Traktorer och processorer

Traktorprocessor [Vimek G30 mfl]

11 inlägg 15861 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Traktorprocessor [Vimek G30 mfl]

Fredrik  
#915
L-A skrev:Men visst händer det att jag även tar en motionsgallring på rekreationskontot ibland där så är lämpligt. Börjar tillochmed bli så romantisk av mig att det går funderas på Vimek G30 ;-)


Stjäl ett citat från forumet Gallring.
Hur romantisk måste man vara för att skaffa sig en traktorprocessor? :wink:
Jag har pratat med några vänner om traktorprocessorer och det är - tyvärr - inte många glada miner...
Jag har personligen aldrig testat en traktorprocessor, men är det så att det är en investering som delvis får gå rekreationskontot då det är dåligt med lönsamheten i dom?

Någon som har mer koll?

God fortsättning föresten!

MvH Fredrik



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback
Fredrik  
#1077 Bra koll man har som moderator när man skrev detta inlägg och la det under forumet skördare, när man samtidigt skrivit i förklaringen till "Lantbrukstraktorer" att traktorprocessorer ska ligga under detta forum...

:mrgreen:

Ingen som har någon erfarenhet om Traktorprocessorer föresten?

MvH Fredrik

   TS
Användarvisningsbild

nope

swe#kipp  
#1079 Jag såg en intressant artikel om det i ATL/skog en snubbe som hade en traktor processor + att traktorn var radiostyrd riktigt coolt ekipage var det !

Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1476 Såg samma sak både på Elmia och vi skogsägare för ett tag sen

Avatar Fallback

Traktorprocessor

Åke Carlson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1496 Kör med en Hypro 755. Den körs helt ifrån traktorhytten men jag har inget fällhuvud till den så jag fäller först. D.v.s Gudrun kom emellan så än har jag bara kört vindfälle. Trivs mycket bra med den även om jag haft en hel del egenförvållade små fel på den. Avkörda slangar o liknande. Den klarar upp till 45 cm - om trädet inte är fastfruset eller inväxt med gräs eller det ligger andra träd ovanpå ....
Jag tittade på stegmatare innan men tycker att de går för långsamt. När man väl fått i trädet går det med 3-5 m sek. Massaveden ligger som förval så det går undan riktigt bra. Timmret får man kika lite mer på kvalitet o avsmalning så där kör jag mest med manuell matning. Förvalet innebär att man för matarspaken frammåt och stammen stannar vid förvald längd. Manuellt sköter man spaken medan man har ena ögat på stammen o andra på längd/Ø displayen.
Nu är jag hjärtligt trött på vindfälle så jag ser fram mot att gallra nästa vinter. Maskinen är ju egentligen för liten för fullvuxna träd.

Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1505 Åke Carlson

Vad har du för traktor till din processor

Avatar Fallback
Fredrik  
#1511 Hej,
Åke:
Efter att du fällt, vinschar du till stickväg vid gallring och sedan kör resten från hytten (för Hypro har väl egen kran)??
Gissar att du även har Twin-Trac och turbinkoppling till Valtran (och vips var man rejält avundsjuk)?! :wink:

MvH Fredrik

   TS
Avatar Fallback

VALTRA 6200

Åke Carlson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1515 Jo det stämmer. Hypron går att svänga så man kan ta från båda sidor. Kranen är 7 meter och det går att köra från toppen. Tanken är att fälla, winscha och arbeta upp. Men, som sagt, än så länge har jag bara kört vindfälle.
Traktorn med TwinTrac, turbokoppling o skogsdäck hittade jag på Valtras hemsida. Den hade gått 6500 tim men var mycket snygg.

Avatar Fallback
Fredrik  
#1517 Hej igen,
Den är mumma för en skogsägare den, gissar att du är nöjd med traktorn...

Lite off topic:
Har du fått din Weimer-vagn än?

MvH Fredrik

   TS
Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1520 Det kan nog inte dröja för länge innan Agco sätter valtars twin trac in ngn MF serie. Troligen 5400 eller 6400. kan bli bra skogs traktorer

Avatar Fallback
L-A  
#1574 Va kul att min "glimten-i-ögat-provokation" har blivit en strof!

Själv har det inte blivit något köp än. Finns fortfarande alldeles för många grovkvistiga träd på fastigheten som jag vill gå över först.

Men tycker annars att om man som jag gärna då ibland vill röra på sig ( men ledsanat på op räkna till sex i kvistningen...) tror jag att en processor kan försvara sin plats i maskinparken. Sen har ju full förståelse o sympati för di gamle som hellre inne i hytten får sittsår än har möjlighet att röra på sig utanför.... Har en närstående far som lider av hyttsyndromet! (nu var jag visst provokativ kanske igen...)

Sen är väll mina tankar bara vilka modells som ska köpas. Tror jag testar med en G15 till o börja med. Men så småningom kan nog, när klenskogen är genomgådd, en Niab vara bättre. Om jag ville hålla på sysslan mer på heltid tycker jag redskapsbärare med typ Hypro verkar vara mer trevligt än o sitta inburad hela dagarna. Vill man vara inburad är nog en komfortabel skördare bättre!

Men ni som är från stormaskogarna annars, när kommer det välla ut begagnade processor från er. Många lär väll sälja när det stormfällda o kanthuggningar är klara, eller?

Kan nån svara på det?

Mvh L-A

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).