Traktorer och processorer

Anpassa Valmet 705 för skog och snö

652 inlägg 373094 visningar 47 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#297307 Vad letar du efter?

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#297311 frågar du mig så letar jag efter 10-11 tons moheda, minst 6m kran och radiostyrd winsch, 2 spak gärna lättviktspaket. men min far tycker så stor ny vagn är utanför budget, det är ju han som äger gården.
jag dammsuger nätet efter objekt, sett det som finns känns det som. men gillar samtidigt inte riktigt att titta på äldre vagnar för att komma ner i pris. Men vi byter vagn av 2 orsaker, sliten och för liten. frågan är då ; slipper man slitaget på en vagn från låt säga -97? känns inte som det.

har hört ny-priser på lite olika märken men de flesta ligger så lite under mohedan, andrahandsvärdet och det goda ryktet om moheda gör att man vågar lita på dem. medans andra märken, patu,farma, vreten, säger många gott om och andra säger blä. men har inte hört någon säga blä om moheda.
OCH så tycker jag att mohedan har de mest tilltalade tekniska lösningarna på marknaden.
en fundering jag har, är det en konstruktionskillnad på ramstyrningens placering på nya, 9 och 10 tons vagnar? av bilderna att döma så tycker jag att 9;an inte har den "plåt-talrik" över dragstången som moheda är kända för. därför vill jag gärna upp till 10;an
men det kommer jag få svar på i morgon..

   TS
Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#297321 Slitaget på en vagn hänger nog i de flesta fall hur den är skött så de är nog bara klämma o känna på objekten du finner, väl skött håller en vagn länge.

Tex min kärra är från mitten av 80 talet och öppnade o spände naven i somras för första gången sen jag köpte den 92 och de var inte mycket glapp men ville spänna lite när de blev mer offset med 500 istället för 400 hjulen och boggielagringen var inte heller nåt särskilt mkt glapp.
Kärran har väl kommit lindrigare undan då den inte har kran men har drift så den har haft mycket lass för detmesta

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#297340 jo du har rätt,
jag talar för att utöver den nya vagnar vi ska titta på, att vi även åker och tittar på en vagn från just 97 men den ligger några tusen över min fars budget, dock är det fler egenskaper med än det "nödvändiga" pump o tank bla. men vad jag vet så är det flerspak på den o efter att ha kört med 2 spak så kommer jag bli tokig med flerspak. 2 spak kostar minst 10 eller 15-16 tusen beroende på vilken typ man väljer. och då trillar man nästan upp till priset där ny 10 tons ligger.. men visst det går ju att vänta med den utgiften men så kommer det ju komma till lite slangar och annat smått och gott...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#297357 Den där 9an som det varit drive på är inte det Källefallsvagnen,ser inte Källefall längre,är väl även de kranarna som har K beteckning istället för M.
Äkta Mohedamodellen finns ,men det är väl priset.

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

jonathanA  
#297569
gnisten83 skrev:Slitaget på en vagn hänger nog i de flesta fall hur den är skött så de är nog bara klämma o känna på objekten du finner, väl skött håller en vagn länge.

Tex min kärra är från mitten av 80 talet och öppnade o spände naven i somras för första gången sen jag köpte den 92 och de var inte mycket glapp men ville spänna lite när de blev mer offset med 500 istället för 400 hjulen och boggielagringen var inte heller nåt särskilt mkt glapp.
Kärran har väl kommit lindrigare undan då den inte har kran men har drift så den har haft mycket lass för detmesta

har jag missat att du bytt till 500? När då? Nöjd?

Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#297612 Nä de har du inte missat, köpte 4 500/45x22,5 på kvd som suttit på en Zettelmeyer innan.
Har knappt provat i skogen än

Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

olli  
#297635 Nu blir även jag nyfiken! Hur fungerar robsondiften med nya hjulen som väl har större diameter än 400 hjulen.Hur många centimeterfår du mellan däcken på boggien. Robsonrullen går väl inte ner lika djupt mellan däcken. Hur inverkar det.
Har själv funderat på större hjul på min robsondrivna Patruuna med 400 hjul, men har räknat ut att hjulen kommer väldigt nära varandra. (ca 3 cm) :?:

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

jonathanA  
#297660 Vad roligt gnisten :) Grattis blev d rätt pris?

Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#297661 De blir högst 10 mm skillnad mellan 400/55x22,5 och 500/45-22,5 så med den provkörningen jag gjort fungerar de lika bra, måste däremot spänna fjädrarna som håller upp rullen när den inte används för när de studsade till i en håla for rullen ner o låste mellan däcken i gång

Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

olli  
#297663 Låter utmärkt! Jag räknade skillnaden mellan 400/60*15,5 och 500/45*22,5, och då blir skillnaden ca 140 mm.
Med så stor skillnad kan det bli problem med robsonrullen.

Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#297681 De hade inte gått utan att förlänga boggivaggan
IOM att både de nya o gamla var Trelleborg twin passar rullen bra i däcken även om de bredare gör att rullen inte ligger mitt i

Jo priset var bra för i stort sett nya hjul med rätt offset o bultmönster fast de fanns en hake klart, Trelleborg twin finns både som skogsdäck och implement däck.....

Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

olli  
#297684 Förklara! Vad betyder det?
Om jag ska byta till 500hjul, måste jag ha 500/55*17 för att undvika att förlänga boggivaggan.
Då får jag ca 30 mm mellan hjulens slitbanor. Borde ändå funka eftersom Patruunas robsonrulle sänks längs boggin, och inte tvärs som Mohedas. Vad tror du? :!: :?:

Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#297688 Hur stor diameterskillmaden är de på dom 2 däcken?
Lite osäker på skillnaden men implementdäcket har en mjukare sida iaf

Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

olli  
#297690 Skillnaden är ca 100mm. Borde inte breddökningen på fälgen vara lika inåt och utåt, så att rullen hamnar mitt i däcket ändå? Vad jag är osäker på är om tryckcylindern på robsonrullen fungerar även om den inte går i botten. Borde kanske fråga Junkkari om sådant hjulbyte är möjligt. :?:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).