Traktorer och processorer

Processor eller miniskördare

19 inlägg 20097 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
PelleT  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16787 Den stod jag och dregglade över på skogsElmia...

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild
Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19714 Är det många av er som kör med processor till traktorn?

Tycker de verkar ganska dyra, och att man måste köra ganska mycket för att det skall löna sig. Steget till en begagnad skördare känns inte jättestort.

Vore kul att höra mer om era erfarenheter av processorer.

//.D

Avatar Fallback
Tegarn  
#21441 Har kört Vimek G30 några år och det funkade ganska bra.Man kunde ju hugga hela dan utan att bli trött och när man bröt för dagen hade man inte den tunga brosslingen kvar.Felet med den var att den la virke för långt ut i vägen så man fick köra över vältorna när man skulle skota fram och att det inte funkar sedan snön blivit för djup.Ett annat moment som är besvärligt är att man måste flytta traktorn hela tiden för att hitta luckor att vincha i utan att skada kvarvarande träd.Bäst var det om en fällde och hjälpte till med vinchningen och traktorflyttningen.Har för egen del skaffat en gammal gallringsskördare också så man kan hugga även sedan snön lagt.Jordbrukstraktorn med vagn sålde jag och köpte en gammal skotare istället då nacken sa ifrån pga den dåliga körställningen.

Avatar Fallback
getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21476 vi kör med en gammal svart niab , funkar helt ok och är en enorm skillnad om man jämför med motorsågen, har kört helahösten och vintern nu och är nöjda med den .,.
var en riktigt billig maskin ca 45 t kr , har dock packat om kolvarna och bussningarna i kvistknivarna,
som någon sa tidigare så kan den hoppa över någon riktigt liten kvist, ca 1 kvist på 3-4 träd, alltså nästan ingenting alls, dock endast när det är varmt ute, kallt väder är det rena drömmen å köra, alla kvistar försvinner direkt,
kan ta grovt också, men vi har inte kört grövre än ca 25-30, annars känner det på grejorna lite väl mycket,

med stegmatare går det även att köra krokigare träd, dock kan den hoppa över någon kvist då och då , men med en vanlig processor så går det inte alls bra, .
väger ca 900 kg, sitter närmare traktorn än en processor så det blir ju inte fullt så baktungt, 300-400 kg fram så går 650in fint i skogen.

niab s stegmatare har ju en arm som går ut och drar in stammen till maskinen , , mycket bra att ha när man har kört ca 5-7 träd och det börjar bli en hel del ris , kan då flytta bort riset dit man vill ha det, max längd är ca 2 meter från maskin. ser ut å va ett helvete för dom hypromaskiner som får riset precis där man skall ha upp nästa träd.

armen är MYCKET bra att ha då man vinschar in dom allra grövsta eftersom att vinschen annars kan dra tills traktorn ligger´,, slarvade med det och var mycket nära för några veckor sedan,
radiostyrd vinsch i olika utföranden finns på alla tror jag. vi har också ett snört att dra i som styr vinschen om man inte litar på radion, använder det vid dom allra grövsta.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).