Traktorer och processorer
Längdmätning till stegmatare typ Kesla/Patu
ons 22 mar 2017, 20:42#446299Hittade del av det på Weimer men de var nog till JOBOn, se i prislista,

ons 22 mar 2017, 22:08#446331Detta svaret fick jag när jag frågade
Priset på delarna till PATU styrsystemet blir 3500€, då ingår komplett ventilbord (5 ventiler), mätrulle och CAN-bus baserat styrsystem med 3,2in färgskärm + litet slangar och annat.
Priset på delarna till PATU styrsystemet blir 3500€, då ingår komplett ventilbord (5 ventiler), mätrulle och CAN-bus baserat styrsystem med 3,2in färgskärm + litet slangar och annat.
sön 17 sep 2017, 20:58#472948 nu har jag provkört mitt längd och diameter mätning på min stegmataren och det funkar fint. Jag är nöjd med det
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
mån 18 sep 2017, 15:24#473062Va kul att det funkar. Hoppas du blir nöjd [WINKING FACE]
mån 18 sep 2017, 20:07#473109Nu är jag sjukt intresserad att skaffa diametermätning till mitt aggregat. Om man ändå skulle få hjälp med vad man skall beställa samt kopplingschema
mån 15 jan 2018, 09:36#491909
Hade varit trevligt om Jim kunde få ett svar på detta. Så tråkigt att se trådar med ett så abrupt slut.
Skulle en sådan här kunna fungera ihop med en Arduino? Eller blir det inte tillräckligt exakt? https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... ino-p87918 Arduino sägs ju vara både billigt och enkelt att bygga och programmera. Har själv ingen erfarenhet av detta.
Jim_90 skrev:Nu är jag sjukt intresserad att skaffa diametermätning till mitt aggregat. Om man ändå skulle få hjälp med vad man skall beställa samt kopplingschema
Hade varit trevligt om Jim kunde få ett svar på detta. Så tråkigt att se trådar med ett så abrupt slut.
Skulle en sådan här kunna fungera ihop med en Arduino? Eller blir det inte tillräckligt exakt? https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... ino-p87918 Arduino sägs ju vara både billigt och enkelt att bygga och programmera. Har själv ingen erfarenhet av detta.
Valmet 8050, hjulburen Patu 40LF & Vreten 65-40 kran. Alternativt Vimek G30 gallringsprocessor.
MB trac 900 turbo, Mowi 12t, 3060 kran, Weimer drift & broms. Husqvarna 560XPG & 550XPG Mark II
MB trac 900 turbo, Mowi 12t, 3060 kran, Weimer drift & broms. Husqvarna 560XPG & 550XPG Mark II
mån 05 feb 2018, 21:08#496282Vet nån om de fina några andra som säljer "färdiga" längd mätningar kändes som rätt mycket pengar att satsa 3500€ på. Att man bara sku ha att svetsa dit grejerna å dra lite kablar å sånt.
mån 19 mar 2018, 17:10#504203Här tog min längmätare slut.
Skapa konto
Skapa konto
ons 06 jun 2018, 21:24#514304Hittade just en bild av Jobos längdmätning.
Skapa konto
Skapa konto
TS
ons 06 jun 2018, 22:07#514320Men! Även där sitter ju mäthjulet på fel Sida!!! Om hållklorna skulle halka vet inte mätningen om detta! Märkligt och dumt! Hur tänkte dom?
Ska se ut som på Keslas större stegmatare:

Här är även en som ser ut att ha satt längdmätning på rätt ställe om man kollar noga. Ganska bra fart har han också.
Ska se ut som på Keslas större stegmatare:

Här är även en som ser ut att ha satt längdmätning på rätt ställe om man kollar noga. Ganska bra fart har han också.
Valmet 8050, hjulburen Patu 40LF & Vreten 65-40 kran. Alternativt Vimek G30 gallringsprocessor.
ons 06 jun 2018, 22:19#514323Har kanske @Stegskördare någon förklaring?
sön 24 jun 2018, 19:38#516014
Svarar mig själv. Har mycket liten eller ska vi säga ingen egen erfarenhet av Arduino, men efter vidare fundering tror jag att man gör det onödigt komplicerat för sig att behöva programmera när det finns färdiga moduler som gör jobbet för ungefär samma peng som en Arduino med alla grejer. Ska man däremot programmera automatik är det nog inte så dumt att gå den vägen.
Hur fungerar diametermätningen på era byggen? Potentiometer eller pulsgivare även där? Kanske står någonstans, har i så fall missat eller förträngt det.
Hade varit mycket trevligt med en komplett inköpslista och elschema. Så att det som någon nämnde i början av tråden blir som en byggsats att montera för de som vill.
JohannesG skrev:Skulle en sådan här kunna fungera ihop med en Arduino? Eller blir det inte tillräckligt exakt? https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... ino-p87918 Arduino sägs ju vara både billigt och enkelt att bygga och programmera. Har själv ingen erfarenhet av detta.
Svarar mig själv. Har mycket liten eller ska vi säga ingen egen erfarenhet av Arduino, men efter vidare fundering tror jag att man gör det onödigt komplicerat för sig att behöva programmera när det finns färdiga moduler som gör jobbet för ungefär samma peng som en Arduino med alla grejer. Ska man däremot programmera automatik är det nog inte så dumt att gå den vägen.
Hur fungerar diametermätningen på era byggen? Potentiometer eller pulsgivare även där? Kanske står någonstans, har i så fall missat eller förträngt det.
Hade varit mycket trevligt med en komplett inköpslista och elschema. Så att det som någon nämnde i början av tråden blir som en byggsats att montera för de som vill.
mån 10 sep 2018, 17:48#524418Är det någon som vet hur jag ska koppla pulsgivaren till displayen får inte pulsgivaren att räkna
Skapa konto
Skapa konto
mån 31 dec 2018, 12:29#541174
Dethär har jag tyvärr missat.
Mäthjulet sitter visst på rätt ställe, det mäter verklig rörelse på stocken. Om klorna slirar så blir det mindre matning som mätningen registrerar. Om man backar så räknar den bakåt. Vi använder Hall-effekt givare det är magnetisk överföring.
Jag lyckades nog komma till ca +/- 2cm mätnogrannhet, beror litet av stamdiameter och hur hård barken är.
JohannesG skrev:Har kanske Stegskördare någon förklaring?
Dethär har jag tyvärr missat.
Mäthjulet sitter visst på rätt ställe, det mäter verklig rörelse på stocken. Om klorna slirar så blir det mindre matning som mätningen registrerar. Om man backar så räknar den bakåt. Vi använder Hall-effekt givare det är magnetisk överföring.
Jag lyckades nog komma till ca +/- 2cm mätnogrannhet, beror litet av stamdiameter och hur hård barken är.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).