fre 20 jan 2017, 20:30#431924Gott att det ordnade sig för dig till slut! Kom du underfull med hur röret var fäst i "blocket"? Eller var det verkstaden som fick ta den biten.
Angående hur det är att sätta ihop grejorna, hade jag nog lite tur när jag drog ihop stickan och bommen. kolven kom ca 5 mm fel så det var nästan bara att slå i tappen direkt genom stickan:)
Traktorer och processorer
slangbrott i bom till niab 5-15 B?
TS

fre 20 jan 2017, 20:32#431925Kul att det löser sig, för min del verkar det tyvärr som det krävs en helt ny komplett hydralkolv.
Mellan 9-10 000 bara för den, lite surt.
Mellan 9-10 000 bara för den, lite surt.
Valmet 465, Patu 203t 8,0 HD, Niab 5-15, NH TS 100, Mowi 300 med 8,5 tons Mowi vagn, 550 hva, 660 Stihl, Echo cs 510, 535 jonsered
fre 20 jan 2017, 20:55#431940Ja det är orginalpriset, håller på att leta efter någon som kan svarvade en stång, finns ingen firma här i närheten
Valmet 465, Patu 203t 8,0 HD, Niab 5-15, NH TS 100, Mowi 300 med 8,5 tons Mowi vagn, 550 hva, 660 Stihl, Echo cs 510, 535 jonsered
fre 20 jan 2017, 21:02#431947Verkstaden fixade kolven.
Jag huggit under tiden.
Haltegarden
Google reparation av hydraulkolvar/ stänger
Kommer upp lite firmor.
Sedan är d Hur långt du har.
Farma hade bra service, tycker jag
Paketet kom på ett dygn.
Kanske tur.
Jag huggit under tiden.
Haltegarden
Google reparation av hydraulkolvar/ stänger
Kommer upp lite firmor.
Sedan är d Hur långt du har.
Farma hade bra service, tycker jag
Paketet kom på ett dygn.
Kanske tur.
sön 22 jan 2017, 16:52#432375Ja då var Niaben ihop igen
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
mån 21 mar 2022, 09:30#753119Igår började vår 5-15 b att pissa olja ur utskjutet. Misstänker att nån slang har gått där inne. Den är från 2010, så antar att det ska gå att byta utan att dela utskjutet.
Hittade denna film, hoppas den är till hjälp:
Hittade denna film, hoppas den är till hjälp:
ons 30 mar 2022, 07:03#754207Demonterade igår, blev lite nervös när det var spån i utskjutet. Men det var inte så farligt som jag först befarade.
Armen var krökt och vriden, armen har legat och nött i taket på utskjutet. Ett rör var böjt också. Det var ett veck på slangen där den gått sönder.
Kan det bero på för långa slangar?
Skapa konto
Armen var krökt och vriden, armen har legat och nött i taket på utskjutet. Ett rör var böjt också. Det var ett veck på slangen där den gått sönder.
Kan det bero på för långa slangar?
Skapa konto
lör 23 apr 2022, 12:18#756433Nu är nya bitar på g.
Ska även byta hydraulolja och 80-90 oljan i kraftuttagspumpen.
Skapa konto
Ska även byta hydraulolja och 80-90 oljan i kraftuttagspumpen.
Skapa konto
lör 23 apr 2022, 16:23#756448Jag lyckas inte skjuta in armen tillräckligt långt, felar ca 15 mm. Bom stopp.
Fattar inte var det tar emot.
Skapa konto
Fattar inte var det tar emot.
Skapa konto
lör 23 apr 2022, 17:03#756453Så, nu kan ni lugna er igen. Jag löste problemet.
Är dock orolig för att det är något strul där inne som fått armen att kantra och sedan böjja sig från första början. Och att detta är en bieffekt.
Skapa konto
Är dock orolig för att det är något strul där inne som fått armen att kantra och sedan böjja sig från första början. Och att detta är en bieffekt.
Skapa konto
sön 24 apr 2022, 21:24#756587Kör på med bilder i denna tråden, det kanske hjälper någon efter mig.
Skapa konto
Skapa konto
tor 19 mar 2026, 23:02#907822Hakar på den här gamla tråden. Den är klart läsvärd. Men nu till min fråga, någon som vet vad de två insexskruvarna fyller för funktion? De som sitter i stickan, ca 50 cm från kvisthuvudet. I instruktionsboken sid 21 "bom och kvistarm" nr 14. Jag har dragit ur stickan ur bommen för att göra en rejäl service och även söka efter en läcka. Jag skruvade bort de två och nu vet jag inte hur jag skall få fast skruvarna, det verkar som det saknas någonting i stickan, Jag behöver köpa en del reservdelar, bland annat lager som stödjer utskjutet samt glidplattor och lite annat. Men var/vem har reservdelar till vettigt pris? 🌲 🌳
sön 29 mar 2026, 14:52#908269De där insexarna brukar vara pluggade portar/åtkomst, inte bara “vanliga skruvar”. Har det börjat läcka efter du rört dem är det nästan alltid tätningen – kolla om det ska sitta O-ring eller kopparbricka bakom.
Känns det som något saknas kan det vara en plugg eller liten ventil som försvunnit tidigare.
Reservdelar: börja med NIAB, annars hydraulfirmor.
Bra snabbguide på vanliga fel här:
[url]https://hydrauljour.se/vanliga-problem-med-hydraulik/](https://hydrauljour.se/vanliga-problem-med-hydraulik[/url]
Känns det som något saknas kan det vara en plugg eller liten ventil som försvunnit tidigare.
Reservdelar: börja med NIAB, annars hydraulfirmor.
Bra snabbguide på vanliga fel här:
[url]https://hydrauljour.se/vanliga-problem-med-hydraulik/](https://hydrauljour.se/vanliga-problem-med-hydraulik[/url]
tis 31 mar 2026, 10:20#908379Jag har löst problemet, det är två insexskruvar som skall skruvas i änden på kolvstången. Det är ett T-format huvud svetsat på kolvstången, det är gängat på varje sida i T- huvudet. Jag har beställt reservdelar, skall byta tätningar i utskjutscylindern då det var den som läckte, rullar som stödjer utskjutet, glidpluggarna, och lite annat. 🌲

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).