Traktorer och processorer

Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

983 inlägg 330780 visningar 52 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#590716 Efter lite läckage problem med returen där jag nog behöver en ny T koppling för att få de 100% tätt.
Har väl aldrig varit ute att konan inte tätar på en retur om de är ordentligt draget :???:
Nåja en lite testrunda utanför portarna blev de så jag iaf kunde veckla ut dubbelteleskopet😁

   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

JohannesG  
#590736 Jag hade en 90° 3/4" koppling i bra att ha lådan som vid användning visade sig läcka ganska ordentligt, även den på retursidan. Så nog händer det.

Måste vara fantastiskt roligt att äntligen få se kranen röra på sig av egen kraft. 😀 👍

Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#590744 Ja de var skönt att äntligen få lite rörelse på den.
Borde nog vara plastskydd på kopplingarna när de ligger i lådan men denna var bara nermonterad från gamla montaget.
Lite meck när nästan alla riktningarna hade blitt växlade.
Högt upp till ventilen men de är bara skifta kablarna från A till B

   TS
Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

beas  
#590755 Kul att se .
Tror Valtra grön matchar Mohedakranens färger dessutom.

Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#590813 Tja annars får jag väl lacka om de gula till valtragrönt, de ska ju få sin Moheda färgmatchad annars 😉

   TS
Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#591499 Ja denna utsikten ska nog gå att vänja sig även om närsikten inte är som den har varit :roll:

Känns även som att de borde vara en svirvel med på slangarna upp till kranen.
Vid fulla svängar knyter sig slangarna, de är väl straffet för jag ville hålla slanglängderna nere.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

HannuRöj  
#591602 Det blir helt annat med svirvel i 3/4" slang.
Svängslang är nu 1/2"? Jag har bytt 3/8" slang i stället. 2K slang går bra. Finns strypningnippel i varje sylinder.
Du har byggt en bra och mångsidigt traktor. :-bd Du kan använda even jordbrukslyft nästan normalt. Om slang- och kabelbunt går bakom Jakefäste, blir det skadad av tryckstång.
:???: Har du ingen sikt på marken under fäste, eller är det snabbkoplingarna osv som syns från nedre fönstret?

Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#591613 Tanken var att den ska vara så allround som möjligt även om den till 95% kommer att rulla i skogen och som sagt efter första testet ute som är de nog vätska i framhjulen som gäller men i sida var de bättre än vad jag trodde
Har i princip flyttat tyngdpunkten bakåt men säkert lite neråt med.
Jo de hade varit en idé att byta till 3/8" på svängen, de hade sparat nån krona.
Såg att svirvlar som tål mer än 150bar kostar nästan 1000kr/st i 3/4" storlek och 1/2" något billigare.
Jag har inga slangar bakom Jake o knapp under heller iaf som kan bli i vägen för 3 punkten.
Den grövsta slanghögen är på den högra flaken på fästet där fördelningsventilen sitter så jag kan få fri cirkulerande eller flöde till kran/arbro eller till vagnsdriften.
Endel sikt har jag i nedre siktfönstret så draget borde synas lika mkt (lite) som innan men de är sikten 0,5 till 2 meter som försvinner med detta fäste.

   TS
Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#591769 Lite pyssel att vika ihop gamla kranen o få den på pall.
Till o med bultarna att fästa kranfoten i pallen behövde va längre till den gamle än till den nya :((

   TS
Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#591807 ...
Senast redigerad av getost91 mån 06 feb 2023, 16:22, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#591812 Vadå? Vill du sälja i paket med en Arbro? :d
Åkte in i maskinhallen nu iaf.
Står de kvar ångrar man sig inte för man sålt nått man ville ha senare...typ ångrar att jag sålde min 650 för ett struntsumma för många år sen :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

Bert1  
#591819 Vad ligger ett sånt jakefäste i för pengar ?

Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#591832 När jag köpte 58’
Men med tanke på kronans ras mot euron så kostar den nog mer nu 😱

   TS
Användarvisningsbild

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

stegmaster  
#591842
gnisten83 skrev:Står de kvar ångrar man sig inte för man sålt nått man ville ha senare...typ ångrar att jag sålde min 650 för ett struntsumma för många år sen :wink:

Grattis Gnisten, et fantastisk fint bygge du fått til, blir interresant att följa vidare. :-bd
Antar vi får se Arbro`n i spetsen på nya kranen snart, eller?

En sånn gubbe som vägrar sälja er jag med, jag köpar mycket "nya" prylar", men har veldig svårt att göra av med nåt.
För jag misstänker ochså att jag kommer ångra mig nån dag.
Och värre har det blitt med åren, då jag inte er lika beroande av friska pengar, så jeg behöver liksom inte sälja, för att kunne köpa nya prylar. 8)

Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#591846 Tackar :grin:
Jo arbron ska snart dit, håller på med lite div fästen för slang o snabbkopplingar nu.
Är de som kallas ekonomiskt oberoende att man inte måste sälja? :d

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).