Traktorer och processorer

Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

3029 inlägg 688501 visningar 117 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Camaro1969  
#905837släpvagnsuttaget sitter anslutet med en T-koppling på ena bromsröret, så endast den ena pedalen påverkar släpvagnsbromsen.

troligen har de löst det så att man anger att pedalerna ska va sammankopplad vid färd på väg skulle ja tro :)

Lantmännen Maskin

alias  
Camaro1969 skrev:släpvagnsuttaget sitter anslutet med en T-koppling på ena bromsröret, så endast den ena pedalen påverkar släpvagnsbromsen.

troligen har de löst det så att man anger att pedalerna ska va sammankopplad vid färd på väg skulle ja tro :)

Ska det verkligen kunna vara någon risk för läckage av bromsvätska, via släpvagnsbromsen, till hydraulsystemet?

Nu är det nog 8 år sedan vi sålde vår 6200, men jag har för mig att det skulle vara bromsvätska (kan ha varit dot 4 om jag minns rätt) i båda behållarna framför torpedväggen (både till kopplingen och bromsarna) och blandning av bromsvätska och hydraulolja är väl inte att rekommendera enl. vad jag har hört och läst.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Bert1  
#906067Byta bromscylinder som sitter där bak någon här som har koll på om man måste ta bort mer saker för att få väck den eller det är bara lossa cyl ?

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#906135Bra fråga bert, kanske någon kan svara?

Jag har iaf fyllt upp behållarn med bromsvätska, pumpat på pedalerna men inte lyckats lokalisera något läckage nu heller..

Och behållarn blev tom till dagen därpå, så det läker nog rätt bra någonstans, frågan är bara vart?

Ådii  
Bert1 skrev:Byta bromscylinder som sitter där bak någon här som har koll på om man måste ta bort mer saker för att få väck den eller det är bara lossa cyl ?

Handbromsvajern är det enda som på så vis är i vägen, sen är det nog bara bromsröret och 2 skruvar som håller den på plats, trångt är det så släpp ner lyftarmarna allt innan för att få mera plats.
Köp hellre en lite dyrare om det finns att välja på för är den för billig kan det börja slippa in vatten under damasken och börja rosta och då börjar kolven kärva om man håller på fotbromsen allt och drar upp handbromsen för då slipper den lite längre ut än om man bara drar upp handbromsen.

Användarvisningsbild

Bert1  
#906141Jag funderade om det gick så el man var tvungen och ta bort armen handbromswiren sitter i med

Ådii  
Bert1 skrev:Jag funderade om det gick så el man var tvungen och ta bort armen handbromswiren sitter i med

Nej, cylindern trycker på den armen, cylindern ska bara skruvar loss och sen dras lite bakåt eftersom det är en pinne i cylindern som trycker på armen handbromsvajern drar i.

Langsel  
#906234Ingen som vet vart man kan få tag i svetsade skogs fälgar till Valtra 38 och 28 tum? Vad ska det vara för et?

Användarvisningsbild

Bert1  
#906238Nytt ordnar väl vilken däckhandlare som helst
Annars är det väl och ringa runt till demonteringarna

ÅsaNisse  
Langsel skrev:Ingen som vet vart man kan få tag i svetsade skogs fälgar till Valtra 38 och 28 tum? Vad ska det vara för et?

https://www.calameo.com/read/005836228b1cacec94c1f
Beställ vad du vill.

Langsel  
#906316Uttryckte mig lite fel, någon som vet av några fälgar som är till salu alltså. Nya vill jag helst undvika tycker det blir lite häftigt prismässigt men tack för tipsen

ÅsaNisse  
#906557Kolla med TK traktordelar. de har över 140 demonterade Valtra. Stora som små.

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#907027har fått trubbel med bromsjusteringen och kan inte begripa vad som är felet.

gjorde en ny tråd för att inte spamma denna.

kolla gärna denna ni som är haj på detta :)

Problem med bromsar / justering Valtra 6750

Langsel  
#907561Får inte heller det att fungera.

Bytte tätningarna i huvudcylindrarna, höll på i 3 timmar å lufta utan resultat så köpte renoveringssats till slavcylindrarna också, ingen skillnad.

Det bygger inte upp något tryck i högra pedalen.
Har luftat släpbromsventilen, kommer ingen luft.
Vänstra pedalen är hård om man väntat någon minut men så fort man börjar pumpa tappar den trycket efter 4-5 pump.

Blir inte klok. Ska det vara tätningarna i huvudcylindrarna igen?
Dom är från Olssonparts och kändes sisådär med kvaliten faktiskt.

Användarvisningsbild

Bert1  
#907563Honade du huvudcyl innan du satte ihop den med dom nya tätningarna?
Har du trampat pedalen i botten när du luftat?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).