Sida 2 av 2

Re: Dieselförbrukning vid landsvägskörning

Postat: ons 02 nov 2011, 19:45
av ÅsaNisse
Valmet 6200-99 Hi tech med turbinkoppling =8,5 liter/tim vid 40 km/tim ger ca 2,1 liter per mil.
Det är mest varvet som avgör förbrukningen, med liten ökning på belastning.
Körning i skog med huggarvagn och griplastakran ca 3 lit/tim.

Re: Dieselförbrukning vid landsvägskörning

Postat: ons 02 nov 2011, 22:03
av mixter1
2,1 liter milen är ju 1.2 litern mindre än på zetorn, körde du med något bakom eller var det helt tom traktor som gav den förbrukningen? 6200 ligger väl på 80 hk? då är det ju dess utom nästan 20 hk mer än zetorn. varvtalet blir ju helt klart högt då man kör landsväg och vägen är fin, men i mitt fall så var det endast körningen mellen hemmet och traktorägaren som tillät detta, under vedkörningen var det väldigt måttliga varvtal pga. vägens kvalite. om man skulle ge sig på att leta en felkälla om det finns någon, skulle igensatta bränslefilter kunna ge en svag och törstig traktor? det jag reagerade på är att jag tycker att traktorn saknar vrid och styrka, tror inte man klarar ens en måttlig stigning med tom traktor utan vagn utan att behöva växla ner minst en, kanske två växlar. zetorn har ju portalaxlar det ger en bra frigång i skogen men skulle man kunna härleda effektförlusten till en sådan konstruktion?

Re: Dieselförbrukning vid landsvägskörning

Postat: fre 04 nov 2011, 18:52
av ÅsaNisse
En vagn med ca 4 ton bakom men ganska plan väg med små backar. Nedväxling på snabbväxeln behövs dock någon gång.
Portalaxlarna tar helt givet energi då det är ectra kugghjul och lager som ska snurra. Sen är det vär också så att öststatarna har inte samma teknologi som västeuroperna.
Dessutom är en liten motor hårt belastad och drar max effekt oftare än en större som kan jobba på 75% när du har max.Finnarnas motorer funkar fint om man undantar att de väsnas väldigt mycket.( Hård gång på tomgång)

Re: Dieselförbrukning vid landsvägskörning

Postat: fre 04 nov 2011, 19:34
av mixter1
Ja, jag tor nog att jag avskriver ev. felsökning och konstaterar att öststats smide i kombination med större transmisionsförluster troligtvis är vad som tar kraft och bränsle, är tur att det är sällan som jag behöver låna den, bäst är ju min mf 135 som nästan nöjer sig med att lukta på korken. angående ljudnivå så låter min 20 år gammla valmet 305 som en mercedes som rullar med avslagen motor i jämförelse med zetorn :lol:

Re: Dieselförbrukning vid landsvägskörning

Postat: tor 27 sep 2012, 11:32
av Trollet
Gjorde ett test i dag angående diselförbrukning körde 3 mil sammanlagt halva sträckan tomme halva med 6 ton grus och då gick det åt 6 liter disel.
Totala vikten var 11 ton med lass.
IM000114.JPG

Re: Dieselförbrukning vid landsvägskörning

Postat: lör 17 maj 2014, 17:01
av hlb
Från tråden ecobox. A95 98 hkr med 11 ton grus. Totalvikt 17 ton. 3,68 l/mil kalibrerat.

Re: Dieselförbrukning vid landsvägskörning

Postat: mån 19 maj 2014, 17:54
av Famag
Claas Ares 697 reducerat varvtal 1850 varv 42 km tim 6,2 l / mil landsväg utan belastning.
1500 varv 30 km tim 4,4 l / mil landsväg utan belastning.
Med 9m harv 10 km tim 28 l tim.
Plöjning 5 skär 7 km tim 21 l tim.