Traktorer och processorer

Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

3029 inlägg 688502 visningar 117 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Lantmännen Maskin

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Langsel  
#894922Får bli att improvisera lite då.
Vad jag har förstått så är detta TwinTrac kontakten X1W?se bild. Är det någon som vet vilka kablar som är till vad? Kan inte hitta kontakten i elschemat

Lantmännen Maskin

Langsel  
#895035Det löste sig, fanns ju mycket matnyttigt i Vhb:en när man väl hitta åt den på maskinisten 👏 så nu är det bara invänta delar

Användarvisningsbild

Bert1  
#895037Var där så det går att koppla in gaspedalen?

Langsel  
Bert1 skrev:Var där så det går att koppla in gaspedalen?

Nej den är kopplad på främre gaspedalens kontakt, som HannuRöj beskrev det.
Men Hishift eller brytaren till kopplinspedalen blir det väl finns där vad jag kan förstå.
1759325219_1000015587.jpg

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#895103har haft spån i oljan i ett framnav på min 6750, så för några dagar sedan rev jag i hopp om att bara behöva byta ett lager...
men så enkelt ska det aldrig vara :D

1 yttre drivaxel var skadad men övriga kuggar verkar rätt okej.

2 hjullagren har snurrat på navet med nötning som följd.

yttre drivaxel blir till att köpa ny för ett par tusenlappar men navet var drygt 30.000+m

jag har varit till en mekanisk verkstad i hopp om att få en hylsa med krymppassning monterad men de ville inte då hylsan skulle bli för tunn (pga bulthålen innanför) och riskerar manglas ut..

slitaget mätt på navet var 0,5mm mätt med skjutmått, alltså skillnaden på den oslitna ytan jämfört med slitna

har ni några tips?

sen har jag hittat ett extremt dyrt lager som verkar vara ett vanligt kullager, för axelgenomföringen inuti navet med originalnummer V31790700

kan detta vara ett vanligt 6010-lager? olsson tar ca 2000kr för originalnumret men de har ingen mer info om mått eller liknande.

Blondin 750  
#895125Jag hade valt ditt spår med en hylsa med krymppassning, kanske tom tittat om en speedi sleeve skulle kunna lösa uppgiften efter en försiktig bearbetning av navet i svarven.

Användarvisningsbild

Bert1  
#895128Står ett nr gjutet i dom ta det och kolla med demonteringar

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#895136hylsa med krymppassning va första alternativet, men mekaniska verkstan ville inte riktigt, sen kostar det nog en slant, mellan 3000-9000

jag har kollat begagnat nav och det är 8000

jag har även klurat ut en alternativ lösning och det är överdimensionslager som jag fått tag i dock dyra ca 2000kr styck jämfört med 700 original

och svarva ned navet till den dimensionen

eller kanske försöka svetsa och svarva navet till originaldimension

alt 1 med hylsa känns osäkert både till pris och funktion i längden kanske 5000 - 12000 kr totalt

alt 2 begagnat nav och nya lager kostnad ca 10000-11000 kr

alt 3 bearbetning av nav och överdimensionslager kostnad kanske 6000 - 7000 totalt

alt 4 svetsning (gjutjärn?) och nya originallager kanske 4000-6000 totalt beroende på arbetskostnad

Användarvisningsbild

Bert1  
#895142Jasså dom tar så pass för ett beg
Är väldigt tveksam till det är gjutjärn tror mer på gjutstål

Blondin 750  
#895149Jag tycker 8000:- för ett begagnat nav är ett ok pris i sammanhanget, förutsatt att det är felfritt.
Gjutstål är inte självklart att det går att svetsa och sen bearbeta utan svårigheter. Kan, och vill, man med egna resurser se det som en utmaning så är det väl ok att laborera lite men här känns det som att ett begagnat nav är bästa alternativet.
Flamsprutning kan ju också vara ett alternativ för att addera material men det är nog inte kostnadseffektivt i det här fallet.

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#895193här kommer en följdfråga på lagret jag nämnde tidigare, ett öppet kullager i hjulnavet där drivaxeln går igenom

vad jag kan se är det ett helt vanligt lager med måtten 50-80-16 (mätt med vanligt skjutmått ska tilläggas)
skf heter typ 6010 eller liknande...

men på olsson i ellös vill man ha 1921kr för detta lager med originalnummer V31790700
är det kartongen märkt AGCO som kostar 1800kr eller är det något speciellt med detta lager?

kan inte finna nån märkning annat än lilla lilla strecket som syns i bild

EDIT när jag la upp bilden såg jag ju lite märkning
KOYO
sen slutet av nåt som verkar stå ...FINISHED /NL
vad tror ni?

Användarvisningsbild

MalZon  
#901436Valtra 6200 -98 med knappkoppling.
Hade problem med kopplingen i våras men gav med sig utan att jag minns om jag gjorde nåt för att få det fixat. Iallafall så är fenomenet tillbaka.
Kopplingspedalen går inte upp/tillbaka av sig självt. Man kan dock tvinga den tillbaka med foten.

alias  
MalZon skrev:Valtra 6200 -98 med knappkoppling.
Hade problem med kopplingen i våras men gav med sig utan att jag minns om jag gjorde nåt för att få det fixat. Iallafall så är fenomenet tillbaka.
Kopplingspedalen går inte upp/tillbaka av sig självt. Man kan dock tvinga den tillbaka med foten.

Tror att du kan ha läckage från någon av cylindrarna eller ledningen däremellan. Hur är vätskenivån i behållaren?

MVH
Alias

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#901440Lite smörjfett i pedalens länkage kanske gör susen?

Användarvisningsbild

Bert1  
#901442Är det de sista pedalen inte vill gå tillbaka?
Var så på grannens 6400 då hjälpte det och öppna den främre justerskruven (vill jag minnas) när den stod på tomgång så såg man hur pedalen gick upp då var det bara och vrida tillbaka justerskruven till ursprungsläget

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).