Traktorer och processorer

Ispropp i spridarna? Valtra A95

39 inlägg 2695 visningar 8 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Ispropp i spridarna? Valtra A95

HannuRöj  
#903096Den är väl med elektrisk stopp på tändlåset? Elfelet går att bortsluta med en tillfällig kabel direkt från batteriets plus till elventilen.
Utan spänning cirkuleras bränslen fritt till returlinje. Går att avlufta men motorn startar inte.

Nya filtersats blev det väl redan?

Lantmännen Maskin

Tralsmo  
#903098Nu har ja ingen aning om hur insprutningspumpen ser ut på en vältra a95.

Allafall om du nu provat allt som du fått hint om här i tråden (bra upplysningar) å de inte leder nån vart mer än att diesel verkligen kommer till insprutningspumpen, så lossa röret på alla spridare å kör på starten å kolla om de kanske kommer några droppar diesel I nån av dom.

Är de så så kan ja dra vad ja tror om de.
Inte sagt att ja har rätt men allafall ytterligare ett spån.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#903100Nån var inne på att det var ett elfel till nyckelstoppen. I så fall så kan du ha glappkontakt i den stickpropp som kommer från motorn och går in i hyttväggen. Du ser den över batteriet på höger sida.

Användarvisningsbild

HannuRöj  
Tralsmo skrev:Nu har ja ingen aning om hur insprutningspumpen ser ut på en vältra a95.

Allafall om du nu provat allt som du fått hint om här i tråden (bra upplysningar) å de inte leder nån vart mer än att diesel verkligen kommer till insprutningspumpen, så lossa röret på alla spridare å kör på starten å kolla om de kanske kommer några droppar diesel I nån av dom.

Nu vet jag inte heller hur är det på det på presis den här insprutningspump, men det kan dock komma droppar från spriderrören även om avstängningsventilen är öppet.

😀 Har själv mött detta med en 90 -tals Transporter som stannade mitt i vägen. Elkabeln till ventilen hade gått av (->ingen förtryck inom pumphuset) men droppar kom från rören ändå.

Tralsmo  
HannuRöj skrev:
Tralsmo skrev:Nu har ja ingen aning om hur insprutningspumpen ser ut på en vältra a95.

Nu vet jag inte heller hur är det på det på presis den här insprutningspump, men det kan dock komma droppar från spriderrören även om avstängningsventilen är öppet.

😀 Har själv mött detta med en 90 -tals Transporter som stannade mitt i vägen. Elkabeln till ventilen hade gått av (->ingen förtryck inom pumphuset) men droppar kom från rören ändå.

De kan du ha helt rätt i. Ja tänker ju närmast på gammla insprutningspumpar som ja har nogåt mer erfarenhet av.

Användarvisningsbild

machonisti  
#903136Det är därför det är så svårt!
Det kan komma lite dregel men för litet för att bilda tryck och dimma.

Användarvisningsbild

Trices  
#903256Framgång! Visade sig när jag skulle börja felsöka bränsleledningarna att föregående ägare har installerat ett extra filter på slangen från tanken, det var helt igenkleggat. Det satt lite dolt placerat så det var inte helt lätt att upptäcka förrän jag började dra i slangarna. Bytte till ett nytt, luftade ledningarna och smällde i motorvärmaren några timmar, sen har den gått fint, bra tajming efter nattens kräksnö.

Tack till alla för bra råd och tips 👍 🚜 🌲

TS

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#903272Har du bild på var o hur filtret satt?

Användarvisningsbild

Trices  
#903282Nej, men det var placerat efter banjon från sugröret, kom åt det från batterisidan.
Passade på att flytta det lite när jag ändå höll på så nu sitter det rakt nedanför batteriet.

TS
Annons:
Stihl
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).