Sida 4 av 9

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

Postat: tor 24 jan 2013, 14:10
av gnisten83
Jag tänkte fixat bromsen med stag eller vajer bort till handbromsaxeln, är liknande konstruerat med original twintrac. Sedan ersatt staget till handbromsspaken med vajer så inte den blir påverkad av pedalen

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

Postat: tor 24 jan 2013, 14:21
av Gäddviken
Jag har funderat på en "driftinghandbroms"t ex. http://www.blocket.se/goteborg/Hydrauli ... 238226.htm
finns även spärr . Men va tusan har dom för ventil/t-rör för att få bromsvätskan att gå åt rätt håll? På valtran är det väl en cyl o separat krets för varje bakhjul , fast vid närmare eftertanke kanske det skulle räcka bromsa ett bakhjul om 4-hjulsdriften är i?

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

Postat: tor 24 jan 2013, 14:40
av gnisten83
Nej då måste du spärra diffen med

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

Postat: tor 24 jan 2013, 15:22
av Gäddviken
Japp dessutom verkar det som spaken läggs i "serie! i systemet då blir det för klumpigt o krånligt med två spakar.
Tillbaka till mekanisk med vire från bilskroten som påverkar orginalhandbromsen

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

Postat: tor 24 jan 2013, 21:51
av gnisten83
Vaalfridsson jag menade att ventilen tar oljan före obitrolen alltså behövs de en serienippel för att få ut tryck till obitrolen när ventilen inte används för styrningen.
Trycksätter du returen på en ventil(om du skippar serienippel i den) kan du spränga den då retursidan inte är gjord för mer än några få 10 tals bar.
Sen A o B porten ut från ventilen ligger parallellt med Obitrolen med T kopplingar, som jag beskrev i början av tråden...eler var det i den andra ....

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

Postat: fre 25 jan 2013, 00:07
av Valfridsson
Efter lite googlande som till slut ledde tillbaka till skogsforum som gav svaret så är jag nog med på vad du menar med serienippel och dess funktion, hyfsat i alla fall. Jga är dock inte helt överens med mig själv om hur det fungerar men jag har en känsla av att dom sista pusselbitarna faller på plats om man tittar på ett paket i verkligheten. Tänk, jag hade ingen aning om vad en serienippel var och än mindre vad den har för funktion, man lär sig något nytt varje dag! :smile:

Snart börjar behovet att få sätta alla tankar och funderingar i verket bli för stort, men en traktor får nog vänta ett tag till, först är det tydligen en balmaskin som vill ha nya lager.

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

Postat: sön 24 feb 2013, 19:13
av Valtra med Hypro 555
Hej
Agående twintrac så är det väldigt smidigt att eftermontera.
Jag gjorde det i min valtra 6200.
Tog en dag ungefär. Då hadde jag fått tag på en begagnad sats.
Jag har lite beskrivningar på det om du är intreserad

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

Postat: sön 24 feb 2013, 19:35
av Valtra med Hypro 555
nutte skrev:Det finns ju gott om traktorer, tänker mest på VALTRA dock;)... men inte många av dom är försedda med twintrac, å dom är oftast dyrare än en utan twintrac, å framför allt så är det lättare att hitta en fin traktor utan eftersom dom flesta med twintrac gått i skogen.....
Men går det att eftermontera?, eller kanske det finns enklare lösningar? nån som gjort nån bra lösning kanske? eller eftermonterat riktig twintrac kanske å är det dyrt?



Hej det är smidigt tog ca en dag. Jag fick tag i en beg sats för ca 10 tusen

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

Postat: lör 09 mar 2013, 19:38
av Vesslan
Valtra med Hypro 555 skrev:
nutte skrev:Det finns ju gott om traktorer, tänker mest på VALTRA dock;)... men inte många av dom är försedda med twintrac, å dom är oftast dyrare än en utan twintrac, å framför allt så är det lättare att hitta en fin traktor utan eftersom dom flesta med twintrac gått i skogen.....
Men går det att eftermontera?, eller kanske det finns enklare lösningar? nån som gjort nån bra lösning kanske? eller eftermonterat riktig twintrac kanske å är det dyrt?



Hej det är smidigt tog ca en dag. Jag fick tag i en beg sats för ca 10 tusen


Kan du beskriva vad som ingår i satsen?

Är det besvärligt att montera?

V

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

Postat: lör 09 mar 2013, 20:21
av HÅkan N
Jag vill ha bakre gas på min 805a men det finns inte längre hos latmännen..Har utgått tror ni att man

kan ta en som ska passa till 6300.6400 eller 6200,6350,6550

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

Postat: lör 09 mar 2013, 21:41
av gnisten83
Kan kolla lite på hur de ser ut i 6550, där är täcklocket över gasvajern ändå borttagen fn

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

Postat: sön 10 mar 2013, 19:11
av Valtra med Hypro 555
Gäddviken skrev:Jag har funderat på en "driftinghandbroms"t ex. http://www.blocket.se/goteborg/Hydrauli ... 238226.htm
finns även spärr . Men va tusan har dom för ventil/t-rör för att få bromsvätskan att gå åt rätt håll? På valtran är det väl en cyl o separat krets för varje bakhjul , fast vid närmare eftertanke kanske det skulle räcka bromsa ett bakhjul om 4-hjulsdriften är i?


Hej
Det är vira till bakbromspedalen. den går till samma fäste som handbromsen sitter i. titta bak på traktorn där bromscylindrarna sitter så ser du två lediga hål ijämte handbroms viren. Att efter montera twintrac är lågiskt och ganska änkelt.. kolla påtraktorn så ser du detta rätt smidigt

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

Postat: sön 10 mar 2013, 19:18
av Valtra med Hypro 555
Vesslan skrev:
Valtra med Hypro 555 skrev:
nutte skrev:Det finns ju gott om traktorer, tänker mest på VALTRA dock;)... men inte många av dom är försedda med twintrac, å dom är oftast dyrare än en utan twintrac, å framför allt så är det lättare att hitta en fin traktor utan eftersom dom flesta med twintrac gått i skogen.....
Men går det att eftermontera?, eller kanske det finns enklare lösningar? nån som gjort nån bra lösning kanske? eller eftermonterat riktig twintrac kanske å är det dyrt?



Hej det är smidigt tog ca en dag. Jag fick tag i en beg sats för ca 10 tusen


Kan du beskriva vad som ingår i satsen?

Är det besvärligt att montera?

V


Pedalställ och virar och ratt. alla virar fins fäste till vid broms och gas kopplingen är lite special inte lätt att beskriva. ratt sätter man T rör på svängkolv fram och tryck och retur till fram styrningen. sen under hytt under höger dörr fins en LS lednin där måste man sätta en skyttelventil som ger "styrolja" till den ratt som används

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

Postat: sön 10 mar 2013, 19:20
av Valtra med Hypro 555
gnisten83 skrev:Vaalfridsson jag menade att ventilen tar oljan före obitrolen alltså behövs de en serienippel för att få ut tryck till obitrolen när ventilen inte används för styrningen.
Trycksätter du returen på en ventil(om du skippar serienippel i den) kan du spränga den då retursidan inte är gjord för mer än några få 10 tals bar.
Sen A o B porten ut från ventilen ligger parallellt med Obitrolen med T kopplingar, som jag beskrev i början av tråden...eler var det i den andra ....


Hej styrningen på valtra sturs med LS systen det vill säga att det är singnal olja som öpnar en skyttelventil som väljer den ratt som används.
obitrolerna ligger parallelt

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

Postat: sön 10 mar 2013, 19:42
av gnisten83
Nja min beskrivning gällde -05 serien där finns inget LS
En lite bild på gaspedalen bak o en 6550 med