Traktorer och processorer

År 2013 =Ny Zetor model Major 80

106 inlägg 97574 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: År 2013 =Ny Zetor model Major 80

550  
#214250
rokon skrev:Jag gillar inte hur kopplingen och Bromsens huvudcylindrar är placerad på min Zetor 4340. Har bytt mina (man har ett trångt utrymme mellan motor o instrumentbräda under vindrutan, tar bort en plåt där, ligger på topplocken med liggunderlag emellan och fipplar) och uppskattar hellre åtkomlighet.
Att Major dessutom har mekanisk överföring på kopplingen innebär en förenkling för det långsiktiga ägandet dessutom. Om man tänker på att bromsslavcylindrarna på en bil med skivbromsar är utsatta för all vädrets makter, så funkar det nog även med huvudcylindrar under foten inne i hytten, annars lätt att komma åt o peta undan lite skräp. Jag ser lösningen som positiv.


Åtkomligheten är säkert kanon med lösningen :smile:

Är inte mekanisk koppling = trögt? Tycker redan att kopplingen är tung att trycka ner. Fördelen är väl att den inte ger upp helt plötsligt när man kör...

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: År 2013 =Ny Zetor model Major 80

rbinventor  
#215417 Tjenare. Ja tror att dom där bromscylindrarna vid pedalen kommer från nån prototypmodell. På andra nyare bilder från visningar så ser pedalerna "normala" ut. Men man kan ju hoppas på att dom fick nån annan bra plats på traktorn. Annars är ja allmänt nyfiken på att fara på nån visning i vår och klämm :grin: :grin: a p

Användarvisningsbild

Re: År 2013 =Ny Zetor model Major 80

rokon  
#215421 Ok, jo får hoppas på det.
Själv missade jag möjligheten till visning i Boden då jag nu är på annan plats, så det får väl bli när det våras på riktigt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: År 2013 =Ny Zetor model Major 80

rokon  
#215872 Man tjänar väl minst 40.000 om man köper en ny Zetor Major i Finland jämfört i Sverige beroende på att kronan är så stark mod euron och återförsäljarna i Sverige vill ta åt sig hela kronförstärkningen själva verkar det som?
Ca 60.000 med lastare rör det sig om i skillnad.

   TS
Avatar Fallback

Re: År 2013 =Ny Zetor model Major 80

Bergsmannen  
#227912 Jaha så har man varit på Elmia och tagit en närmare titt på majoren. Är lite sugen måste jag säga, så jag får nog sticka iväg till en återförsäljare och provköra lite.

Enligt hcpetersen är det två års garanti som gäller och det kommer att sitta enTrac-Lift 120 Sl lastare på traktorn till priset 285.000kr.

Om det vägledande priset för lastaren stämmer(58.000kr) så är det ingen stor prisskillnad mot Finland, det rör sig om några tusen.

Här är ett prisexempel på skogsutrustning.
http://www.blocket.se/boden/NYHET_ZETOR ... 192635.htm

Användarvisningsbild

Re: År 2013 =Ny Zetor model Major 80

Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#230510 Som det verkar så blir det nog affär på en zetor major för våran del, ska bara komma överens om priset med inbyten osv

Användarvisningsbild

Re: År 2013 =Ny Zetor model Major 80

rokon  
#230512 Låter spännande, hoppas på rapport!

   TS
Avatar Fallback

Re: År 2013 =Ny Zetor model Major 80

Elfving  
#232928 Såg en Zetor Major på Noliamässan i Umeå idag. I år är det 2013, och den Zetor Proxima 7441 jag köpte ny 2008 för ett ännu mindre belopp än vad majoren kostar är faktiskt mycket mer traktor. Jag säger inte att den är dålig, men visst tusan är det en "budgettraktor" om man går ett varv runt maskinen och jämför. De har snålat in på bakre lyftarmar samt däckutrustning, framaxeln ser klenare ut, lastaren ser ännu billigare ut och hytten är rejält spartansk.

Jag tror fortfarande att det är en driftsäker och bra traktor, men en fem år gammal proxima på begagnatmarknaden är i mitt tycke ett bättre köp!

Avatar Fallback

Re: År 2013 =Ny Zetor model Major 80

Bergsmannen  
#233139 Igår anlände en Major till gården. Grannarna stod i givakt, och förväntar sig fint plogade vägar i vinter.
Mr 430 stod och glodde lite mistänktsamt nere på gärdet. Fick gå ner och lugna honom lite med att honom gör jag mig inte av med så länge han rullar. :grin:

Användarvisningsbild

Re: År 2013 =Ny Zetor model Major 80

Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#234304 Jaha då var Ett styck Zetor beställd.

Ska bara få sålt den gamla Samen nu då. Nå som är sugen på en Same Taurus 60 med lastare

Avatar Fallback

Re: År 2013 =Ny Zetor model Major 80

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#234577 Är det din som ligger på Blocket nu?

Användarvisningsbild

Re: År 2013 =Ny Zetor model Major 80

Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#234618
ATK skrev:Är det din som ligger på Blocket nu?


Japp

Avatar Fallback

Re: År 2013 =Ny Zetor model Major 80

Westlamm  
#237625 Ni som använt era Majorer en tid nu, hur känns det? Vad är ni nöjda med och vad är ni inte nöjda med?
Jag har själv en "enklare" traktor, en Case jx80 och värdesätter driftsäkerhet mer än massa elektronik. Dock saknar jag idag den kopplingsfria fram & back-lådan. Fungerar den bra?

Användarvisningsbild

Re: År 2013 =Ny Zetor model Major 80

stegmaster  
#237627
Westlamm skrev:Jag har själv en "enklare" traktor, en Case jx80 och värdesätter driftsäkerhet mer än massa elektronik. Dock saknar jag idag den kopplingsfria fram & back-lådan.

Er det en eldre modell du har då??
En kompis av mig köpte i sommar en ny jx80 med kopplingfri fram & back låda.

Avatar Fallback

Re: År 2013 =Ny Zetor model Major 80

ulfgustav  
#237635 Zetor Major, tittade på denna på Nolia mässan pratade också med repr. från HC petersen
Traktorn ser rätt ok ut. En bas traktor utan all tänkbar elektronik som för det mesta är orsak till störning.
Studerade också lastaren rätt noga, trodde det var en trac lift, men vid fråga så bekräftade HC Petersens representant att det var en Brandad Ålö lastare, tyvärr verkar det som Ålö gjort ett riktigt botttenskrap där vad gäller hydraul ventilerna, där satt Nimco´s ventiler och då jag påtalade det för HC P representanten så blev han helt frågande och svarslös

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).