Traktorer och processorer

Lamborghini

16 inlägg 22034 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lamborghini

bjorsv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12364 Är det någon som har erfarenhet av märkets modeller med skogsutrustning. R2 och verkar vara smidiga men är det nåt att ha?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Lamborghini

bjorsv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12572
bjorsv skrev:Är det någon som har erfarenhet av märkets modeller med skogsutrustning. R2 och verkar vara smidiga men är det nåt att ha?


Är det ingen som känner till nåt om dessa traktorer??

   TS
Avatar Fallback
Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12575 Nja jag har hört en hel del läskiga historier om Lamborghini. Mer tid pa verkstan än pa akern osv. Drivaxlar som gatt av, och växellador som rasat..
Skulle satsa pa nagot annat om jag vore du..

(Sitter med en dator utan a med prick över..)

Avatar Fallback
bjorsv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12587
Jesper skrev:Nja jag har hört en hel del läskiga historier om Lamborghini. Mer tid pa verkstan än pa akern osv. Drivaxlar som gatt av, och växellador som rasat..
Skulle satsa pa nagot annat om jag vore du..

(Sitter med en dator utan a med prick över..)


Tack för inlägget, misstänkte något åt det hållet. Jag har talat med 2 försäljare av Lambo och båda undvek duktigt att tala om märkets egna kvalite.

   TS
Avatar Fallback
Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12603 Nu var det ett par ar sen jag hörde nagot iofs, dom kanske har bättrat sig. Detta rörde sig dessutom om lite större modeller,ca 150hk. Men ända det later ju inte sa värst..
Den ena som jag pratade med satt och plöjde och plötsligt hördes ett tydligt "pling" och sen for traktorn ur faran och blev staendes. En drivaxel bak var av.. Samma traktor rasade växelladan senare sa den fick lyftas pa trailer för ännu en resa till verkstan.

Avatar Fallback
björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12606 Haverihistorier finns nog om alla märken.

Vill minnas att det fanns någon här som köpte en begagnad Lambo eller möjligvis Same och var nöjd med det.
R2 låter som du tänker köpa nytt? I så fall tycker man att säljaren borde kunna lämna referenser på kunder som du kan prata med för att få deras synpunkter?

/Björken

Avatar Fallback
bjorsv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12615
björken skrev:Haverihistorier finns nog om alla märken.

Vill minnas att det fanns någon här som köpte en begagnad Lambo eller möjligvis Same och var nöjd med det.
R2 låter som du tänker köpa nytt? I så fall tycker man att säljaren borde kunna lämna referenser på kunder som du kan prata med för att få deras synpunkter?

/Björken


Hej, tack för ditt inlägg. Nog är det så att alla traktorer kan gå sönder. Servicenivå och körstil påverkar säkert i enskilda fall.

Vissa märken verkar dock generellt hålla lite bättre än andra.
Nytt är en fundering av flera och då känns Valtra naturligt val men så bestämde jag mig för att kolla lite bredare och Lambo R2 verkar fin på pappret. Men när man kollar runt verkar det finnas riktigt få ute på marknaden och då mest stora som säljs och då relativt billigt jämfört med andra märken i sina segment. Mindre Lambo(65-90hp) är extremt ovanliga som beg och då blir jag lite fundersam, är det få sålda och i så fall varför eller är alla ägare så nöjda att dom inte säljer.

   TS
Avatar Fallback
björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12622 Tror att det till viss del är moment22, finns det få återförsäljare, verkstäder och sålda traktorer är det ju svårare att sälja nytt också.
Krävs nästan att t.ex. Lantmännen maskin plockar upp ett nytt märke om det ska komma in på marknaden.
Har du nära till någon som säljer delar till och lagar Lambo så kan det säkert vara ett bra val.
Sen är det väl så att Lambo är ett märke i den lägre prisklassen, men ändå så har jag svårt att tro att de skulle överlevt om de tillverkade alltför haveribenägna produkter.
Det är ju inte på något sätt så att Valtra är heltigenom felfria och supersmidiga traktorer, men märkets närvaro på marknaden gör att många väljer dem ändå. Inte minst pga andrahandsvärdet...

/Björken

Avatar Fallback
rca1959  
#14678 Funderar själv på en Lamborghini, R2 Classic Forest (vändbar stol). Vad jag kommit fram till så säljs R2 modellen under olika namn av ägarna, Same Deutz-Fahr Group. deras varumärken är:
Deutz
Same
Lamborghini
Hürlimann

Lamborhini R2 verkar vara samma som:

Deutz ???
Same Dorado
Hürlimann XA

Nån som vet mer?

Avatar Fallback
rca1959  
#14684 Hittade Deutz motsvarigheten.

Lamborhini R2 verkar vara samma som:

Deutz Agroplus
Same Dorado
Hürlimann XA

Nog borde det här vara en hyfsad traktor?

Avatar Fallback
Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17380 Har en Lambo själv och använder den bland annat i skogen..Jag tycker att den funkar bra...Bra hydraulik och gott om låga växlar..
Sen funkar det ju bra på kvinnor att säga att man faktiskt äger en Lamborghini.. :)
Att det sen är en traktor, är ju en annan sak..

Användarvisningsbild
Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17384 Vet om en som hade en Lambo för ett antal årsen... han var tvungen att byta, för den var inte pålitlig.... Lite klena konstruktioner Osv....
Sen om det var traktorn eller om det är hans lite hårdare körstil vet jag inte....

Avatar Fallback
Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17403 Jag har ägt min lambo i snart tre år och kört ut ca 1500 m3 plus div. olika annan körning och den har har funkat utan något som helst mankemang.
Men visst...jag är nog ganska försiktig i min körning...har ingen lust att reparera maskiner hela tiden..Det ger vare sig några pengar elller bra nerver.. :)

Avatar Fallback
Super hemlig  
#17983
Jesper skrev:Nu var det ett par ar sen jag hörde nagot iofs, dom kanske har bättrat sig. Detta rörde sig dessutom om lite större modeller,ca 150hk. Men ända det later ju inte sa värst..
Den ena som jag pratade med satt och plöjde och plötsligt hördes ett tydligt "pling" och sen for traktorn ur faran och blev staendes. En drivaxel bak var av.. Samma traktor rasade växelladan senare sa den fick lyftas pa trailer för ännu en resa till verkstan.


Får känslan av att det kan finnas med ett ägar eller förarfel i den här historien. Eller bara startade det med fjäder som jesper säger och nu när det skrivs på internet så är det en hel hönsgård.
Det är fullt möjligt att allt detta hänt. Man ska också tänka på att man kan hitta sådanna här historier om alla traktor märken.

Avatar Fallback
Forsgren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18759 På vår gård har vi för tillfället en Lamborghini Sprint (Same Dorado) 85, en Same Silver 90 en Same Laser 110, en Same Rubin 150, en Lamborghini Champion 150, Fendt Xylon 140hk och så har vi haft ett par äldre Same som bytts bort mot nyare..

Dom större haverierna vi haft är: lager i en växellåda på Rubin, anledningen var att en hydraulmotor på dyngtunnan gick sönder och oljan i växellådan försvann (samma olja till hydraul som låda, en nackdel)..
Det andra var att vevaxeln på Campion gick i två delar, den traktorn hade vi köpt begagnad så vi vet inte hur den skötts tidigare, och efter efterforskningar så har vi fått reda på att dom tidigare ägarna hittat en lös bullt i oljetråget, det hade då "fixats" på garantin, men antagligen hade det hunnit hända något med motorn som visade sig senare.
Annars har inte vi råkat ut för något att tala om..

Same är ju ett litet märke i sverige så andrahandsvärdet är nog inte det bästa, den bästa affären gör man nog om man lyckas hitta en bättre beg. men så är det väl alltid.

Nästa traktor blir antagligen av något annat märke om jag får bestämma, mest för att det känns lite som om Same stannat i utvecklingen, iaf när det gäller traktorer kring 200 hk verkar Fendt eller MF lite "roligare" med mer elstyrd hydraulik och steglös transmission osv. Men även same verkar ju komma med det på dom senaste modellerna..

Men som traktor i skogen lär ju Valtra vara bland dom bättre känns det som, dom är ju så "rena" på undersidan, Same har bla broms även på hjulen hjulen fram vilket gör några slangar extra som kan gå sönder. Jag antar att dom fortfarande har det iaf.
Och så skall man nog kika på hur golvet i hytten ser ut, om det är plant eller inte, om man nu tänkt sitta baklänges.

Så är det något ni undrar om Same/Lamborghini -86 till typ -02 så är det bara att fråga.. 8)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).