Traktorer och processorer

Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

983 inlägg 330830 visningar 52 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

JohannesG  
#786716 En mycket god idé! Har tänkt många gånger att det vore fint att ha så även om jag ser draget bra.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmontage

molnia  
#786974
alias skrev:
AKKAMAAN skrev:
molnia skrev:Jag körde en gång en minibrunnet där man elektroniskt gav vridhus och rotator flytläge.

Ombyggd då för i original var det bara flytläge på svängen
1671056694_screenshot_20221214-142217.png


Den 678 som jag har kört en hel del hade flytläge både på vridhus och rotator om man använde strömbrytaren på väggpanelen i hytten och endast flytläge på vridhuset om man använde tryckknappen vid den vänstra kranspaken.

Det satt även dubbla knappar till parkeringsbromsen (sidopanel och vid vänstra kranspaken).

MVH
Alias


Ja jag var inte mer än i tonåren så jag kan minnas fel, men det var inte på spakarna utan i hytten. Spakarna vill jag minnas var så kallade apskallar.

Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

alias  
#786989
gnisten83 skrev:Jakefästet skymmer vagnen ordentligt så jag ser inte när den är rak eller styrd 1dm åt nån sida 🤔
Ska testa lite med en induktiv givare så en lampa tänds i hytten när de är rakt.
Kanske kan va nåt 🤓


Du får väl svetsa på hylsan som ditt gulmålade järnspett ska stå i på själva dragbommen, så blir ju spettet en visare av ramstyrningens utslag som borde synas väl ovan Jake-fästet.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#786995 De första som syns rakt bakåt är kranpelaren…
Så där bakom hade spettet står väl gömd

   TS
Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#789989 Fick lite feeling o snodde ihop ett verktygsfack ala byrålåda o skyffla ner lite verktyg mm som legat på hyttgolvet innan för jag inte orkat lägga de i verktygslådan som står på högersidan

   TS
Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#791566 Varit lite irriterad på linstyrningen på kranbommen men blev lite snopen när jag såg att vajern sågat av den 😮

   TS
Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792488 Varit lite förb-d på vinchen ett tag då den varit väldigt trög att dra ut ibland.
Anade varför och visst bromsklossen var helt slut så de var fjädern låg mot trumman istället 🤔

   TS
Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

beas  
#798609 Lånar lite av din tråd Gnisten.
Den har ju lite av såna här saker som händer då och då.
Brott vid kraninfästningen tydligen inte helt ovanligt på M 50 med rund fästplatta ,på nyare kranar är kranfoten
förstärkt ska dock tilläggas.
Inga personskador med ack så tråkigt.
GLAD PÅSK !!!!

Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#798611 Usch va tråkigt men väl att ingen skadade sig.
Var de en äldre kran du hittade?
Kanske mer som borde kolla kranfoten efter sprickor så här års när de ska klyvas ved och de körs kran runt vedmaskiner och annat inomgårds med risk att de finns folk nära.

Lägger till en bild från en annan arbropilot som byter kranfot på sin Moheda 500 kran, den brast inte utan tappade tänder istället i vridhuset.
Ska vara ett förstärkt hus med M24 ner i plattan istället för M20

Glad påsk!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

Dennisjonsson  
#803908 funkar det bra med givaren i draget och lampan i hytten?

Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#803924 Jo de tycker jag nog, hittills har givaren fått va i fred

   TS
Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#828565 Arbron har dreglat olja ett tag när den tiltas upp så nåt skit var de inne i balken.
Skruvarna till glidplattorna var visst säkrade med loctite så de fick värmas loss då försänkta insex är odugliga när de behövs kraft… en blev rund men efter bankat in en torxbits så lossnade den med.

Nåja allt gick att lossa och kolvpackningen var inte bra pga kolvstången var krokig så den ska riktas med innan ihopmonteringen.
En sak var bra med att dela Arbron var att jag upptäckte att ena glidplattan var helt slut

   TS
Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#829162 Kom lite grejer idag så nu rör de på sig igen.
Fick lite problem med att få i u machetten i kolven.
De blir till att konstruera ett mindre verktyg till denna lilla cylinder, den jag pillat ihop innan var nog för 50mm kolvstång

   TS
Användarvisningsbild

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

Johan B  
#829175 Var köper ni delar till Arbro?
Har en 350s men vad är det för skillnad på 350M?

Användarvisningsbild

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

Rossignol  
#829184
gnisten83 skrev:Arbron har dreglat olja ett tag när den tiltas upp så nåt skit var de inne i balken.
Skruvarna till glidplattorna var visst säkrade med loctite så de fick värmas loss då försänkta insex är odugliga när de behövs kraft… en blev rund men efter bankat in en torxbits så lossnade den med.

Nåja allt gick att lossa och kolvpackningen var inte bra pga kolvstången var krokig så den ska riktas med innan ihopmonteringen.
En sak var bra med att dela Arbron var att jag upptäckte att ena glidplattan var helt slut


Jag ser att du har smörjgrop. Använder du den ofta? Eller är den mer ett tecken som visar åldern på verkstan?
Jag har funderingar på att bygga en verkstad och tvekar då på om det är bra att satsa på smörjgrop.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).