Sida 1 av 1

Fri retur på Volvo BM

Postat: mån 13 feb 2012, 20:51
av BjornE
Hei, har en Volvo BM 2254 (samme hydraulikk som 500). Denne har et dobbeltvirkende uttak og ett enkeltvirkende. Men jeg trenger også en fri retur på hydraulikken. Noen som har erfaring i å ettermontere det?
hydr.gif

Re: Fri retur på Volvo BM

Postat: mån 13 feb 2012, 21:23
av espena
Jada. Jeg monterte fri retur på en Volvo 2204 i fjor sommer. For å kunne hjelpe naboen med rundballpakking. Det jeg gjorde var jeg byttet ut det lokket der du fyller på olje med en hurtigkobling. I dette tilfellet gitt det greit å ha den stikkende rett opp, det var en hann-kobling. Men det er mulig å få alle slags vinkler og bend. Nå husker jeg ikke dimmensjonen på gjengne i lokket, men det finner du ut ;)

Husker jeg rett er hullet i girkassen kon, så vær litt forsiktig når du drar til.

Re: Fri retur på Volvo BM

Postat: mån 13 feb 2012, 21:29
av BjornE
Hei, har tenkt på dette som en mulighet. Har du da borret hull i påfyllingsskruen/-lokket og gjenget opp? Eller bare borret hull og satt i en form for pakning, evt sveiset? Eller har du fått tak i en eller annen ny skrue med en form for gjennomføring?

Re: Fri retur på Volvo BM

Postat: mån 13 feb 2012, 21:35
av espena
Jeg byttet ut hele lokket. Fikk tak i rørdeler med samme type gjenger hos AEO. Kan få tatt et bilde imorgen.

Re: Fri retur på Volvo BM

Postat: mån 13 feb 2012, 22:32
av Röjkvist
Jag har också bytt ut locket mot en snabbkoppling.
Används när jag kör vedklyven med traktorn

Re: Fri retur på Volvo BM

Postat: tis 14 feb 2012, 20:50
av espena
Har snødd noe jævlig her i dag, så har ikke fått tatt bilde. Men mener å huske at det du trenger er 1 tom utvendige gjenger med overgang til utvendige gjenger. Hvilke utvendige gjenger du trenger avhenger av hvilken dimmensjon du har på hurtigkoblingen din. Hør på Felleskjøpet, de solgte disse traktorene i sin tid.

Re: Fri retur på Volvo BM

Postat: ons 15 feb 2012, 21:04
av BjornE
Hei, takk for alle svar. Har bestilt gjennomføring, pakninger og hurtigkopling hos økonomideler. Så det ender nok med at jeg borrer hull i eksisterende lokk og monterer gjennomføring + hurtigkopling. Skal ta et bilde og legge ut når fikset, men det tar nok et par uker. Takk igjen.

Re: Fri retur på Volvo BM

Postat: ons 15 feb 2012, 21:37
av volvo_buster
Skummar inte oljan då???

Re: Fri retur på Volvo BM

Postat: tor 16 feb 2012, 13:51
av BjornE
volvo_buster skrev:Skummar inte oljan då???


Er det noen andre som har erfaringer eller synspunkter på det? Og hva er i så fall konsekvensen?

Kunne vært greit å vite før jeg gjør noe.

Re: Fri retur på Volvo BM

Postat: tor 16 feb 2012, 18:42
av volvo_buster
BjornE skrev:
volvo_buster skrev:Skummar inte oljan då???


Er det noen andre som har erfaringer eller synspunkter på det? Og hva er i så fall konsekvensen?

Kunne vært greit å vite før jeg gjør noe.



bara en tanke!

OM nu oljan fyller på i toppen med fritt flöde borde det bli en himla massa skum, med följden av att oljan får en massa luft i sig.

Re: Fri retur på Volvo BM

Postat: tor 16 feb 2012, 19:29
av pla1
Det lär bli mycket skum skulle jag tro om oljan får spola fritt från locket och ner.
Men, montera en slang invändigt från locken ner i tanken så är ju det problemet löst.

Vet inte hur det ser ut på en BM 2254 men borde det inte redan finnas en fri retur från ventilblocket som man kan koppla in sig på?

Re: Fri retur på Volvo BM

Postat: lör 25 feb 2012, 19:42
av BjornE
Da har jeg fått montert fri retur i påfyllingshullet. Det ble en ny skrue, slik at jeg slapp å borre hull i det originale lokket. Har ikke montert på slange som går ned i tanken (ennå). Kjørte ut ett lass med massaved i dag, krana fungerte fint. Samme gjorde svingen på bommen som nå sitter på det dobbeltvirkende uttaket.

Kommer til å teste ut litt fremover, men så lenge jeg ikke merker noe på hydraulikken (bremser, kran, etc.), så kommer jeg ikke til å montere innvendig slange ned i tanken.

Legger ved et bilde.
fri retur.gif
Hadde oprinnelig tenkt å montere et 90 graders bend på fri retur koplingen, men ble anbefalt å la være da oljen blir varmere enn nødvendig.