Traktorer och processorer

Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

983 inlägg 331151 visningar 52 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

beas  
#655812 Ja så provar jag .

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

halvproffs  
#655848 På min tank är uttaget på undersidan och med denna montering blir slangen rak.

Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#658306 När jag kollar lite på olika lösningar på pendellåsning så funderade jag lite om vad nu tycker om sidomonterad kolv?
Borde väl bli annorlunda belastning på framaxelns lagring mot om kolven ligger mitt på,
Kan de var nåt farligt?

   TS
Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#666497 Lite försök med en ramp för lite vikter till nosen, ja de står fård på dom men dom var billiga 🤣

   TS
Användarvisningsbild

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

Seb macahan  
#666537 Vad väger valtran och hur mycket vikt räknar du med o ha i fronten?

Användarvisningsbild

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

Erre  
#666539
gnisten83 skrev:Lite försök med en ramp för lite vikter till nosen, ja de står fård på dom men dom var billiga 🤣

Det blir en bra traktor nu när du har Ford delar. 😂😍

Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#666542 Har för mej att traktorn väger ca 4800kg
Vikten under nosen (som fanns innan) 300kg
Vätska i framdäcken ca 400kg
Sen gjorde jag detta fäste för 8 vikter så max 256kg till.
Man kunde gjort plats för alla 10 när jag ändå höll på 🤣

Skulle jag köpt Volvo BM vikter hade dom kostat 5 ggr så mkt 🤔

   TS
Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#667240 Då finns nu en förstärkning till nosen och fäste till lite mer vikter eller kanske nåt att hänga jackan på 😉

Samma batteri ännu, köpte denna traktor 2012 om de var inte nytt då fast man borde kolla nivån lite oftare.
Fattades en hel liter 🤭

   TS
Användarvisningsbild

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

Henrik-  
#674528 Hittade det här på nätet. Det Märket har jag inte sett förut.

Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#674536 Den är väl engelsk har jag fått för mej, har för mej Botex fanns på några bilder i början av denna tråden.
Ser snygg ut annars, möjligen lite kort huvudbom i förhållande eller lurar jag mej för den sitter på en T serie?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

Henrik-  
#674544 Tycker kranen liknar min fmv350. Men i helgen lyfter jag av den. Har åk runt med den på taket ett bra tag nu. Har inte kunnat bestämma mig om jag skulle ha den på taket. Har en kärra med kran och jag tycker det passar mig bra.

Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#674548 Ja de klart har du redan vagn m kran så är de väl kaka på kaka att ha en på traktorn 😉
Många Fmv kranar har överliggande huvudcylinder 290,350/360, 390/490 endel äldre har underliggande typ 3055/3555-70, 460/470

   TS
Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#685413 Efter ha kört lite i lutning insåg jag att de var fel chockventiler i svängen, Fmvn skulle ha 140bar Medan Mohedan ska 160bar.
Har vetat de sen jag byggde men skjutit på de tills nu när de inte gick längre 😇
Kom i några knepiga lägen förra helgen när de inte gick att svänga pga lutningen så hoppas 20bar till räcker 🤔

   TS
Användarvisningsbild

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

molnia  
#685468 har du dragit några slutsatser av hur mkt mer baktung du fick traktorn när kranen sitter bakom istället för uppepå? iuförsig inte samma kran nu men...
har sett lite olika bilder på placeringa av takmontage, allt ifrån strax bakom taket till mer mitt uppepå taket.

Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#685484 Jag har vätskefyllt framhjulen och hängt dit 8st 30kg vikter så de har blitt ca 600kg mer i nosen än innan då jag bara hade 300kg vikten.
De behövs inte fler hjulvikter för sidostabiliteten konstigt nog men tyngdpunkten kommer längre ner nu när vridhuset sitter 1 meter närmare marken.
Så de är nog en liten bild på balansen med tyngre o längre kran

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).