Traktorer och processorer

Trepunkt montert tømmerklo til traktor.

5 inlägg 7283 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Trepunkt montert tømmerklo til traktor.

Baltus  
#165702 Er det noen,,,,, som har erfaring med terpunktsmontert tømmerklo til landbrukstraktor!?
type "lilleseth" el. for framkjøring av virke/ ved fra skog.
Ønsker ærfaringer, kommentarer/ ideer.

Baltus.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Trepunkt montert tømmerklo til traktor.

zeetorg  
#165808 Jag körde lite med en sådan innan jag skaffade huggarvagn.

Jag tycker att det fungerade ganska bra bara man planerade huggningen lite grann.
Hugger man inte så mycket och har korta transporter så är det ett nog så prisvärt alternativ tycker jag.

Jag körde ut hela träd och då får man ju inte ha för skarpa kurvor förståss.
Det är en fördel om man har hydraulisk sväng på gripen när man skall lasta eftersom gripen annars gärna far åt det håll det lutar.
Jag använde även vinsch och drog ihop med för att det skulle vara lättare att komma åt virket.

Avatar Fallback

Re: Trepunkt montert tømmerklo til traktor.

Rolfo  
#167369
Baltus skrev:Er det noen,,,,, som har erfaring med terpunktsmontert tømmerklo til landbrukstraktor!?
type "lilleseth" el. for framkjøring av virke/ ved fra skog.
Ønsker ærfaringer, kommentarer/ ideer.

Baltus.


Hei Baltus,

jeg var lenge inne på samme funderinger. Men kom til at ei vinsj løste mitt behov. Fordelen med vinsj er at når stokkene er dratt inn kan du kjøredirekte til lunneplassen og legge dem fra deg uten at mellomlagring er nødvendig. Hvis du av en eller annen grunn har stokker lunnet sammen og må flytte dem, kan en slik 3 p gripklo ha noe for seg. Du har vel sett de amerikanske skidderne som har en slik kjempesvær klo hengende bak, men trærne der er jo så store at de tar bare ett tre eller en bit av et tre i gangen. Ellers har jeg sett slik klo i bruk i Østerrike (på bilde altså).
Men mi erfaring er at vinsj er best.

Rolfo

Avatar Fallback

Re: Trepunkt montert tømmerklo til traktor.

Baltus  
#169419 Hei Zeetorg og Rolfo!

Takker for svar.

Har sjølv alltid brukt vinsj, å trekt virke fram på snøføre med den, Å det er såklart enkelt og rimelig.
Men nå finnes her ingen snø lenger, og sist vinter (2010-11)så var det ein del problem her med "iskjøving" i grøfter og renner.
Så eg tok og pigga eindel grøft, å la denne massen i vegen.
Det var bra veg, men når eg så skulle dra virke, så blir det ein god del av denne "flisestein" sittande fast i borken på stokkane.
Å det er ikkje så bra for saging og/eller vedmaskin.

Har leigd ein til å prøve seg med tømmerhenger, men det vart tildels for bratt for han, til å nå inntil alt virke som eg hadde hogd med stegmataren.
Så defor tenkte eg det kunne vøre ein ide: - å bruke litt meir tid å arbeid på å leggje opp passelige "velte" når eg arbeidar med stegmataren,- å så kjøre det ut med ei 3p klo!?

   TS
Avatar Fallback

Re: Trepunkt montert tømmerklo til traktor.

Rolfo  
#169621 Hei Baltus,

ja da har du tenkt på det meste og jeg tror at ei slik bakmontert klo kan være godt egnet til formålet ditt når du ikke kan slepe virket. Jeg så ei østerrisk løsning der kloa var hengt opp i en kort kjetting på en bom/arm. Da vil lasset svinge fritt i kurvene og du trenger ikke tenke på å ha hydraulisk sving på bommen. Det blir en god og rimelig løsning tror jeg.

Hvis du søker på forstzange får du fram mange tyske/østerriske modeller. Her er en

http://www.duevelsdorf.de/de/pdf/Forstzange_DFZ.pdf

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).