Traktorer och processorer

Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

983 inlägg 329741 visningar 52 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#690172 Efter svurit över blockets placering på kranmonterad vinch testade jag med ett extra block o nu blev vinschen mer användbar i gallringen

   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

JohannesG  
#690175 Kommer kopiera detta. Eller vem som nu var först med idén. 😀

Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#690198 Vet inte om de finns nåt patent på ideen 😉
Några varv med ett avslitet spännband runt kranbommen med ett schackel för blocket dög för ett par dagars testande med bra resultat

   TS
Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

Robertberg  
#690756 Har själv blocket placerat vid grinden på skogsvagnen, men har reflekterat över att det borde vara krångligt med blocket längst ut på stickan.
Att man alltid vinschar mot/in i gripen.

Eller brukar ni vinscha med kranen utsträckt?

Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#690765
Robertberg skrev:Har själv blocket placerat vid grinden på skogsvagnen, men har reflekterat över att det borde vara krångligt med blocket längst ut på stickan.
Att man alltid vinschar mot/in i gripen.

Eller brukar ni vinscha med kranen utsträckt?


Jag sträcker alltid ut mot det hållet jag ska vinscha. Öppen grip ner i mossan, kanske är överdrivet men hellre överstabilt än motsatsen. Gripen ska ju ändå till virket man vinschar in så om man fäller ut före eller efter vinschningen gör ingen större skillnad.

Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#690766 När blocket sitter vid vikleden på högersidan måste man svänga in åt vänster för att vinscha på vänstersidan och de blev omständigt i gallring har jag märkt.
Bakåt o åt höger har bommen fått va bakåt
Hade blocket direkt vid takbryggan innan o de var enkelt att hantera i gallring

   TS
Användarvisningsbild

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

JohannesG  
#692023 Hur ser infästningen för blocket vid vik-leden ut på din? Jag ser att jag bör förstärka min lite nu när jag också satt ett block vid kanontornet. Övre blocket blir ju nu utsatt för 4,4ton om man drar allt vad vinschen orkar.

Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#692027 Har med sett att öronen på blocket inte tålde att dra i 180grader så som de blir nu.
Men du fördubblar inte kraften från vinchen utan att dra med blocket och ha de lösa änden på vajern fastsatt Parallellt med den vinchande delen av vajern

   TS
Användarvisningsbild

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

Williamm  
#692028 Hej!

Nu är detta en ganska lång tråd och svaret kanske finns någon stans men jag fråga ändå.

@gnisten83 Vad fick dig att byta från takmonterad kran till bakhängd?

Hälsningar William.

Användarvisningsbild

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

JohannesG  
#692042
gnisten83 skrev:Har med sett att öronen på blocket inte tålde att dra i 180grader så som de blir nu.
Men du fördubblar inte kraften från vinchen utan att dra med blocket och ha de lösa änden på vajern fastsatt Parallellt med den vinchande delen av vajern

Till ritbordet för oss båda då!

Vi menar säkert samma sak även om jag inte helt förstår din förklaring.
Vinschens styrka ute i kroken blir oförändrad, men belastningen på blocket blir dubbelt mot vad vinschens drar.

Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#692089
JohannesG skrev:
gnisten83 skrev:Har med sett att öronen på blocket inte tålde att dra i 180grader så som de blir nu.
Men du fördubblar inte kraften från vinchen utan att dra med blocket och ha de lösa änden på vajern fastsatt Parallellt med den vinchande delen av vajern

Till ritbordet för oss båda då!

Vi menar säkert samma sak även om jag inte helt förstår din förklaring.
Vinschens styrka ute i kroken blir oförändrad, men belastningen på blocket blir dubbelt mot vad vinschens drar.

De bara vid stum fastkörning av de du vinschar som du fördubblar belastningen på blocket. 🤔
Jämför hur man kopplar upp 2:1 med vajer o block för att fördubbla dragkraften.

Förstår att du har en som drar 2,2ton, min är en 1,7?eller 1,8 tons o blocket höll inte för de heller 🤔

   TS
Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#692094
williamm skrev:Hej!

Nu är detta en ganska lång tråd och svaret kanske finns någon stans men jag fråga ändå.

@gnisten83 Vad fick dig att byta från takmonterad kran till bakhängd?

Hälsningar William.

De kom sig av att takbryggan brast rakt av och höll på att bryta loss kranen bakåt.
Jag hamnade då i Jake träsket istället o de fodrar rätt mycket tillvänjning.
Med Arbron funkar de kanon, men vid skotning finns lite att fundera över än

   TS
Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

550  
#692095 Fast på blocket får du alltid dubbla kraften som är i vajern, som Johannes säger. Så det blir alltid betydligt mer kraft på det övre blocket jämfört med om du sträcker ut kranen som vanligt. Är man i rätt vinkel då så går ju vajern rakt utan att belasta blocket alls.

Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

550  
#692096
gnisten83 skrev:
williamm skrev:Hej!

Nu är detta en ganska lång tråd och svaret kanske finns någon stans men jag fråga ändå.

@gnisten83 Vad fick dig att byta från takmonterad kran till bakhängd?

Hälsningar William.

De kom sig av att takbryggan brast rakt av och höll på att bryta loss kranen bakåt.
Jag hamnade då i Jake träsket istället o de fodrar rätt mycket tillvänjning.
Med Arbron funkar de kanon, men vid skotning finns lite att fundera över än


Är det inte väldigt störande att ha kranpelaren precis utanför bakrutan, för dig som har haft den på taket?

Användarvisningsbild

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

JohannesG  
#692103
gnisten83 skrev:De bara vid stum fastkörning av de du vinschar som du fördubblar belastningen på blocket. 🤔
Jämför hur man kopplar upp 2:1 med vajer o block för att fördubbla dragkraften.

Förstår att du har en som drar 2,2ton, min är en 1,7?eller 1,8 tons o blocket höll inte för de heller 🤔

En fördubbling av den kraft man utnyttjar för stunden blir det alltid. Kan vara lite kan vara mycket. Kör helstopp händer rätt som det är. Så här måste överdimensioneras. 😀

Vretens fäste är ganska stabilt, i alla fall om man jämför med Weimer och jag tror även Moheda. Men det fjädrar lite i det, så optimalt är det inte. Och Weimers tunna block bör få lite mer material på sidorna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).