Traktorer och processorer

Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

983 inlägg 330763 visningar 52 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#599269 Ska kanske mata den med anbola =))

   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#622294 Har kört lite 2a gallring nu och märker att längden gör stor skillnad på vad jag inte når mot innan :d

   TS
Användarvisningsbild

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

ss0803  
#622303 Härligt!

Hur upplever du sikten med Jake kontra takmontaget nu när du hunnit köra en del? Stör kranpelaren nämnvärt?

Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#622307 Nja kranpelaren är inte så farligt ivägen, vridhuset är lite mer ivägen mot vad jag är van vid.
Men hur sjutton ska jag se hur vagnen är styrd när draget inte synd alls för vridhus och Jake skymmer de?
De lutar åt att de behövs en mittlägesgivare :roll:

Var o högg några barkborreträd o vindfällor i em och märkte att stickan är klart svagare i att dra till mej träden, måste kolla upp om de är rätt chockventil eller de hänger på att stickan är längre helt enkelt.
Kan bara konstatera att den gamla kranen inte direkt var en klenis, bara lite kort i rocken :mrgreen:

Nu skulle däremot inte en glastaklucka varit fel, någon som vet om någon som säljer?
Tyvärr så hade eaab fimpat de pga de här med CE märkning

   TS
Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

Amatörhuggare 62  
#622308 Till Trimalastaren fanns d förr.
En visare som var elektrisk.
Till skopans vinkel.

En sån eller liknande, kanske vore något.
Som en sådan som musikborden,
Är fulla av i en studio.

Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#622311 Tittar man bland båtprylarna så finns där rodervinkelvisare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

hayabusa 08  
#622314
gnisten83 skrev:Nu skulle däremot inte en glastaklucka varit fel, någon som vet om någon som säljer?
Tyvärr så hade eaab fimpat de pga de här med CE märkning


Komplett glastaklucka har jag ju inte däremot så har jag ju polykarbonat över sen min renovering så om du vill tillverka en själv.

Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#622324
hayabusa 08 skrev:
gnisten83 skrev:Nu skulle däremot inte en glastaklucka varit fel, någon som vet om någon som säljer?
Tyvärr så hade eaab fimpat de pga de här med CE märkning


Komplett glastaklucka har jag ju inte däremot så har jag ju polykarbonat över sen min renovering så om du vill tillverka en själv.

Ja de blir väl de jag måste göra, köpte du en stor skiva när fixade till din?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

hayabusa 08  
#622358 Ja det gjorde jag.
Blev faktiskt så att om jag köpte en hel skiva så blev det samma eller t.o.m. billigare.

Så vill du ha en bit så har jag så det räcker.
Det är ju inte så långt avstånd mellan oss.. 😁

Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#622372 Nä de är nära och jag har igen panik,du ska inte bort till Tåndemåla på skogsdagen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

stegmaster  
#622385
gnisten83 skrev:----------------och märkte att stickan är klart svagare i att dra till mej träden, måste kolla upp om de är rätt chockventil eller de hänger på att stickan är längre helt enkelt.


Det verkar vara veldig kort avstand mellan leden mellan bom/sticka, och länkleden på stickan när jag jamför med min Kesla, så din bordet då bli snabb men svagare, om vi nu har samma kolvdiam, vil säga.(kolven er 90mm på Kesla)
Tycker min er stärk som tusan, men så har jag inte haft så starka kraner förut. :???:
Annars så brukar det sitta en svagare chock på stickans inn rörelse, vil minnas det er endast 140bar hos Kesla, och 210 bar på utrörelsen.

Avstande märkt med rödt.

1580595963_uten_navn.jpg

Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#622412 De gör nog skillnad på de bultavståndet mot på FMVn men hävarmen till länken är längre och även slaglängden på kolven.
Ska kolla chockerna med.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

stegmaster  
#622537 Interessant med några mått, vet du diameter på kolven ochså? :-bd (Din Fmv verkar ha grövare kolv, dock bara ut från det jag ser på bilden?)

Ska ta lite mått på min Kesla ochså, bara som en liten jamförelse.
Har bara en bild just nu, men ska göra några mått vid tilfälle, men rett säker på att det er betydlig mer enn 19cm mellan dom två punkten mellan bom/sticka, sen får se på det övriga länkage.
Vid läge av stickan upp mot bommen er min Kesla svag, den orkar inte klappa i hop sticka/bom om bommen er i våg, men i "jobbläge" er stickan stärk tycker jag.
Min förra klenare kran (med enkelt utskjut) klappade i hop bom/sticka med en smäll så att säga. :o

Inte bästa bilden, men ska göra några mått och återkomma. (bara på roligt).
Jag gissar på mellan 25-27cm, men då kan knappast stagen vara typ 40cm :-ss
Vi får se, efter jag tatt några mått. :smile:

1580688833_20170127_134401.jpg

Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#622548 Fmv har 55cm slaglängd på kolven och M65an 65cm, hävarmen till länken är 36 på Fmv och 46 på M65an och bult mellan led o länk är 23cm på Fmv och 19cm på M65.
Kolven har jag för mej är av samma diameter.
Om jag viker ihop mohedan helt orkar den inte hålla uppe stickan helt uppe med 300kg arbro i rotatorn

   TS
Användarvisningsbild

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

stegmaster  
#622575 Då har jag kollat Keslan.
Jädrans va svårt det skulle vara och hålla mätbandet samtidig med att fota med mobilen. :-b
(Kollade uten mobilen så sifran vid varje bild er korrekt.)

1580722992_img_20200203_101642.jpg

1580722987_img_20200203_101741.jpg

1580722991_img_20200203_101725.jpg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).