Traktorer och processorer

Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

982 inlägg 329284 visningar 52 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmontage

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#528970 Ja nu är de dags att skota ut resten av baggaträden, har roat mej med att röja istället nu när de varit nerplockat.
Har väl förlorat 2,5-3 arbetsdagar på raset, men fick roa mej med 535an istället 😉

   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmontage

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#546324 Kollat på konstiga vinklar på boggin innan och såg att hylsan till boggilagringen släppt.
Har vänt o vridit på vaggan men lyckas inte trä ut den utan skära bort nåt :???:
Lite knepigt att svetsa på plats lutande 45gr neråt 😈

   TS
Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmontage

Forestboy  
#546333
gnisten83 skrev:Dagens insats, lyfta upp kranskrället och sno ihop el o hydralik igen.
Nästan ett heldagsjobb, hjälpe bara sambon en stund med inkörning av hennes hingst, hästen alltså :mrgreen:
Vilken ras på hingsten?

Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmontage

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#546336 Gotlands russ, sambon är ordf för svenska russavelsföreningen

   TS
Användarvisningsbild

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmontage

källshult  
#546340 Har gjort så på min gamla 13 ton moheda byt lager och det var ett jädra arbete att få ut hela axeln och lika mycket jobb att få tillbaka den . Vi var två stycken att slå med slägga som skiftade att slå

Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmontage

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#546344 Nej axeln var lätt att få ut, haken är att jag inte kan trä ut vaggan tror att de kommit dit ett extra plattjärn i innerkanten så jag får inte ner vaggan

   TS
Användarvisningsbild

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmontage

källshult  
#546347 Det var inga problem med min att få väck vaggan problemet var på den att hålen inte var centrerad

Användarvisningsbild

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmontage

Seb macahan  
#546483 @Gnisten83, du verkar ha turen på din sida denna säsongen! :???: lider med dig. Känner igen det alldeles för väl, och i alla fall jag brukar komma i funderingar varför man ska vara så envis o vara självverksam. Som tur är går det över när allt har lagt sig och på något magiskt sätt har man glömt hur det känns o ha olja upp till armbågarna och kläderna luktar svetsrök och kapskiva. Men för de flesta som är i skogen så vet vi innerst inne att det är aldrig långt borta tills vi är där igen, dock kanske inte så dramatiskt som du blivit drabbad.
För din och andras förtröstan kan jag delge min syn igår. Var nere hos min Åf och skulle justera bromsverkan på bromspedalen i bakvänt läge. Inne i verkstan stod en "ny" traktor 1300tim helt delad i väldigt många delar. Något skims och synkring som blitt fel så hela växellådan hade börjat slira och successivt "ätit" upp sig själv. Såg DYRT ut.... För den påläste behöver inte nämnas vilket fabrikat verkstan servar och lagar :shock: . Men o andra sidan har jag en vän med en mörkröd som råkade ut för samma sak förra året. Då ska man vara glad att man har en brusten takplatta och boggi axel....

Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmontage

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#546503 De är lugn med vagnen @seb, de är min pensionerade skogsvagn som jag skulle försöka fixa till.
Har haft tippflakkassetten på denna numera

   TS
Användarvisningsbild

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmontage

Seb macahan  
#546508 Ahaa, tyckte det såg väl skitigt och slitet ut för o vara den nya. Men hade inte hundra koll på hur ny den nya var.

Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmontage

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#546551 Den nya är väl 3år o denna är från början av 90talet så den har väl all rätt att se lite hängig ut nu 😉

Inte kul att kolla på en maskin av samma modell som man själv har som växellådan havererat i på så få timmar, kan väcka tvivel om de händer på mer än en...

   TS
Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmontage

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#546632 Vilja våld o vaselin löser tjuriga detaljer :mrgreen:
Frågan är om de hjälper att lägga en plåt utanpå och lägga ut nån DM åt båda hållen när de inte blir mer än 1cm ovan o under lagringen eller jag bara ska pressa upp o svetsa direkt i vaggan?

   TS
Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmontage

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#548235 Tja nu sitter axelröret fast i bägge ändar igen.
De var väl mer glapp i lagringen än jag märkte från börja men till tippflaket får de duga tillsvidare. Innan jag ger mej på andra sidan väntar jag bara få hem däcket med smygpunka igen

   TS
Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmontage

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#553179 Funderade innan om de skulle bli problem med att ha 70cm mellan grind o 1a banken men de funkar både med fallande massaved o timmer, 255 kubb :d

   TS
Användarvisningsbild

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmontage

ananders  
#553182
gnisten83 skrev:Funderade innan om de skulle bli problem med att ha 70cm mellan grind o 1a banken men de funkar både med fallande massaved o timmer, 255 kubb :d


Gott & blandat. :mrgreen:

Så du har flyttat fram grinden?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).