Traktorer och processorer

Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

982 inlägg 329273 visningar 52 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmontage

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#585599 Lite modifierat behövs lite här o där, och endel är tungjobbat.
I morrn ska bakdäcken på igen och de är en rejäl brottningsmatch, 160kg vikt på fälgen och skogsdäck som har rätt rund skuldra som gör att de måste hållas varje cm de rullas annars välter dom direkt.
Ja lyftarmarna ska gå att använda fullt ut om man inte har pump o tank där bakformar då är de helt blockerat

   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmontage

Seb macahan  
#585602 Funderar lite kring Citat: -"de två returfilterna....." Men du kanske bara är extremt nojjig med ren olja 😉 De där många punkterna är roliga (eller är det bara så tråkigt att du sätter kran filtret och PTO-pump filter intill varandra...)
Är det Jake 700 eller 800?
Det är inte alls så att jag/vi är nyfikna på vad du gör där uppe i skogen.....

Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmontage

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#585609 De är 2 returfilter är orginal på traktorn, ett för yttre hydralik och ett för interna men de kommer ett till för kranen med oljan från frontpumpen 😉
Pto pump hoppar jag över även i fortsättningen.....
De är ett jake 600

   TS
Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#585750 Lite kapning av bryggan för att kunna leva upp till de nya trådnamnet :d
Såg nu att grundprofilen är 6mm som brast 2007 och då lades de dit ett 10 mm plattjärn på sidan som höll till i höstas och då kom de dit ett 20mm järn till som nödrep....

   TS
Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

alias  
#585791 @gnisten83:
Jag kanske har missat det tidigare i tråden, men har du skaffat en högre stubbe/kranpelare - eller är det något du ska ge dig på att modifiera i egen regi (tänker att du inte vill ha så låg kranpelare att du inte kommer åt att lyfta framför bakkanten på hytten)?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#585819 Nej du har nog inte missat nåt.
Kom fram till redan innan jag beställde jaken att nåt måste göras, förhöjningspelare, kapa o förlänga stubben eller byta stubben mot en längre.
De visade sig att Farmi hade längre stubbe på lager i Finland men kunde inte sälja direkt till mej utan skulle behöva ta de via nån av Nordfarms återförsäljare trots att dom inte säljer nåt av Farmis kranar/vagnar.
41’ ville dom ha, tydligen lite högt för killen på Farmi reagerade o kontaktade Nordfarm som svarade mej att jag kunde prova att pruta med återförsäljaren....

   TS
Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#585861 Mycket funderande hur grejerna ska få plats i lådan.
Tyckte ja hade massor av olika nipplar mm i mitt förråd men nu fattas alla möjliga o omöjliga roliga varianter.
2 flytlägesventiler och en till Arbron gör de knökafullt #:-s

   TS
Användarvisningsbild

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

Seb macahan  
#585907 Vart ska "lådan" bo? På bommen?
Har för mig att jag köpte nipplar och kopplingar och några små slangar för närmare 10' när jag byggde om mitt.
Nu är du så där "politiker" igen. Blev det någon ny stubbe? Jag vet ju vad du sa på gallringsdagarna -18........😁
Vad skulle den nya sliden tillföra som var på villovägar? Är det ls-hydraulik till Arbro'n? Men det har jag för mig att du redan har...

Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#585909 Nej LS hydralik har jag tyvärr inte och de dröjer säkert innan en sån pump hittar hem till mej :((
Små nipplar och slangstumpar kommer de gå åt enhel del av så 10' räcker nog inte här, funderade på att köpa en slangpress men de stupade lite på att jag har 3 olika gängsystem på mina grejer.
Ventilen som var på villovägar är till vinchen, ett sjunde slid i kranventilen, nu när bägge ska upp på kranbommen.
Jo efter mycket funderande så blev de en ny pelare

   TS
Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#586199 Den lilla lådan på plats men alla returer är knepigt att få till.
Pga att jag har hpco (serienippel) på paketet får jag en retur i fel ände på ventilen med som är i vägen hur jag än vänder vinkeln :roll:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

Fredi  
#586202 Snyggt jobbat :-bd Vilken funktion har du kopplat till sektionen längst till höger eftersom du har strypnippel med ganska litet hål där?

Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

Brorsan  
#586203 Sätt 2 vinklar efter varandra eller bocka till ett hydraulrör så det passar utmed paketet.

Användarvisningsbild

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

ss0803  
#586204 Ny Moheda!

Vilken storlek blev det?

Användarvisningsbild

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

källshult  
#586210 Det här blir ju spännande att följa . Bara mata på med bilder

Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#586216
Fredi skrev:Snyggt jobbat :-bd Vilken funktion har du kopplat till sektionen längst till höger eftersom du har strypnippel med ganska litet hål där?

De är svängen som ligger i den sektionen, egentligen är strypning en rest efter de gamla paketet som var ett hydralservo.

Ja hydralrör hade varit en bättre lösning som jag knappt inte provat på innan.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).