Traktorer och processorer

Köpråd Valmet 900 v/s 6400

22 inlägg 23055 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Köpråd Valmet 900 v/s 6400

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#215288 Friska däck är värt rätt mycket med, även om de inte 600hjul på den

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Köpråd Valmet 900 v/s 6400

Sundvik  
#221751 Så här blev det till slut, jag har ju skrivit en del om min anskaffning av skogsvagn också i den kategorin om någon är intresserad (Farma skogsvagnsfrågor). Jag är mycket nöjd med traktorn, även med vagnen men den svagaste punkten är lastarens vinsch, där skulle jag nog kunna tipsa kineserna om förbättringar, men den duger åt mig ändå, den är kraftig.

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpråd Valmet 900 v/s 6400

rikard_e  
#221759 Vinschen är väl bara menat att du ska dra till dig lite små skit med.
Min vinsch välter nästan kärran även med lite lass i, så använder den minimalt.

Fint ekipage du har Sundvik, bra ut. Verkar vara bekvämt att kunna vända stol ock.

Men hur är ventilpaketet?

Har själv en Patu/Kesla-kärra, det är 2spak med inbyggt horn på en av sparkarna för gripen.

Provkörde ett likadant ventilpaket som du har, störde mig rätt bra på att gripen sitter i en egen spak, men man kanske vänjer sig, eller hur känner du?

Avatar Fallback

Re: Köpråd Valmet 900 v/s 6400

charger  
#221767 Ser gott ut sundvik ja köpte en valtra 6200 årsm 2004 och palm skogsvagn nyligen, trixit att
få till ventilpaketet, ska vara ett lättviktspaket, med stödbena och grip och utskjut på eltronik, men d väger sina kilo ändå.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd Valmet 900 v/s 6400

stegmaster  
#221770
rikard_e skrev:Vinschen är väl bara menat att du ska dra till dig lite små skit med.

Inte als, har stort sett satt bort min Igland lunningvinch, använder endast kranvinchen, even på "stort skit". :mrgreen:


rikard_e skrev:
Min vinsch välter nästan kärran även med lite lass i, så använder den minimalt.


Då har du fel typ av stödben + eller inte använder kranen som stöd :wink:

Avatar Fallback

Re: Köpråd Valmet 900 v/s 6400

Sundvik  
#221783 Jovisst är vinschen rätt stark, dragkraften är 1300 kg så ligger inte gripen i backen och stödbenen ut så nog välter vagnen direkt om stocken fastnar och man inte är med. Det dåliga är vajern som är en budgetmodell, krånglig krok, jag använder en hemlagad öppen krok mestadels, vidare när man släpper upp knappen för drag så håller vinschen, det är bra men när man trycker på "down" så kunde nog ingenjörerna väl ha fixat ett några sekunders steglöst mjuksläpp. Har du en stor stockända 1 m upp i luften så drar den ut 10 m extra vajer som ställer till oreda på trumman när den dimper ned, detta kan ju justeras med skruvar men då blir det kämpigt att dra ut den i stället.
Ventilbordet har jag ingen uppfattning om det är bra eller inte eftersom det är mitt första, Patruuna har samma system i alla fall.

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpråd Valmet 900 v/s 6400

rikard_e  
#222301
stegmaster skrev:
rikard_e skrev:Vinschen är väl bara menat att du ska dra till dig lite små skit med.

Inte als, har stort sett satt bort min Igland lunningvinch, använder endast kranvinchen, even på "stort skit". :mrgreen:


rikard_e skrev:
Min vinsch välter nästan kärran även med lite lass i, så använder den minimalt.


Då har du fel typ av stödben + eller inte använder kranen som stöd :wink:

Kranen lägge jag alltid ut vind vinschning, tycker inte vridhuset ska behöva ta hela belastningen. Men handlar om att jag 8 av 10 gånger vinschar fast i något :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).