Sida 1 av 1

Svårstartad Zetor 4340 - bränsleproblem

Postat: sön 20 maj 2012, 09:18
av hala
Jag har haft startproblem med en Zetor 4340. Bränslet rinner tillbaka till tanken så man måste pumpa med handpumpen många gånger innan start. När jag läser olika inlägg verkar detta vara ett vanligt problem på inte bara Zetor. Svaren man får är att det är luftläckage i systemet men i bland är det omöjligt att upptäcka. När diesel sätts under visst “vakum” som I sugledningen frigörs alltid luft som samlas i fickor i systemet. Många löser problemet med en elektrisk matarpump så slipper man handpumpa.

Min lösning är att koppla in en “Tigerloop” bränslevakt och avluftare så slipper man dessutom returledningen till tanken. Returen går till Tigerloopen och denna suger endast så mycket diesel från tanken som förbrukas av motorn. Denna lösning kommer från en ”Zetorguru” i Finland som installerat detta på mängder av traktorer.
Tigerloop är en svensk produkt som används vid oljebrännarinstallationer och säljs av Tigerholm AB

För mig fungerar lösningen klockrent och till och med efter en vecka startar traktorn på alla cylindrar direkt. Inte ens en tendens till att vara svårstartad.

Jag presenterade lösningen på ett Zetorforum utan att få en enda kommentar så lösningen är förmodligen inte riktigt rumsren och inte heller mekanikermässig.

Se bilder på länken
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 911#372911

Är det någon som har någon ide varför alla forum tystnar och fryser ut min lösning.
Hoppas detta kan hjälpa någon

Hazze

Re: Svårstartad Zetor 4340 - bränsleproblem

Postat: sön 20 maj 2012, 09:27
av Blivande snickare
Det där var ju en fiffig idé!

Om det var på ett finskt Zetor forum så behöver du inte bry dig om utfrysningen, finnarna är bara avudsjuka för att dom inte kom på det här först :mrgreen: .

Re: Svårstartad Zetor 4340 - bränsleproblem

Postat: sön 20 maj 2012, 09:48
av Slurfi
Folk svarar inte alltid på allt. Ingen konspiration helt enkelt.

Re: Svårstartad Zetor 4340 - bränsleproblem

Postat: sön 20 maj 2012, 18:03
av Mikael
om du vill kan du ju beskriva delarna lite mer för jag undrar vad det var för något som det stod BOSH på för något.
Berätta gärna vad delarna kostade också.

Här är det inte brist på intresse, välkommen till Skogsforum!

Mvh Mikael.

Re: Svårstartad Zetor 4340 - bränsleproblem

Postat: sön 20 maj 2012, 22:03
av hala
Tack för svaren

Från tanken går slangen via ett vanligt bränslefilter och sedan till Tigerloop in. Från tigerloopen ut går en slang till matarpumpen. Den det står Bosch på är handpumpen. Jag har tagit bort förfiltert med glasbehållaren som sitter på matarpumpen och som alltid är en källa till luftläckage. Det filtert jag monterade före Tigerloopen gör samma jobb. Från injektorpumpens/ spridarnas retur går en slang tillbaka till Tigerloopen.
Tigerloop kostar ca 700 kr och dieselfiltret ca 350 hos Olssons i Ellös, ett vanlig 296 filter med vattenavskiljare. Tigerloopen säljs av välsorterade VVS-firmor och klarar ett flöde på ca 100 l/tim i loopen. Systemet blir som en bonus helt självavluftande på en Zetor men borde fungera på de flesta dieselmotorer. Jag har även sett systemet monterat i bilar.

Mvh Hazze

Re: Svårstartad Zetor 4340 - bränsleproblem

Postat: sön 20 maj 2012, 22:25
av rokon
Hej kul med en Zetor 4340 ägare, det är inte så många sådana ägare i Sverige, den modellen tillverkades ju under några svåra år för Svensk ekonomi då de flesta i Sverige knappast gjorde några investeringar. Högt ränteläge efter ett fruktlöst försök att försvara den svenska kronans värde av Carl Bild.
Då ej så många äger en sådan traktor så attraherar rubriken ej så många.

Jag har också en Zetor 4340 en bra traktor tycker jag, men ett känt problem för driftstörning på den är en 90 graders krök på dieseledningen där den kommer upp ur tanken och därefter är det ju en gummislang och bränsleslangarna på den modellen var av undermålig kvalite med sprickbildning som följd, alltså demontera tank byt samtliga slangar och se till att kröken rensas. Problemet är känt och omnäms på Zetor worlds forumet. Det är ju även en säkerhetsaspekt att tänka på.