Traktorer och processorer

Värdeminskning

5 inlägg 4680 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Värdeminskning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12927 Finns det någon har som har någon uppfattning om hur värdeminskningen för en traktor ser ut.

Om jag tex köper en traktor för 100.000:- (4WD) hos en firma, och säljer tillbaka den dagen efter, antar jag att jag skulle få ca 85.000:- för den. Är det rimligt?

Om jag sedan kör den väldigt lite, säg 500 timmar på fem år, vad är den då värd (om vi bortser från inflation)?

Jag inser att det är väldigt löst frågat, men jag försöker få en hum om minskning i värde. Köper man en bil för 300.000:- är den värd hälften efter 3-4 år, men så illa är det väl inte med traktor?

Förresten, denna såg fin ut. Rätt pris?
http://www.blocket.se/vi/13989706.htm?ca=15_s



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback
björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12935 Så länge en traktor i den prisklassen är hel så håller den nog värdet till 100% +- 20%(i absolut krontal), åtminstone de mer etablerade märkena. Rasar växellådan eller motorn blir det en annan historia...

Fiaten ser omlackad ut vilket gör att den ser ut som ny på det avstånd kortet är taget. Den kan ju vara fin även på närmare håll, men det vet man inte...
Är den i OK bruksskick så är ju priset helt rätt tycker jag.

/Björken

Avatar Fallback
Boden  
#12936 Har en Fiat 580 DT. Har haft den i 12 år och den har hållit värdet med 100%.
Priset i annonsen ligger på normal nivå om traktorn är i bruksskick.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12961 Spänannde, det är inte alls säkert att en traktor för 100.000:- är en usel affär.

Boden, är du nöjd med den?

   TS
Avatar Fallback
Boden  
#12974 Mycket. Det kanske inte är världens bästa traktor med tanke på arbetsmiljön i hytten, reglagens placering mm. Jag tycker att den är driftsäker. Hittills har jag endast fått byta koppling, startmotor och hydraulpump (pga kavitation). Den har mycket bra markfrigång jämfört med andra traktorer, det är få gånger som jag har hängt mig på bukplåten. Jag har heller inga problem att dra 8-tons vagen i skogen. På landsväg i uppförsbackar är den lite klen.
Något jag stör mig på är att endast är 3:ans och 4:ans växel som är synkade.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).