ons 21 jun 2017, 18:48#460825
Vet inte om du läst min tråd eller om mina erfarenheter är av intresse men hursomhällst. Under mitt project letade jag runt på aggregat och var mest intresserad av jobos byggkitt men ekonomin gick inte så blev ett gammalt rullmatat istället.
Under resans gång fick jag dock lite erfarenheter.
Jobos aggregat har några positiva saker
1, den greppar trädet vid såglådan och drar trädet igenom kvistknivarna så gångerna som kvistningen slirar så är minimal
2, dess låga vikt kontra kapasitet. 30cm och 240kg utan combi eller flerträdhantering , ett narva s23 på 220kg tar ju bara 23 enligt spec
Datorn kan man tycka är bra när den er simpel eller inte tycka om när den är just så simpel så det är ju ensjälv som bestämmer
Naarva s23 har jag bara hört att en bekant som har en har problem med att den inte fungerar vid olika oljetemperaturer
Det höga flödet kan också vara en del av boven i dramat. Servicegubbarna har ställt in men när maskin blir varmare så börjar den fungera sämre
Positivt är ju vikten och att den är inte hög med sitt slag på 50cm
Tapio har ju funnits länge så dessa borde ju vara längre fram i utvecklingen.
Tapion är tyngre (285kg) än jobo om man skall ha en dylik som jobo men man får ett aggregat som klara lite grövre (35cm)
Tapio 160 är lätt 215kg men tar bara 25cm slaget är 50cm så är också lite lägre
Am 300 är lätt 220kg och klara 30cm och oljebehovet är från 65L/min skrämmande dock uppvisningen på tuben när dom slutar filma vid toppen på trädet
Men fint går dom se malwas klipp på 460 combimaskin
Med mina erfarenhet på mitt bygge delar jag med men är ju inte proffsmaskin direkt.
Byggde med plånboken och inte som jag ville.
Har ett gm 626 aggregat grangärde maskin numera logmax (300kg ). Den matas med en kugghjulspump 45cc plus ena pumpen på kraftuttaget 19cc så oljeflödet ligger på 80L kanske vid 1200 som jag gillar att köra på. Går lungt då för gillar inte höga varv.
Har 180 bar så både flödet och tryck är mindre som rekommenderas (100L/ 180-200bar) så kvistningkapaciteten blir väl lidande där.
Byggde en kran för beg blev för dyrt och ville ha lågt torn för sikten stabiliteten och kort huvudbom för att vara smidig i gallring. Skall klara 35cm men har tagit 32cm som grövst och tycker att det är max vid fällning kvistningen gick bra på den men tog en på 27cm som jag fick kapa första kvistvarvet med motorsåg. Känns som lämpligt åt min lilla traktor större blir för klumpiga och tror att jag törs inte ta dessa på längstaa avstånd . Träden är ju olika i format så man skall inte stirra sig förblint på infobladen.
Så enligt min erfarenhet så är jag inte rädd för rullmatat. Om man inte tar dett billigaste som jag så skall nog dessa gå fint
Men har ju skördaren som hjälp vid gallring springer gärna med motorsågen sålänge nacken pallar (en gammal skada) hade fram den på 4 träd vid en production på uppskattat 30kubik. Man kan ju vilja ha motorsågen som hjälpmedel för skördaren också då är nog stegmatare att rekommendera
Problem med kvist är störst vid björk när man kommer till toppen där vinner nog stegmataren, men med aggregat så tar jag ju mer en jag annars skulle med motorsåg bara för att det går i ett nafs känns ju lite dumt att såga bort kvistar med motorsågen som är lika grov som stammen :lol: .gövre kvistar tyckar jag också är jobbiga.
Största problem tycker jag är att få ner träden men är ju oerfaren på skördare (byggde ju för att fåprova) hitta luckor att fälla i gav ådii tips och det hjälpte :grin: men tror att med större och klumpigare kran blir det svårare och hade jag kranen högre upp hade jag lättare kunnat lyfta trädet ännu högre och mata fram innan trädet tar i marken. (Syns i mina videoklipp)