när marken gav efter på båda sidorna, nu i kärret, och farsan har fastnat en gång när han skulle försöka ge sig över en gammal torvtäkt.

Men det är ändå väldigt lite fastkörningar med tanke på vilka sura objekt man fått köra, över de senaste sex åren.
Nästan aldrig har jag möjlighet till att få hjälp med att dra upp ekipaget om det skulle behövas, för varken vi eller grannarna har ingen maskin med samma framkomlighet.

Re: Hur tar ni er loss?

Postat: sön 24 feb 2013, 17:30
av gnisten83
Jeepens V8 tillhör inte de rappare men den har vrid:).
Med 12,5" breda hjul på 1400 kg med så sjunker den inte så lätt heller.
Ett par brytblock o stroppa fast den i ett träd med så åker rätt mycket med:)

Re: Hur tar ni er loss?

Postat: mån 25 feb 2013, 21:13
av mrtornqvist
ja det beror ju på med vad man körfast... hehe... har ju lite att välja på men huddigen brukar lösa det mesta har aldrig gått bet med den än. :grin:

Re: Hur tar ni er loss?

Postat: mån 25 feb 2013, 21:30
av T Landström
Annars kan man binda fast en massvedkubb i bakhjulet... ;)

Re: Hur tar ni er loss?

Postat: mån 25 feb 2013, 21:37
av Skogstomte
Ett väldigt användbart trick är att lägga en lagom grov massabit framför eller bakom bakhjulen på traktorn, sen binda fast den med en kedja genom fälgen. Man får både lyft och framdrivning på detta viset. Viss försiktighet anmodas, det blir ett fult tag när allt ska upp ur skiten.

Det svåra brukar vara att få in massabiten långt nog så den inte vrider sig och lägger sig längs med hjulet. Sen gäller det förstås att vara med så man inte kör runt biten för långt.

Som vanligt är det en fördel att stanna i tid innan man ligger för djupt.

Re: Hur tar ni er loss?

Postat: mån 25 feb 2013, 21:45
av DanK
mrtornqvist skrev:huddigen brukar lösa det mesta


Trevligt med en Huddig!
Fast det kan ju inte vara för löst i backen för då får man mer att göra :surp:
Vilken modell?
Twindäck kanske?

Vill också ha en Huddig...

Re: Hur tar ni er loss?

Postat: mån 25 feb 2013, 21:47
av gnisten83
När jag provade de på min 805a orkade inte lamelldiffen att hålla ihop de, hade nog fått länka på bägge då.

Såg en artikel i en maskintidning om en kille som bärgade stora skogsmaskiner med en Terri, ett gäng olika stora brytblock så åkte dom upp, de behövs inte alltid en stor maskin till ute i surhålet