Traktorer och processorer

Anpassa Valmet 705 för skog och snö

652 inlägg 377774 visningar 47 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

hayabusa 08  
molnia skrev:Hayabusa 08
Hur hög gjorde du din stolspall?

Hur hög den är vet jag inte just nu men det kan jag ju lätt mäta imorgon.

Jag tror iof att det är samma som orginalet för denna stolspelare fanns som tillbehör på lantmännen maskin då i slutet på 80-talet när det begav sig..

Lantmännen Maskin

jd6630  
#142331 fint bygge men en sak ja reagerar på e att ni kör ca 2km väg o lite planer, har lagt ner massa timmar på holms balken
ja hade satt lastar fäste på bladet o låst armarna i fronten o kört me lastaren då kan du även fösa upp snö i en stor hög
holms blad e bra men deras jäkla balkar vill ja ente ens ha till o hålla tvättlinan

Användarvisningsbild

hayabusa 08  
molnia skrev:Hayabusa 08
Hur hög gjorde du din stolspall?

Nu har jag mätt.

Stolspelaren är totalt 245mm hög och själva pelaren är ett ca 110mm rör.

Användarvisningsbild

molnia  
#142484 Tack för det då vet jag på vilken höjd jag ska sikta på.

jd6630 skrev:fint bygge men en sak ja reagerar på e att ni kör ca 2km väg o lite planer, har lagt ner massa timmar på holms balken
ja hade satt lastar fäste på bladet o låst armarna i fronten o kört me lastaren då kan du även fösa upp snö i en stor hög
holms blad e bra men deras jäkla balkar vill ja ente ens ha till o hålla tvättlinan

Ja det finns ju sedan länge en diskussion om lastarfäst eller bomfäst snöblad.
Och det starkaste för bomfäst är ju att man inte sliter på lastaren och riskerar att göra den sned. En orsak till är att allt blir så långt när det sitter på lastaren.
Vi har haft snöbladet fäst på bom på min fars förra traktor och vi fick då upp snön i högar med den. Och skulle det vara något ställe där vi vill få upp snön mer än vi nu lyckas så tar vi antingen snöslungan eller skopan på lastaren.

"Men smaken är som baken"
Senast redigerad av molnia tor 13 okt 2011, 21:19, redigerad totalt 1 gång.

TS

Joooell  
#142487 Mycke intressant läsning här, kör själv 655 (705 utan turbo) mycke bra traktorer i skog.

De där fästet för hydralarmarna var riktigt smart, ingen som har bild när armen hänger upplyft? Blir nog att bygga nåt liknande framöver

Mvh Joel

jd6630  
#142518 har haft holm balkar förr, ligger nog några krökta kvar. i slutet på 90 talet när dom nye starkare traktorerna kom kunde inte holm göra balkarna starka nog utan dom vek sej mitt under traktorn.
de finns särkilda fästen du sätter på frontbryggan på traktorn sen lägger du ner armarna i de o låser fast me bultar, vet att valtra och claas har sånna. ja har med men dom e hembyggda. då slipper du risken me krökt lastare

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#142561 Menar du holms balk som var infäst mitt under trakorn?
Har kört vägar åt kommunen i 10 år med Vretens balk och den förblev rak med en uppskruvad 805a med påbyggd kran som vägde in på lite över 5 ton.
Efter stenbesök i vägkanten så har tom cylinderfäste o länklager gått åt skogen men balken är rak

jd6630  
#142595 menar holms balk som sitter fäst i hitchen o sen går under traktorn.
på så små traktorer som din 805 e de inga problem men me dom nyare 170-230hkr traktorerna o 30cm snö framför bladet så kröker balken saj, allra helst när du kommer upp i fart me den.
vet ente om vreten har samma konstruktion som holms.men holms har själva erkänt att deras balkar inte håller för påfrestningen, dels för traktorerna e längre vilket kräver längre balk dessutom mycke större motorstyrka med konstant effekter o effekt boostade motorer så deras balkar var för dåligt dimensioneade för för uppdraget.
slutade helt me holms balkar för 7 år sen trots ja fick ett gäng nya av holms, har nog 4st som ligger kvar i org förpackning till case magnum 7250 ifall du ska byta traktor till snöbladet

HÅkan N  
#142598 Jag har Holms ram utrustning till Case Ih till MX ligger hemma om någon vill köpa .

Med lyftkolv och allt. lätt att göra om till annan traktor.

070-263 27 97

jd6630  
#142600 mx va nog siste modellen case tillverka som va traktor!!!!! saknar min lugnt påställde mx 170 ojoj vilket krutpaket

HÅkan N  
jd6630 skrev:mx va nog siste modellen case tillverka som va traktor!!!!! saknar min lugnt påställde mx 170 ojoj vilket krutpaket

Mx en bra traktor . Min ramutrustnig har suttit påen MX 170....

HÅkan N  
Joooell skrev:Mycke intressant läsning här, kör själv 655 (705 utan turbo) mycke bra traktorer i skog.

De där fästet för hydralarmarna var riktigt smart, ingen som har bild när armen hänger upplyft? Blir nog att bygga nåt liknande framöver

Mvh Joel

Jag kör utan hydarmar. Jag har plockat bort dom när jag är iskogen.

Föresten så sitter skogskärran på hela tiden förutom när 805an ska dra såmaskin på

våren..

#142726 Ja nu var de väl så att denna tråd handlade om en så liten traktor som 705 så då håller ju balken utan problem.

jd6630  
#142739 men för oss som kör snö på riktigt vi har inga små plutte traktorer o när ja då sajer att dom skitbalkarna inte håller för riktigt tuff snökörning då e de inte relevant
nä ja ska hålla käften

#142826 Jo de är helt klart relevant jag visste inte att balkarna inte höll för stora traktorer.
Lastar montaget kräver väl en stöddig lastare ändå rätt om du har lastarstöd för de kan bli riktigt stora påfrestningar vid påkörningar av fasta hinder som inte klaffen kan svälja.

Häromkring snöröjs vägar som fodrar blad bredare än 320 ev vinge med lastbil.
Men tråden handlade om en 705a som väger runt 4 ton och har en motor under 90 hästar och som dessutom är en 30 traktor+ ev någon km.

Jag har röjt på "riktigt" på vägsamfälligheter här runt omkring åt kommunen och så väldigt mycket större hade inte funkat pga infartsvägar som skulle köras oxå och i flera fall på min runda var de med nöd o näppe jag kom emellan stenmurar/grindstolpar med 280 blad.
Världen kan se väldigt olika ut även i Sverige

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).